CARITAS:STM_10 Stereotypizace menšin v médiíc - Informace o předmětu
STM_10 Stereotypizace menšin v médiích
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2013
- Rozsah
- 0/2. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
- Rozvrh
- Po 23. 9. 17:00–20:00 velká, Po 30. 9. 17:00–20:00 velká, Po 14. 10. 17:00–20:00 velká, Po 21. 10. 17:00–20:00 velká, Po 4. 11. 17:00–20:00 velká, Po 9. 12. 17:00–20:00 velká
- Předpoklady
- (OBOR(CHASOP) || OBOR(SOHUP)) && ZMG_10 Základy mediální gramotnosti
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Pracovníci v sociálních službách tím, jak informují veřejnost a média o menšinách, výrazně ovlivňují veřejné mínění. S informacemi o menšinách jsou ovšem velmi často spojeny stereotypy, které jsou „základem etnických konfliktů, masakrů, válek a mučení, terorismu a fanatismu.“ (Vybíral, 2003) Studenti se v tomto předmětu naučí vnímat rozdíly mezi sociální a mediální realitou, definovat úrovně mediální reprezentace aktérů zpravodajských příběhů (archetyp, typ a stereotyp) a v případě stereotypů rozpoznat jejich nebezpečné formy, spojené se zobrazováním menšin. Seznámí se také s používáním a zneužíváním stereotypů v reklamě a volebních kampaních, stejně jako s umělou „výrobou“ etnických konfliktů skrze nastolování agendy v médiích. Důležitou součástí výuky budou i praktická cvičení: studenti budou schopni kriticky rozebrat aktuální mediální výstupy, týkající se minorit a naučí se odpovědně a poučeně informovat veřejnost a média o problematice menšin.
- Literatura
- doporučená literatura
- * McQUIAL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3. Kapitola 14: Účinky - Dlouhodobější a nepřímá změna. * McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6. * McCOMBS, Maxwell. Agenda setting. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. * TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-069-8. info
- neurčeno
- * BRADOVÁ, Eva. Negativní reklama a negativní kampaň: Historie, využití a výzkum. In BRADOVÁ, Eva a kol. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. 1. vyd. Olomouc: Periplum, 2008. ISBN 978-80-86624-44-0. info
- * Cizinci, našinci a média Mediální analýzy. Praha: Multikulturní centrum o. s., 2007. ISBN 80-239-8475-6. info
- * FRIČ, Pavol. Sociólogia sociálných problémov v USA. Sociólogia 21. 1989, roč. 21, č. 6, str. 636-637. * JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 987-80-7367-3. info
- Kapitola 4: Mediální produkty, kapitola 5: Vliv médií. * JIRÁK, Jan. WOLÁK, Martin. Stereotypy v médiích. In MIČIENKA Marek. JIRÁK Jan a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-345-4. info
- Str. 179 – 183. * KALIBOVÁ, Klára (ed.). Násilí z nenávisti. Rasismus a média. Jak nepsat černobíle o barevném světě. Praha : In iustitia, 2011. ISBN 978-80-260-0097-6. info
- * Nečitelní cizinci. Jak se (ne)píše o cizincích v českem tisku. Multikulturní centrum, 2003. ISBN 80-239-1137-6. info
- * POSPÍŠIL, Filip. ŠIMÁČEK, Martin, VOCHOCOVÁ, Lenka (eds.). Očernění. Etnické stereotypy v médiích. Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s., 2003. * VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-812-0. info
- Kapitola 4: Nepravdivosti v politice, publicistice a vědě. info
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (maximálně jedna absence), Prezentace rozboru aktuálního mediálního výstupu, týkajícího se zobrazení minority, Vypracování eseje podle jedné z publikací povinné literatury na základě vlastního výběru
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2013/STM_10