ZMG_10 Základy mediální gramotnosti

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2012
Rozsah
0/2. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Rozvrh
Po 24. 9. až Pá 21. 12. každé liché pondělí 17:00–20:00 velká
Předpoklady
OBOR(CHASOP) || OBOR(SOHUP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Život v dnešní společnosti je neodmyslitelně spjat s masovými médii, jejichž vliv na naši socializaci je stále zásadnější. Většina z nás je přesvědčena, že nám média předkládají skutečný obraz světa. Mediální výstupy jsou ovšem pouze umělou a profesními rutinami či ekonomickými nebo politicko-mocenskými zájmy podmíněnou konstrukcí skutečnosti, nezobrazují realitu, ale pouze její sociálně podmíněný obraz. „Medializace“, nový druh zprostředkované sociální komunikace, může přenášené informace významově posunovat, měnit, nebo i záměrně manipulovat. Studenti si osvojí základy mediální gramotnosti, tedy kompetence, která jim pomůže svět médií poznat a díky tomu na něj získat kritický nadhled. Naučí se také rozpoznávat různé formy skrytých mediálních manipulací, jimž mohou podlehnout, pakliže nekriticky vnímají média jako autoritativní zdroj informací. Média však také disponují potenciálem, jehož správné pozitivní využití může přinést značné výhody organizaci, působící v sociální sféře. Chceme-li dobře komunikovat se sdělovacími prostředky, které mnohou být velmi užitečným prostředníkem propagace charitativní organizace, musíme si nejprve uvědomit, jak mediální svět funguje a jak se v něm vyznat a orientovat. Bez dobré znalosti mediálního prostředí je totiž naše snaha „dostat se do médií“ předem odsouzena k neúspěchu. Zvládnutí přednášené problematiky proto pomůže v lepší orientaci těm studentům, kteří se chystají ve třetím ročníku absolvovat předmět Public Relations v rámci tzv. EKO-větve, avšak získané znalosti mohou být prospěšně všem účastníkům kurzu.
Literatura
    povinná literatura
  • * BRADOVÁ, Eva a kol. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Olomouc: Periplum, 2008.ISBN 978-80-86624-44-0. Str. 13 – 44. (Vybrané kapitoly) * TRAMPOTA, TOMÁŠ – Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-069-8. (Vybrané kapitoly) * McLUHAN, MARSHALL – Jak rozumět médiím (Extenze člověka). Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9. info
    doporučená literatura
  • * MCQUIAL, DENIS – Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3. info
  • * MEYROWITZ, JOSHUA – Všude a nikde – vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3. info
  • * SRPOVÁ, Hana a kol. Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-265-1. info
  • * ŠERADÍN, Pavel a kol. Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007ISBN 978-80-866624-36-5. info
  • Str. 31 – 52. * GOLDSMITH, JACK. WU, TIM – Kdo řídí internet? Praha: Dokořán 2008. ISBN 978-80-7363-184-0. info
  • * RAMONET, IGNATIO – Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6. info
  • * ČERMÁK, MILOŠ – Kdyby sólokapři měli křídla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-799-9. info
    neurčeno
  • * MIČIENKA, MAREK. JIRÁK JAN a kol. – Základy mediální výchovy, Praha: Portál, 2007.ISBN: 978-80-7367-345-4. info
  • * JIRÁK, JAN. KÖPPLOVÁ, BARBARA – Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. info
  • (Vybrané kapitoly) * JIRÁK, JAN. WOLÁK, RADIM (eds.) – Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis 2007. ISBN 978-80-8621258-6. info
  • * McNAIR, BRIAN – Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6. info
  • (Vybrané kapitoly) * POSTMAN, NEIL – Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0747-2. info
  • (Vybrané kapitoly) * SEDLÁČEK, ONDŘEJ – Reklama. Triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, 2009. ISBN 978-80-254-4108-4. info
Metody hodnocení
Povinná účast na seminářích, prezentace nejméně jedné aktuality na semináři, vypracování písemné práce na zadané téma.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2012/ZMG_10