TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce 2

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2020
Rozsah
1/1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Miroslav Snášel (přednášející)
Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TMSP2_C113/Prednaska_1A: každé sudé pondělí 11:40–13:10 žlutá, kromě Po 11. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Prednaska_1B: každé sudé úterý 12:35–14:05 žlutá, kromě Út 12. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1A_1skup: každé liché pondělí 11:40–13:10 žlutá, kromě Po 4. 5., kromě Po 18. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1A_2skup: každé liché pondělí 13:30–15:00 žlutá, kromě Po 4. 5., kromě Po 18. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1B_1skup: každé liché úterý 11:40–13:10 žlutá, kromě Út 5. 5., kromě Út 19. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1B_2skup: každé liché úterý 13:30–15:00 žlutá, kromě Út 5. 5., kromě Út 19. 5., M. Šotolová
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce II. je získání základního přehledu o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce, přičemž v tomto předmětu se jedná především o sociální práci s jednotlivcem. Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je také získání potřebných teoretických znalostí z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti. Student: - je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem - je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit - umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu - je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat - ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání - má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy.
Osnova
  • 1. Individuální práce s klientem - vymezení - případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace. 2. Přístupy - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy; kognitivně-behaviorální terapie.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘEZNÍČEK, I. 1994. Metody sociální práce. Praha: Slon, vybrané části.
  • MATOUŠEK, O. a kol. 2002. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, vybrané části.
  • Sociální práce/Sociálna práca
  • NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, vybrané části.
  • SCHIMMERLINGOVÁ, V., NOVOTNÁ, V. 1992. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: UK, strany 49-67.
    doporučená literatura
  • DEVITO, J. A. 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, vybrané části.
  • KRATOCHVÍL, S. 2006. Základy psychoterapie. Praha: Portál, vybrané části.
  • VYBÍRAL, Z. 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, vybrané části
  • KŘIVOHLAVÝ, J. 1993. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Slon, vybrané části
    neurčeno
  • Náhradní obsah: Další doporučení literatura uvedena v systému MOODL v kurzu: 2014/LS/ TMSP 1AB
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky Aplikace přednášené teorie - cvičení
Metody hodnocení
Mgr. Šotolová: 1) 80 % účast na hodinách cvičení 2) Aktivní účast na textovém semináři a odevzdání přípravy pro TS. 3) Úspěšné absolvování závěrečného rozhovoru ve skupině s vyučující nad seminární prací. Změna k 9.4.2020 Od tohoto termínu se ruší povinnost bodu 1) 80 % účast na hodinách cvičení. Ruší se povinná účast na hodinách TMSP cvičení a tato podmínka je nahrazena povinností plnit průběžné úkoly, které zadává vyučující. Splnění průběžných úkolů se stává jednou z podmínek pro získání klasifikovaného zápočtu. Body 2) a 3) zůstávají v platnosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2020/TMSP2_C113