CARITAS:TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce 2
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Snášel (přednášející)
Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TMSP2_C113/Prednaska_1A: každé sudé pondělí 11:40–13:10 žlutá, kromě Po 11. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Prednaska_1B: každé sudé úterý 12:35–14:05 žlutá, kromě Út 12. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1A_1skup: každé liché pondělí 11:40–13:10 žlutá, kromě Po 4. 5., kromě Po 18. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1A_2skup: každé liché pondělí 13:30–15:00 žlutá, kromě Po 4. 5., kromě Po 18. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1B_1skup: každé liché úterý 11:40–13:10 žlutá, kromě Út 5. 5., kromě Út 19. 5., M. Šotolová
TMSP2_C113/Cviceni_1B_2skup: každé liché úterý 13:30–15:00 žlutá, kromě Út 5. 5., kromě Út 19. 5., M. Šotolová - Předpoklady
- OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce II. je získání základního přehledu o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce, přičemž v tomto předmětu se jedná především o sociální práci s jednotlivcem. Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je také získání potřebných teoretických znalostí z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti. Student: - je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem - je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit - umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu - je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat - ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání - má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy.
- Osnova
- 1. Individuální práce s klientem - vymezení - případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace. 2. Přístupy - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy; kognitivně-behaviorální terapie.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘEZNÍČEK, I. 1994. Metody sociální práce. Praha: Slon, vybrané části.
- MATOUŠEK, O. a kol. 2002. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, vybrané části.
- Sociální práce/Sociálna práca
- NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, vybrané části.
- SCHIMMERLINGOVÁ, V., NOVOTNÁ, V. 1992. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: UK, strany 49-67.
- doporučená literatura
- DEVITO, J. A. 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, vybrané části.
- KRATOCHVÍL, S. 2006. Základy psychoterapie. Praha: Portál, vybrané části.
- VYBÍRAL, Z. 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, vybrané části
- KŘIVOHLAVÝ, J. 1993. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.
- GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Slon, vybrané části
- neurčeno
- Náhradní obsah: Další doporučení literatura uvedena v systému MOODL v kurzu: 2014/LS/ TMSP 1AB
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednášky Aplikace přednášené teorie - cvičení
- Metody hodnocení
- Mgr. Šotolová: 1) 80 % účast na hodinách cvičení 2) Aktivní účast na textovém semináři a odevzdání přípravy pro TS. 3) Úspěšné absolvování závěrečného rozhovoru ve skupině s vyučující nad seminární prací. Změna k 9.4.2020 Od tohoto termínu se ruší povinnost bodu 1) 80 % účast na hodinách cvičení. Ruší se povinná účast na hodinách TMSP cvičení a tato podmínka je nahrazena povinností plnit průběžné úkoly, které zadává vyučující. Splnění průběžných úkolů se stává jednou z podmínek pro získání klasifikovaného zápočtu. Body 2) a 3) zůstávají v platnosti.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2020/TMSP2_C113