CARITAS:ZMG_10 Základy mediální gramotnosti - Informace o předmětu
ZMG_10 Základy mediální gramotnosti
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2012
- Rozsah
- 0/2. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
- Rozvrh
- Po 24. 9. až Pá 21. 12. každé liché pondělí 17:00–20:00 velká
- Předpoklady
- OBOR(CHASOP) || OBOR(SOHUP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Život v dnešní společnosti je neodmyslitelně spjat s masovými médii, jejichž vliv na naši socializaci je stále zásadnější. Většina z nás je přesvědčena, že nám média předkládají skutečný obraz světa. Mediální výstupy jsou ovšem pouze umělou a profesními rutinami či ekonomickými nebo politicko-mocenskými zájmy podmíněnou konstrukcí skutečnosti, nezobrazují realitu, ale pouze její sociálně podmíněný obraz. „Medializace“, nový druh zprostředkované sociální komunikace, může přenášené informace významově posunovat, měnit, nebo i záměrně manipulovat. Studenti si osvojí základy mediální gramotnosti, tedy kompetence, která jim pomůže svět médií poznat a díky tomu na něj získat kritický nadhled. Naučí se také rozpoznávat různé formy skrytých mediálních manipulací, jimž mohou podlehnout, pakliže nekriticky vnímají média jako autoritativní zdroj informací. Média však také disponují potenciálem, jehož správné pozitivní využití může přinést značné výhody organizaci, působící v sociální sféře. Chceme-li dobře komunikovat se sdělovacími prostředky, které mnohou být velmi užitečným prostředníkem propagace charitativní organizace, musíme si nejprve uvědomit, jak mediální svět funguje a jak se v něm vyznat a orientovat. Bez dobré znalosti mediálního prostředí je totiž naše snaha „dostat se do médií“ předem odsouzena k neúspěchu. Zvládnutí přednášené problematiky proto pomůže v lepší orientaci těm studentům, kteří se chystají ve třetím ročníku absolvovat předmět Public Relations v rámci tzv. EKO-větve, avšak získané znalosti mohou být prospěšně všem účastníkům kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- * BRADOVÁ, Eva a kol. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Olomouc: Periplum, 2008.ISBN 978-80-86624-44-0. Str. 13 – 44. (Vybrané kapitoly) * TRAMPOTA, TOMÁŠ – Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-069-8. (Vybrané kapitoly) * McLUHAN, MARSHALL – Jak rozumět médiím (Extenze člověka). Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9. info
- doporučená literatura
- * MCQUIAL, DENIS – Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3. info
- * MEYROWITZ, JOSHUA – Všude a nikde – vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3. info
- * SRPOVÁ, Hana a kol. Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-265-1. info
- * ŠERADÍN, Pavel a kol. Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007ISBN 978-80-866624-36-5. info
- Str. 31 – 52. * GOLDSMITH, JACK. WU, TIM – Kdo řídí internet? Praha: Dokořán 2008. ISBN 978-80-7363-184-0. info
- * RAMONET, IGNATIO – Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6. info
- * ČERMÁK, MILOŠ – Kdyby sólokapři měli křídla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-799-9. info
- neurčeno
- * MIČIENKA, MAREK. JIRÁK JAN a kol. – Základy mediální výchovy, Praha: Portál, 2007.ISBN: 978-80-7367-345-4. info
- * JIRÁK, JAN. KÖPPLOVÁ, BARBARA – Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. info
- (Vybrané kapitoly) * JIRÁK, JAN. WOLÁK, RADIM (eds.) – Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis 2007. ISBN 978-80-8621258-6. info
- * McNAIR, BRIAN – Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6. info
- (Vybrané kapitoly) * POSTMAN, NEIL – Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0747-2. info
- (Vybrané kapitoly) * SEDLÁČEK, ONDŘEJ – Reklama. Triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, 2009. ISBN 978-80-254-4108-4. info
- Metody hodnocení
- Povinná účast na seminářích, prezentace nejméně jedné aktuality na semináři, vypracování písemné práce na zadané téma.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2012/ZMG_10