CARITAS:TMSP1_H125 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
TMSP1_H125 Teorie a metody sociální práce I.
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2025
- Rozsah
- 17,5 hodiny/ studijní období. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející)
- Předpoklady
- OBOR(SOHUP) && ROCNIK(1)
Předmět Teorie a metody sociální práce představuje stěžejní odborný předmět vzdělávacího programu Sociální a humanitární práce. Zprostředkovává studentům základní představu o sociální práci, jejích metodách a technikách a vhodnosti jejich aplikace v měnících se podmínkách sociální reality. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím vzdělávacího programu Sociální a humanitární práce základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě. Cílem je, aby studující: přijali hodnoty sociální práce a osvojili si její základní etické principy včetně terminologie, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a seznámili se se základními metodami a technikami pro výkon sociální práce. Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na důstojnosti, akceptaci a empatii.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: Vysvětlit základní pojmy a koncepty sociální práce, včetně různých definic, diskurzů a teoretických přístupů. Popsat historický vývoj sociální práce v České republice i v mezinárodním kontextu. Identifikovat křesťanské kořeny a hodnoty, které ovlivnily vznik a rozvoj sociální práce. Přijmout a reflektovat hodnoty a etické principy sociální práce, včetně schopnosti je aplikovat v praxi. Orientovat se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících vývoj teorie sociální práce. Seznámit se se základními metodami a technikami sociální práce a chápat jejich aplikaci v různých kontextech. Definovat roli a kompetence sociálního pracovníka, včetně důležitosti psychohygieny a prevence syndromu vyhoření. Reflektovat profesní identitu sociálního pracovníka a vnímat sociální práci jako profesi s vlastním etickým a odborným rámcem. Prokázat schopnost budovat profesionální vztah s klientem, který je založen na důstojnosti, akceptaci a empatii.
- Osnova
- Úvod do problematiky – cíle, definice, diskurzy, teorie SP, pojmosloví. Historie sociální práce v ČR i mezinárodním kontextu. Křesťanské základy sociální práce. Hodnoty a etika sociální práce. Role a kompetence sociálního pracovníka, psychohygiena, syndrom vyhoření. Sociální práce jako profese (identita profese + identita sociálního pracovníka).
- Literatura
- povinná literatura
- KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 4.vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
- MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007.ISBN 978-80-7357-331-4. info
- JANEBOVÁ, Radka. Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. info
- doporučená literatura
- NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zema, 2001. ISBN 90-903070-0-0. info
- The professionalisation of social work: across-national exploration
- ELICHOVÁ, Markéta. Sociální práce: Aktuální otázky. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘISŤAN. Encyklopedie sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7. info
- LORENZ, Walter. Teorie a metody sociální práce v Evropě - profesní profil sociálních pracovníků. Sociální práce / Sociálna práce. 2007, roč. 2007, č. 1, s. 62-71. info
- Výukové metody
- - Přednáška - Práce ve skupinách - Práce s kazuistikami - PBL - Samostudium
- Metody hodnocení
- Zápočet 66 % – aktivní účast na řešení modelových situací 34 % – ověření odborných znalostí - test
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2025/TMSP1_H125