CARITAS:SPED6_C110 Speciální pedagogika 6 - Informace o předmětu
SPED6_C110 Speciální pedagogika 6
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2014
- Rozsah
- 2/0. 0 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
- Rozvrh
- Čt 6. 2. 13:30–16:30 velká, Čt 6. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 13. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 20. 3. 13:30–16:30 velká, Čt 3. 4. 13:30–16:30 velká, Čt 10. 4. 13:30–16:30 velká, Čt 24. 4. 13:30–16:30 velká
- Předpoklady
- OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 3 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vymezit metody speciální pedagogiky a jejich možnosti využití při práci s osobami se zdravotním postižením či jinou příčinou znevýhodnění.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 3. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 4. Edukace ve stáří – gerontopedagogika ve speciálně pedagogické praxi. 5. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti. 6. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 7. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- LEBEER, J. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006.
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace u dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006.
- doporučená literatura
- MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
- POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha. Portál, 2000.
- MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.
- MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005.
- RUBIN, J. (ed.) Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2009.
- ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
- BITTNEROVÁ, D. (ed.) vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat, 2009.
- KALINA, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada, 2008.
- VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2011.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
- KANTOR, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: grada, 2010.
- Metody hodnocení
- Vypracování kasuistiky klienta a její prezentace s následnou diskusí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2014/SPED6_C110