INF1_S119 Práce s informacemi I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2023
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D. (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
INF1_S119/prednaska_AB: Čt 14. 9. 8:55–11:55 aula, Čt 5. 10. 8:55–11:55 aula, Čt 12. 10. 8:55–11:55 aula, 13:00–16:00 aula, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/seminar_01: Čt 19. 10. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 2. 11. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 16. 11. 8:55–10:25 počítačová, Čt 30. 11. 8:55–10:25 počítačová, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/seminar_02: Čt 19. 10. 10:45–12:15 seminární místnost, Čt 2. 11. 10:45–12:15 seminární místnost, Čt 16. 11. 10:45–12:15 počítačová, Čt 30. 11. 10:45–12:15 počítačová, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/seminar_03: Čt 26. 10. 13:00–14:30 seminární místnost, Čt 2. 11. 13:00–14:30 seminární místnost, Čt 16. 11. 13:00–14:30 počítačová, Čt 30. 11. 13:00–14:30 počítačová, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/seminar_04: Čt 26. 10. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 9. 11. 8:55–10:25 seminární místnost, Čt 23. 11. 8:55–10:25 počítačová, Čt 7. 12. 8:55–10:25 počítačová, I. Mludek, V. Vohánka
INF1_S119/seminar_05: Čt 26. 10. 10:45–12:15 seminární místnost, Čt 9. 11. 10:45–12:15 seminární místnost, Čt 23. 11. 10:45–12:15 počítačová, Čt 7. 12. 10:45–12:15 počítačová, I. Mludek, V. Vohánka
Předpoklady
OBOR ( SOPRA ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět zahrnuje dva hlavní tematické okruhy –mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích –seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, aposkytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují s vybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat a vyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce s informacemi.
Osnova
  • Mediální, sociální a rozšířená realita Hlavní etapy vývoje médií - Vznik politického marketingu a jeho dopady na veřejnou politiku - Nové technologie a jejich dopad a vliv na mediální krajinu - Propaganda a manipulace v post-faktickém mediálním prostředí - Kritické myšlení v kultuře - Psychologické pomůcky pro kritické myšlení - Rozpoznávání argumentů - Vyhodnocování argumentů - Vyhodnocování zprostředkovaných informací
Literatura
    povinná literatura
  • NUTIL, P., 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol., 2007. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál
    doporučená literatura
  • JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., 2003. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
  • McQUIAL, D., 2007. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
  • HUFF, D., 2013.Jak lhát se statistikou. 1. vyd. Praha: Brána.
  • PICHA, M., 2014.Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • JIRÁK, J., WOLÁK, R., eds., 2007. Mediální gramotnost –nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha: Radioservis.
  • Studijní pomůcky:Denní tiskInternetové databáze: Manipulatori.cz, Hoax.cz, Philosophy and Film Database, ClearerThinking.org, Archetypal.cz, Critical Thinking Web, CommonSenseMedia.org, Český statistický úřad, Gapminder, Our World in DataInternetové kurz
  • ROYAL, B., 2017. Principy kritického myšlení. 1. vyd. Praha: Ikar.
  • TRAMPOTA, T., 2006. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál.
  • MEYROWITZ, J., 2006. Všude a nikde –vliv elektronických médií na sociální chování. 1. vyd. Praha: Karolinum.
  • McNAIR, B., 2004. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Portál
    neurčeno
  • RAMONET, I., 2003. Tyranie médií. 1. vyd. Praha: Mladá fronta
  • ŠARADÍN, P.a kol., 2007.Politické kampaně, volby a politický marketing. 1. vyd. Olomouc: Periplum. s. 31–52.
  • KREEFT, P. aDOUGHERTY, T., 2014.Socratic Logic. 1. vyd. South Bend, IN: St Augustine’s Press.
  • GOLDSMITH, J. a WU, T., 2008. Kdo řídí internet? 1. vyd.Praha: Dokořán
  • KAHNEMAN, D., 2012.Myšlení, pomalé a rychlé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing.
  • POSTMAN, N., 1999. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta.
  • SPITZER, M., 2014. Digitální demence. 1. vyd. Brno: Host
  • SEDLÁČEK, O., 2009. Reklama. Triky, které vás dostanou. 1. vyd. Praha: Vinland.
  • McLUHAN, M., 2008. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: JOTA
  • DISMAN, M., 2014.Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum.
  • BRADOVÁ, E.a kol., 2008. Negativní kampaněa politická reklama ve volbách. 1. vyd. Olomouc: Periplum, s. 13–44.
  • SIEGEL, R., 2016.Velká kniha meditačních technik. 1. vyd. Praha: Grada.
Výukové metody
Přednáška - Seminář
Metody hodnocení
Účast na seminářích, seminární práce, prezentace. Zápočet se skládá ze dvou částí - část dr. Mludka a část Dr. Vohánky. K získání zápočtu musí student splnit obě části. Úkol k zápočtu za první část předmětu - Mgr. Ivo Mludek 1) Seminární práce Student napíše reflexi jedné z knih povinné či doporučené literatury. Neočekává se převyprávění obsahu, ale osobní zhodnocení přínosu knihy pro lepší pochopení mediálního prostředí. Vítána jsou srovnání „před“ a „po“ v kontextu informací z přednášky. Studenti si mohou pro svou reflexi vybrat i jinou odbornou knihu, v tomto případě je ale zapotřebí nechat si ji odsouhlasit na mailu mludek@centrum.cz. Rozsah 3-4 normostrany, citace z publikace. 2) Cvičení: Skupina čtyř studentů si připraví prezentaci analýzy vybraného mediálního výstupu (článek v tištěných médiích, televizní zpravodajství, internetové zpravodajství, reklama a podobně). V debatě s ostatními studenty definuje médium, které informaci přináší, rozebere obsah a pojmenuje případnou přímou a nepřímou persvazi (ovlivňování, manipulaci). Argumenty budou vycházet z odborné literatury, Rozsah prezentace 10 minut, debata 10 minut. --- Úkol k zápočtu za první část předmětu - Dr. Vlastimil Vohánka Dejte své prezentaci pro Mgr. Mludka argumentační strukturu: hlavní překvapivé/netriviální/nebanální sdělení, definice víceznačných pojmů, nejpřesvědčivější důvody pro, nejpřesvědčivější námitky, nejpřesvědčivější odpovědi na námitky. Navíc: Aplikujte zásady pro posuzování věrohodnosti odborníků a zdrojů. Porovnejte s informacemi dodanými umělou inteligencí. Aplikujte vyhodnocovací heuristiky. Reflektujte vliv vlastního stylu myšlení.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2023/INF1_S119