PRS_S419 Podpora rodinného soužití

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2022
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Markéta Královcová, DiS. (přednášející)
Mgr. Jiří Královec, DiS. et DiS. (přednášející)
Rozvrh
St 9. 2. 16:10–18:25 zelená, St 16. 3. 16:10–18:25 zelená, St 13. 4. 16:10–18:25 zelená, St 18. 5. 16:10–18:25 zelená
Předpoklady
OBOR ( SOPRA ) && ROCNIK ( 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce s rodinou s ohledem na podporu rodinného soužití. Kurz je uvede do soudobých teoretických modelů sociální intervence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace při podpoře fungování rodičů a dětí se zvláštním zřetelem na podporu dětského well-beingu. Studenti získají představu o sociální práci s rodinou v kontextu podpory rodinného a sociálního fungování rodin s dětmi.
Osnova
  • Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem získat orientaci i praktickou zkušenost v podpoře rodinného soužití a v předcházení situací, které narušují toto fungování rodin. V rámci výuky budou u studentů kultivovány ty dovednosti, které jim pomohou být citliví na příznaky narušeného rodinného a sociálního fungování a identifikovat problémy způsobující toto narušení v kontextu soudobých teorií a metod sociální práce. V rámci kurzu získají studenti také znalosti týkající se well-beingu dětí a jejich praktické aplikace do podpory rodinného fungování. V průběhu studia získají studenti orientaci v těchto tématech: Proměny rodinného prostředí a proměny dětí a jejich potřeb Základní přístupy k ochraně dětí Identifikace a prevence zanedbávání dětí Dimenze rodinného fungování Komunikace v rodině. Otevřená komunikace a destruktivní komunikační vzorce Práce s rodinou v konfliktu
Literatura
    povinná literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2017. Rodiče a děti. Praha: Vyšehrad.
  • MATOUŠEK, Oldřich, PAZLAROVÁ Hana, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: V kontextu plánování péče. Praha: Portál.
  • TRÉLAÜN, B., 2005. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál.
  • MATOUŠEK, Oldřich, PAZLAROVÁ Hana, 2014. Podpora rodiny. Manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • PRETIS, Manfred, BARLOVÁ, Jitka, HRADILKOVÁ, Terezie, 2020. Raná péče. (Příručka pro praxi.) Pasparta. ISBN: 978-80-88290-65-0
  • SATIR, V., 1994. Kniha o rodině. Praha: Práh
  • BECHYŇOVÁ, Věra, KONVIČKOVÁ, Marta, 2020. Sanace rodiny. (Sociální práce s dysfunkční rodinou.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1624-7.
  • BOWLBY, J., 2010. Vazba. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • COVEY, R. S., 1999. 7 návyků šťastné rodiny. Praha: Columbus.
  • PEMOVÁ, Terezie, PTÁČEK, Radek, 2016. Zanedbávání dětí – příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada
    neurčeno
  • KARKOŠKOVÁ, S., 2014. Obete sexuálního zneužívania detí medzi nami. Veľký Šariš, ASCEND. ISBN 978-80-971470-1-3.
  • HRADILKOVÁ, Terezie, 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. (Průvodce sociálním modelem.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1386-4.
  • NAVRÁTILOVÁ, J., 2011. Proces posouzení životní situace jako zdroj ohrožení dítěte (faktory ovlivňující posouzení ohrožených dětí). Sociální práce, 2, 40–55. ISSN 1213-6204
  • NAVRÁTIL, Pavel, 2014. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova Universita. ISBN: 978-80-210-7504-7.
  • BECHYŇOVÁ, Věra, 2012. Případové konference. (Praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou.) Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0181-6.
  • MUNRO, E., 2008. Effective child protection. Los Angeles: Sage Publications.
  • ZEMAN, J., ŠRAJER, J., KOTVRDA, J., 2015. Doprovázení mladých manželů ke zralému vztahu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-578-8.
  • BERG, I. K., 2013. Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál.
  • VRTBOVSKÁ, P., 2011. Čítanka pro rodiče (Naděje na uzdravení) podle publikace Hope for Healing, Attach 2011, Natama 2012.
Výukové metody
teoretická příprava individuální prezentace reflexe čtení skupinové diskuse
Metody hodnocení
zápočet Vypracování 15minutové prezentace s předem danou strukturou. Na základě této struktury budou dávány body (max. 100 bodů, min. 60 %).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2022/PRS_S419