SPED5_C113 Speciální pedagogika 5

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2021
Rozsah
1/1/0. Ukončení: kz.
Vyučující
Dr. Ivo Šelner, MAS (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPED5_C113/Prednaska_AB: Čt 23. 9. 10:45–14:15 zelená, Pá 24. 9. 9:00–12:00 aula, I. Šelner
SPED5_C113/Cviceni_1skup: Čt 23. 9. 15:00–16:30 seminární místnost, Pá 10. 12. 9:00–12:00 seminární místnost, 13:00–14:30 seminární místnost, I. Šelner
SPED5_C113/Cviceni_2skup: Pá 24. 9. 13:00–14:30 seminární místnost, Čt 9. 12. 10:45–13:45 seminární místnost, 14:30–16:00 seminární místnost, I. Šelner
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní cíl SPED Postupné získávat a fixovat elementární výbavu kompetencí sociálního pracovníka potřebných v přístupu k lidem s jednotlivými druhy a typy postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých. Schopnost tyto kompetence aplikovat v praxi, v přímé práci s klienty. Umět propojit systém edukační a sociální podpory osob s postižením na poli sociální a charitativní práce. Komparovat českou realitu v oblasti SPr. a soc. služeb se zahraničními trendy. Aplikační cíl Navázat na učivo z předchozího semestru. Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny klientů). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy teoretických i aplikačně-praktických kompetencí potřebných v přístupu k jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
Osnova
  • 14.9.(4 hodiny)Člověk s postižením v rodinném svazku, situace rodiny Sourozenci postiženého Specifické formy postižení, duální diagnózy Komunikace odborníků s rodinou Formy komunikace a podpůrné metody 6.10. (6 hodin) Orientace na individualitu Osobní plánování budoucnosti a nutná/možná pomoc ze strany sociálního pracovníka v rámci systému Zlepšení životní situace lidí s postižením – formy, možnosti v rámci rodiny, organizace, společnosti 8.12. (6hodin) Participace a rovnost šancí mezi postiženými a nepostiženými Autonomie sebeurčení, samostatné rozhodování a odpovědnost lidí s postižením za sebe sama Hranice vlastního rozhodování a respektování požadavků Vliv, možnosti a formy sociální práce a možné intervence za účelem zlepšení životní situace postižených
Literatura
    povinná literatura
  • Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
  • Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
    doporučená literatura
  • Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
  • Venglářová M., Eisner P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013.
  • Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU v Brně, 2008.
  • Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
  • Kotasová: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: H ANEX, 2000.
  • Platná školská a sociální legislativa
Metody hodnocení
Zápočet, Požadavek: dvě písemné seminární práce na určené téma (praxe)
Informace učitele
Účast povinná: 80%, tj. 13h., (základ 16h.), při omluvené neúčasti (nemoc, privátní záležitosti aj..) bude zvolena náhradní forma – test Poznámky: Přednášky – Input k daným tématům bude doplněn cvičením, zpracováním praktických příkladů, diskuze, řešení situací v praxí aj. Fokus bude zaměřen na propojení sociální práce se speciální pedagogikou, hledání styčných bodů, ale i poukázání na rozdíly dané profesním zaměřením/postojem. Doplněno samostudiem. K dispozici jsou texty lektora a přehled povinné literatury. Výchozí bod jsou získané znalosti z letního semestru, zimní semestr bude orientován na praktickou implementaci teoretických poznatků s hledáním konkrétních řešení ve specifických životních situacích klienta s ohledem na přístup sociálního pracovníka – jak může sociální pracovník ve své funkcia v rámci svých kompetencí pomoci, ovlivnit nebo koordinovat situaci klienta – člověka s postižením – v systému, který postiženého obklopuje.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2021/SPED5_C113