TMSP1_K125 Teorie a metody sociální práce I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2025
Rozsah
23 hodin/studijní období. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Ochmannová (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TMSP1_K125/Prednaska: So 11. 10. 12:35–14:05 aula, Pá 7. 11. 9:50–11:20 aula, D. Ochmannová
TMSP1_K125/Online_konzult: St 29. 10. 16:10–17:40 online, D. Ochmannová
TMSP1_K125/cv_K1A_1skupina: Pá 21. 11. 9:50–11:20 šedá, D. Ochmannová
TMSP1_K125/cv_K1A_2skupina: So 22. 11. 9:50–11:20 šedá, D. Ochmannová
TMSP1_K125/cv_K1B_1skupina: So 22. 11. 13:30–15:00 šedá, D. Ochmannová
TMSP1_K125/cv_K1B_2skupina: So 22. 11. 15:20–16:50 šedá, D. Ochmannová
Předpoklady
OBOR(SOPRAKo) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dosažení toho, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce z hlediska posouzení situace klienta.
Výstupy z učení
Výstupní kompetence studenta/studentky: - mít osvojenou základní terminologii sociální práce, - orientovat se ve vybraných teoriích a metodách sociální práce, - mít přehled o vývoji sociální práce jako profese a současném stavu profesionalizace sociální práce ve světě i ČR, - mít přehled o rolích a kompetencích sociálních pracovníků, - mít internalizované profesní etické hodnoty a principy sociální práce, - integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení, - celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe, - globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
Osnova
PŘEDNÁŠKA 1: Úvod do problematiky teorie a metod SP - Vymezení pojmů SP (teorie, metody, techniky), Definice SP, Různorodé pojetí sociální práce - profese, akademická disciplína, věda, Význam teorií pro SP, Paradigmata v SP, Historie SP, Vývoj teorie sociální práce, Klasifikace teorií sociální práce, Etické hodnoty profese SP, Etický kodex, Vztah SP a klienta PŘEDNÁŠKA 2: Sociální práce jako profese: poslání profese, etické hodnoty a principy sociální práce, identita profese, profesionalizace. Role a kompetence sociálního pracovníka.Teorie sociální práce - základní přehled. Metody sociální práce - základní přehled. PŘEDNÁŠKA 3: Posouzení životní situace klienta a Komunikace v sociální práci - význam, možnosti posouzení, reflexivita v posouzení. Komunikace v sociální práci - existující koncepty komunikace, druhy komunikace, komunikační předpoklady a bariéry.
Literatura
  • KODYMOVÁ, P. Sociální práce do druhé světové války. In: MATOUŠEK, Oldřich a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. 111–138., 2001.
  • NAVRÁTIL, Pavel. Reflexívní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Munipress, 2014. NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/Sociálna práca, 2003, č. 2/2003.
  • SOTONIAKOVÁ, E. Teorie a metody sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, s. 5–20., 2005
  • RŮŽIČKOVÁ, D., MUSIL, Libor. Hledají sociální pracovníci kolektivní identitu? Sociální práce/Sociálna práca. 2009, č. 3/2009.
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
  • SPOLEČNOST SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ ČR, Etický kodex sociálních pracovníků České republiky. Praha, 2006. Etika sociální práce – principy, dokument přijatý na valné hromadě IFSW, 2004. Adelaide, Austrálie
  • NEČASOVÁ, Mirka. Profesní etika. In: MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, s. 33–38., 2003.
  • MATOUŠEK, Oldřich, ŠUSTOVÁ, J. Vývoj sociální práce jako oboru v západním světě. In: MATOUŠEK, Oldřich a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. 83–109., 2001.
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. Brno: M.Zeman, 2001.
  • SMUTEK, M., JANEBOVÁ, R. Posuzování životní situace v sociální práci. In: Sborník z konference V. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.
  • JANEBOVÁ, Radka. Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
  • ŠIKLOVÁ, Jiřina. Sociální práce v našem státě od druhé světové války do současnosti. In: MATOUŠEK, Oldřicha kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. 139–154., 2001.
Výukové metody
Přednášení Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) Metody práce s textem (učebnicí, knihou) Aktivizující práce ve skupinách
Metody hodnocení
Zápočet: 66 % - aktivní účast na řešení modelových situací 34 % - ověření odborných znalostí Studijní zátěž: cca 108 hodin Ukončení formou písemného ověření (test/reflexe textu s otevřenými /uzavřenými otázkami, min. 60% bodů pro získání zápočtu). Podmínky přistoupení k písemnému formě ověření odborných znalostí: 1. splněno PBL 2. 100% docházka na cvičení (přednášky nejsou povinné) V případě absence na cvičeníje student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 6 NS na téma probírané v daném cvičení, které neabsolvoval, a to nejpozději do 10.1.2026 elektronicky v Moodle. Požadavky na seminární práci budou prezentovány na začátku semestru a naleznete je v distanční studijní opoře v Moodle. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka nezíská zápočet.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2025/TMSP1_K125