SSMN5_H113 Spiritualita současných mimokřesťanských náboženství 5

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2020
Rozsah
1/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Franc, Ph.D. (přednášející)
Rozvrh
každé sudé pondělí 9:50–11:20 učebna_CMTF
Předpoklady
OBOR ( SOHUP ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětů je uvedení studenta do problematiky náboženského pluralismu a mezináboženského dialogu. Srovnání náboženské pedagogiky jednotlivých světových náboženství a nových náboženských hnutí. Studium spirituální zkušenosti v globálním světě (nová náboženská komunikace postmoderny) a vzájemné obohacení náboženských zkušeností, dialog křesťanských a nekřesťanských spiritualit.
Výstupy z učení
Výuka v předmětu je zaměřena na tato témata: 1. Seznámení s kontextem náboženských spiritualit 2. Systematické poznání jednotlivých náboženských spiritualit 3. Mezináboženský dialog jako součást náboženských spiritualit 4. Metodologické přístupy ke studiu náboženského jevu Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a hlavní rysy světových náboženství a současných spirituálních tradic - určit a popsat náboženské hodnoty skryté za rozhodovacími procesy moderního člověka - písemně definovat konfliktní a atraktivní znánky náboženských tradic - popsat faktory, které ovlivňují rozhodnutí ke konverzi - analyzovat současné vědecké poznatky v oblasti psychologie;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu komunikace s osobami zasaženými světem nových náboženských hnutí
Osnova
  • Výuka v předmětu je zaměřena na tato témata: 1. Seznámení s kontextem náboženských spiritualit 2. Systematické poznání jednotlivých náboženských spiritualit 3. Mezináboženský dialog jako součást náboženských spiritualit 4. Metodologické přístupy ke studiu náboženského jevu
Literatura
    povinná literatura
  • Vojtíšek, Z. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Kosmas 2007.
    doporučená literatura
  • Küng, H. Po stopách světových náboženství. Brno: CDK, 2006.
  • Niebuhr, R. Christ and Culture. New York, 1956.
Výukové metody
Monologická, dialogická, diskuze, audiovizuální demonstrace.
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce. Písemná reflexe v celkovém rozsahu cca 3-5 normostran. Kolokvium ve skupině nad tématy připravenými v průběhu semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2021, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/SSMN5_H113