CARITAS:INF1_S119 Práce s informacemi I. - Informace o předmětu
INF1_S119 Práce s informacemi I.
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D. (přednášející) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- INF1_S119/Prednaska_AB: Čt 17. 10. 8:55–12:10 aula, 13:00–16:10 aula, Čt 24. 10. 8:55–12:10 aula, Čt 31. 10. 8:55–12:10 aula, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/Seminar_1skupina: Čt 7. 11. 8:55–12:15 modrá, Čt 21. 11. 8:55–10:25 šedá, Čt 5. 12. 10:45–12:15 seminární místnost, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/Seminar_2skupina: Čt 21. 11. 10:45–12:15 šedá, Čt 28. 11. 8:55–12:15 modrá, Čt 5. 12. 13:00–14:30 seminární místnost, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/Seminar_3skupina: Čt 21. 11. 8:55–12:15 seminární místnost, Čt 28. 11. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 12. 12. 8:55–10:25 seminární místnost, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/Seminar_4skupina: Čt 21. 11. 13:00–16:10 seminární místnost, Čt 28. 11. 10:45–12:15 seminární místnost, Čt 12. 12. 10:45–12:15 seminární místnost, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/Seminar_5skupina: Čt 28. 11. 13:00–16:15 modrá, Čt 5. 12. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 12. 12. 13:00–14:30 seminární místnost, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/OPAKUJICI: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Mludek, V. Vohánka - Předpoklady
- OBOR(SOPRA) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Předmět zahrnuje dva hlavní tematické okruhy –mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích –seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, aposkytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují s vybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat a vyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce s informacemi.
- Osnova
- Mediální, sociální a rozšířená realita Hlavní etapy vývoje médií - Vznik politického marketingu a jeho dopady na veřejnou politiku - Nové technologie a jejich dopad a vliv na mediální krajinu - Propaganda a manipulace v post-faktickém mediálním prostředí - Kritické myšlení v kultuře - Psychologické pomůcky pro kritické myšlení - Rozpoznávání argumentů - Vyhodnocování argumentů - Vyhodnocování zprostředkovaných informací
- Literatura
- povinná literatura
- MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol., 2007. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál
- NUTIL, P., 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada
- doporučená literatura
- PICHA, M., 2014.Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- HUFF, D., 2013.Jak lhát se statistikou. 1. vyd. Praha: Brána.
- Studijní pomůcky:Denní tiskInternetové databáze: Manipulatori.cz, Hoax.cz, Philosophy and Film Database, ClearerThinking.org, Archetypal.cz, Critical Thinking Web, CommonSenseMedia.org, Český statistický úřad, Gapminder, Our World in DataInternetové kurz
- ROYAL, B., 2017. Principy kritického myšlení. 1. vyd. Praha: Ikar.
- neurčeno
- KAHNEMAN, D., 2012.Myšlení, pomalé a rychlé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing.
- POSTMAN, N., 1999. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta.
- DISMAN, M., 2014.Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum.
- SPITZER, M., 2014. Digitální demence. 1. vyd. Brno: Host
- KREEFT, P. aDOUGHERTY, T., 2014.Socratic Logic. 1. vyd. South Bend, IN: St Augustine’s Press.
- McLUHAN, M., 2008. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: JOTA
- SIEGEL, R., 2016.Velká kniha meditačních technik. 1. vyd. Praha: Grada.
- ZIMBARDO, P. COULOMBOVÁ N., 2017. Odpojený muž: Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. 1. vyd.
- ZUBOFFOVÁ, S., 2022. Věk kapitalismu dohledu. 1. vyd
- HAIDT, Jonathan, 2024. The Anxious Generration. How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illnes. 1. vyd. Allen Lane
- KARDARAS, Nicholas., 2021. Svítící děti. 1. vyd
- ŠARADÍN, P.a kol., 2007.Politické kampaně, volby a politický marketing. 1. vyd. Olomouc: Periplum. s. 31–52.
- ALVAROVÁ, A., 2018. Průmysl lži. Propaganda, konspirace a desinformační válka. 1. vyd
- SULEYMAN, Mustafa. BHASKAR, Michael, 2024. Nezadržitelná vlna: Technologie, uměla inteligence, moc a největší dilema 21. století. 1. vyd
- Výukové metody
- Přednáška - Seminář
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích, seminární práce, prezentace. Zápočet se skládá ze dvou částí - část dr. Mludka a část Dr. Vohánky. K získání zápočtu musí student splnit obě části. Úkol k zápočtu za první část předmětu - Mgr. Ivo Mludek 1) Seminární práce Student napíše reflexi jedné z knih povinné či doporučené literatury. Neočekává se převyprávění obsahu, ale osobní zhodnocení přínosu knihy pro lepší pochopení mediálního prostředí. Vítána jsou srovnání „před“ a „po“ v kontextu informací z přednášky. Studenti si mohou pro svou reflexi vybrat i jinou odbornou knihu, v tomto případě je ale zapotřebí nechat si ji odsouhlasit na mailu mludek@centrum.cz. Rozsah 3-4 normostrany, citace z publikace. 2) Cvičení: Skupina čtyř studentů si připraví prezentaci analýzy vybraného mediálního výstupu (článek v tištěných médiích, televizní zpravodajství, internetové zpravodajství, reklama a podobně). V debatě s ostatními studenty definuje médium, které informaci přináší, rozebere obsah a pojmenuje případnou přímou a nepřímou persvazi (ovlivňování, manipulaci). Argumenty budou vycházet z odborné literatury, Rozsah prezentace 10 minut, debata 10 minut. --- Úkol k zápočtu za první část předmětu - Dr. Vlastimil Vohánka Dejte své prezentaci pro Mgr. Mludka argumentační strukturu: hlavní překvapivé/netriviální/nebanální sdělení, definice víceznačných pojmů, nejpřesvědčivější důvody pro, nejpřesvědčivější námitky, nejpřesvědčivější odpovědi na námitky. Navíc: Aplikujte zásady pro posuzování věrohodnosti odborníků a zdrojů. Porovnejte s informacemi dodanými umělou inteligencí. Aplikujte vyhodnocovací heuristiky. Reflektujte vliv vlastního stylu myšlení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2024/INF1_S119