SPED6_C110 Speciální pedagogika 6

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2014
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
Rozvrh
Čt 6. 2. 13:30–16:30 velká, Čt 6. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 13. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 20. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 3. 4. 13:30–16:30 velká, Čt 10. 4. 13:30–16:30 velká, Čt 24. 4. 13:30–16:30 velká
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vymezit metody speciální pedagogiky a jejich možnosti využití při práci s osobami se zdravotním postižením či jinou příčinou znevýhodnění.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 3. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 4. Edukace ve stáří – gerontopedagogika ve speciálně pedagogické praxi. 5. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti. 6. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 7. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • LEBEER, J. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace u dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006.
    doporučená literatura
  • MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha. Portál, 2000.
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005.
  • RUBIN, J. (ed.) Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2009.
  • ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
  • BITTNEROVÁ, D. (ed.) vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat, 2009.
  • KALINA, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada, 2008.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2011.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
  • KANTOR, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: grada, 2010.
Metody hodnocení
Vypracování kasuistiky klienta a její prezentace s následnou diskusí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2015.
  • Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2014/SPED6_C110