TMSP1_S119 Teorie a metody sociální práce I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TMSP1_S119/Prednaska: každé sudé úterý 13:30–15:00 aula, M. Šotolová
TMSP1_S119/Cviceni_1A_1skup: každé liché pondělí 14:25–15:55 jazyková, M. Šotolová
TMSP1_S119/Cviceni_1A_2skup: každé sudé pondělí 14:25–15:55 jazyková, M. Šotolová
TMSP1_S119/Cviceni_1B_1skup: každé liché pondělí 12:35–14:05 jazyková, M. Šotolová
TMSP1_S119/Cviceni_1B_2skup: každé sudé pondělí 12:35–14:05 jazyková, M. Šotolová
Předpoklady
OBOR ( SOPRA ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dosažení toho, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce z hlediska posouzení situace klienta.
Osnova
  • Vyučovací předmět teorie a metody sociální práce představuje stěžejní odborný předmět. Zprostředkovává studentům do hloubky propracovanou představu o metodách a technikách sociální práce a vhodnosti jejich aplikace v měnících se podmínkách sociální skutečnosti. Úvod do problematiky Definice SP Teorie sociální práce Historie sociální práce (dále jen SP) Hodnoty a etika SP Role a kompetence v sociální práci Sociální práce jako profese Identita sociální práce supervize a prevence syndromu vyhoření
Literatura
    povinná literatura
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. Brno : Zeman, 2001. 165 s. ISBN: 80-903070-0-0. info
  • Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
    neurčeno
  • RŮŽIČKOVÁ, D., MUSIL, Libor, 2009. Hledají sociální pracovníci kolektivní identitu? Sociální práce/Sociálna práca. č. 3/2009.
  • JANEBOVÁ, R., 2014. Teorie a metody sociální práce – reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus
  • KOPŘIVA, K., 1997. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • NAVRÁTIL, Pavel, 2014. Reflexívní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Munipress. NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/Sociálna práca. č. 2/2003.
Výukové metody
přednáška, cvičení
Metody hodnocení
- test z témat probraného učiva (splnění na 70%, 2 pokusy) - písemná (vlastnoruční) příprava na textový seminář, odevzdaná v den konání TS +n účast na textovém semináři - účast na konferenci a zpracovaná písemná reflexe - 80% účast na hodinách cvičení - aktivní prezentace na hodině cvičení - propojení teorie a zkušenosti z praxe
Informace učitele
Podmínkou splnění předmětu je 80% účast na hodinách cvičení. Vyučujíc bude sledovat i účast v hodině teorie. Podmínkou účast na hodině cvičení je prostudování textů a odborné literatury z předchozí hodiny teorie. V případě nepřipravenosti studenta na hodinu cvičení, nebude účast započítána.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023.
  • Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2022/TMSP1_S119