CARITAS:TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce 2
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2015
- Rozsah
- 1/1. 0 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Stacho (přednášející)
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TMSP2_C113/TMSP_cv1A1: každé liché úterý 12:35–14:05 relax, T. Stacho
TMSP2_C113/TMSP_cv1A2: každé sudé úterý 12:35–14:05 relax, T. Stacho
TMSP2_C113/TMSP_cv1B1: každé liché úterý 8:55–10:25 relax, T. Stacho
TMSP2_C113/TMSP_cv1B2: každé sudé úterý 8:55–10:25 relax, T. Stacho
TMSP2_C113/TMSP_teorieA: Út 11:40–12:25 velká, T. Stacho
TMSP2_C113/TMSP_teorieB: Út 8:00–8:45 modrá, T. Stacho - Předpoklady
- OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce, přičemž v tomto předmětu se jedná především o sociální práci s jednotlivcem. Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali potřebné teoretické znalosti z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti. Student: - je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem - je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit - umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu - je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat - ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání - má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy.
- Osnova
- 1. Individuální práce s klientem - historická východiska, případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace 2. Přístupy - psychosociální přístup - kognitivně-behaviorální terapie - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, vybrané části.
- MATOUŠEK, O. a kol. 2002. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, vybrané části.
- SCHIMMERLINGOVÁ, V., NOVOTNÁ, V. 1992. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: UK, strany 49-67.
- ŘEZNÍČEK, I. 1994. Metody sociální práce. Praha: Slon, vybrané části.
- Sociální práce/Sociálna práca
- doporučená literatura
- VYBÍRAL, Z. 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, vybrané části
- KŘIVOHLAVÝ, J. 1993. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.
- GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Slon, vybrané části
- KRATOCHVÍL, S. 2006. Základy psychoterapie. Praha: Portál, vybrané části.
- DEVITO, J. A. 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, vybrané části.
- neurčeno
- Náhradní obsah: Další doporučení literatura uvedena v systému MOODL v kurzu: 2014/LS/ TMSP 1AB
- Metody hodnocení
- 70 % účast v přednáškách a cvičeních. Zpracování seminární práce dle aktuálního zadání.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2015/TMSP2_C113