SPED6_C110 Speciální pedagogika 6

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2015
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
Rozvrh
Pá 13. 2. 8:30–11:30 velká, Pá 13. 3. 8:30–11:30 velká, Pá 20. 3. 8:30–11:30 velká, Pá 10. 4. 8:30–11:30 velká, Čt 16. 4. 12:35–15:35 velká, Čt 23. 4. 12:35–15:35 velká, Pá 24. 4. 8:00–11:00 velká
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl V návaznosti na učivo předchozího semestru půjde o seznamování se specifiky dalších druhů a forem postižení. Tj. s možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory osob se zrakovým, kombinovaným a jiným postižením. Pozornost bude věnována také edukaci ve stáří, otázkám transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, sexualitě a sexuální výchově osob s postižením i validním zahraničním zkušenostem. Způsobilosti Znalost systému poradenské podpory v oblasti edukace osob se sluchovým, kombinovaným aj. postižením v ČR. Orientace v oblasti gerontopedagogiky a aktuálních otázek inklusivní společnosti se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
Osnova
  • Rámcový rozpis učiva 1. Speciální pedagogika osob s postižením zraku, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 4. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 5. Edukace ve stáří – gerontopedagogika ve speciálně pedagogické praxi. 6. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti. 7. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 8. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
    doporučená literatura
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003.
  • Platná školská a sociální legislativa
  • Lištiak – Mandzáková, S.: Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
Metody hodnocení
Vypracování zápočtové tematické práce na 3 – 5 str. textu, orientované na některé z probíraných témat, a její prezentace před spolužáky - včetně zodpovězení případných dotazů, orientace v povinné ad. literatuře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2015/SPED6_C110