CARITAS:PRS_S419 Podpora rodinného soužití - Informace o předmětu
PRS_S419 Podpora rodinného soužití
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2023
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Královcová, DiS. (přednášející)
Mgr. Jiří Královec, DiS. et DiS. (přednášející) - Rozvrh
- Čt 16. 3. 9:50–12:05 hnědá, Čt 13. 4. 9:50–12:05 hnědá, Čt 11. 5. 9:50–12:05 hnědá, Čt 18. 5. 9:50–12:05 hnědá
- Předpoklady
- OBOR ( SOPRA ) && ROCNIK ( 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/20, pouze zareg.: 2/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce s rodinou s ohledem na podporu rodinného soužití. Kurz je uvede do soudobých teoretických modelů sociální intervence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace při podpoře fungování rodičů a dětí se zvláštním zřetelem na podporu dětského well-beingu. Studenti získají představu o sociální práci s rodinou v kontextu podpory rodinného a sociálního fungování rodin s dětmi.
- Osnova
- Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem získat orientaci i praktickou zkušenost v podpoře rodinného soužití a v předcházení situací, které narušují toto fungování rodin. V rámci výuky budou u studentů kultivovány ty dovednosti, které jim pomohou být citliví na příznaky narušeného rodinného a sociálního fungování a identifikovat problémy způsobující toto narušení v kontextu soudobých teorií a metod sociální práce. V rámci kurzu získají studenti také znalosti týkající se well-beingu dětí a jejich praktické aplikace do podpory rodinného fungování. V průběhu studia získají studenti orientaci v těchto tématech: Proměny rodinného prostředí a proměny dětí a jejich potřeb Základní přístupy k ochraně dětí Identifikace a prevence zanedbávání dětí Dimenze rodinného fungování Komunikace v rodině. Otevřená komunikace a destruktivní komunikační vzorce Práce s rodinou v konfliktu
- Literatura
- povinná literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk, 2017. Rodiče a děti. Praha: Vyšehrad.
- MATOUŠEK, Oldřich, PAZLAROVÁ Hana, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: V kontextu plánování péče. Praha: Portál.
- TRÉLAÜN, B., 2005. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál.
- MATOUŠEK, Oldřich, PAZLAROVÁ Hana, 2014. Podpora rodiny. Manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- PRETIS, Manfred, BARLOVÁ, Jitka, HRADILKOVÁ, Terezie, 2020. Raná péče. (Příručka pro praxi.) Pasparta. ISBN: 978-80-88290-65-0
- SATIR, V., 1994. Kniha o rodině. Praha: Práh
- BECHYŇOVÁ, Věra, KONVIČKOVÁ, Marta, 2020. Sanace rodiny. (Sociální práce s dysfunkční rodinou.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1624-7.
- BOWLBY, J., 2010. Vazba. Praha: Portál.
- doporučená literatura
- COVEY, R. S., 1999. 7 návyků šťastné rodiny. Praha: Columbus.
- PEMOVÁ, Terezie, PTÁČEK, Radek, 2016. Zanedbávání dětí – příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada
- neurčeno
- KARKOŠKOVÁ, S., 2014. Obete sexuálního zneužívania detí medzi nami. Veľký Šariš, ASCEND. ISBN 978-80-971470-1-3.
- HRADILKOVÁ, Terezie, 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. (Průvodce sociálním modelem.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1386-4.
- NAVRÁTILOVÁ, J., 2011. Proces posouzení životní situace jako zdroj ohrožení dítěte (faktory ovlivňující posouzení ohrožených dětí). Sociální práce, 2, 40–55. ISSN 1213-6204
- NAVRÁTIL, Pavel, 2014. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova Universita. ISBN: 978-80-210-7504-7.
- BECHYŇOVÁ, Věra, 2012. Případové konference. (Praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0181-6.
- MUNRO, E., 2008. Effective child protection. Los Angeles: Sage Publications.
- ZEMAN, J., ŠRAJER, J., KOTVRDA, J., 2015. Doprovázení mladých manželů ke zralému vztahu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-578-8.
- BERG, I. K., 2013. Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál.
- VRTBOVSKÁ, P., 2011. Čítanka pro rodiče (Naděje na uzdravení) podle publikace Hope for Healing, Attach 2011, Natama 2012.
- Výukové metody
- teoretická příprava individuální prezentace reflexe čtení skupinové diskuse
- Metody hodnocení
- zápočet Vypracování 15minutové prezentace s předem danou strukturou. Na základě této struktury budou dávány body (max. 100 bodů, min. 60 %).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2023/PRS_S419