PSY1_K125 Psychologie I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2025
Rozsah
16 hodin/studijní období. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
OBOR(SOPRAKo) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stududenti si osvojí základní psychologickou terminologii a v perspektivě jednotlivých psychologických škol porozumí dynamice utváření osobnosti.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí přehled o utváření lidské psychiky v perspektivách vybraných psychologických škol; naučí se rozumět vztahovým souvislostem utváření osobnosti; získají vhled do vybraných psychologických konceptů, které popisují mezilidskou komunikaci a kvalitu života.
Osnova
Významné psychologické školy a terapeutické směry: psychoanalýza a psychodynamické směry, individuální psychologie, interpersonální teorie, humanistická psychologie, logoterapie a existenciální analýza, systemický přístup, transakční analýza a narativní psychoterapie, pozitivní psychologie, nenásilná komunikace. Základní pojmy: self, sebepojetí, osobní integrita (kongruence) a dynamika intrapersonálního konfliktu, sebe-transcendence, zralost a duševní zdraví; trauma, deprivace, obrany proti úzkosti, neurotický vývoj, životní lži, kolektivní neuróza.
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011.
    doporučená literatura
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister α Principal, 2002.
  • BROWN, Brene. Síla zranitelnosti. Praha: Návrat domů, 2015.
  • SATIROVÁ, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Práh, 2006.
  • GOTTMANN, John, SILVEROVÁ, Nan. Sedm principů spokojeného manželství. Praha: Jan Melvil, 2015.
  • HORNEY, Karen. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton, 2000.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologické eseje. Praha: Karolinum, 2004.
  • KAHNEMAN, Daniel. Myšlení pomalé a rychlé. Praha: Jan Melvil Publishing, 2012.
  • LEVINE, Peter, KLINEOVÁ, Maggie. Prevence traumatu u dětí. Praha: Maitrea, 2014.
  • SEIKKULA, Jaakko, ARNKIL, Tom Erik. Otevřené dialogy: Setkávání sítí klienta. Brno: Narativ, 2013.
  • GLADWELL, Malcolm. Mžik. Praha: Dokořán, 2007.
  • FRANKL, Viktor. A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2016.
  • SELIGMAN, Martin. Naučený optimismus. Beta Dobrovský, 2012.
  • ALONE, Noah, OMER, Haim. Psychology of Demonization. London: LEA, 2006.
  • TALEB, Nassim. Černá labuť. Následky vysoce nepravděpodobných událostí. Praha: Paseka, 2011.
  • HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011.
Výukové metody
Přednášky, diskuse, cvičení, studium literatury aj.
Metody hodnocení
Zápočet: ověření znalostí pomocí písemné práce poslední výukovou hodinu (písemná práce ve škole, otevřené otázky, "tužka-papír").

  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2025/PSY1_K125