CARITAS:SPED5_C113 Speciální pedagogika 5 - Informace o předmětu
SPED5_C113 Speciální pedagogika 5
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2015
- Rozsah
- 1/1. Ukončení: kz.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
- Rozvrh
- St 9. 9. 10:45–12:15 zelená, Čt 10. 9. 9:50–11:20 velká, St 16. 9. 10:45–12:15 zelená, Čt 17. 9. 9:50–11:20 velká, St 23. 9. 10:45–12:15 zelená, Čt 24. 9. 9:50–11:20 velká, St 2. 12. 10:45–12:15 zelená, Čt 3. 12. 9:50–11:20 velká
- Předpoklady
- OBOR(CHASOP) && ROCNIK(3)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Základní cíl SPED Postupné získávat a fixovat elementární výbavu kompetencí sociálního pracovníka potřebných v přístupu k lidem s jednotlivými druhy a typy postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých. Schopnost tyto kompetence aplikovat v praxi, v přímé práci s klienty. Umět propojit systém edukační a sociální podpory osob s postižením na poli sociální a charitativní práce. Komparovat českou realitu v oblasti SPr. a soc. služeb se zahraničními trendy. Aplikační cíl Navázat na učivo z předchozího semestru. Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny klientů). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy teoretických i aplikačně-praktických kompetencí potřebných v přístupu k jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
- Osnova
- Rámcový rozpis učiva 1. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 4. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 1. Speciální pedagogika osob s postižením zraku, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 1. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 2. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti. 3. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 4. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
- Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
- Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020.
- Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
- Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010.
- Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
- doporučená literatura
- Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
- Kotasová: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: H ANEX, 2000.
- Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
- Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU v Brně, 2008.
- Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
- Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
- Venglářová M., Eisner P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013.
- Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
- Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
- Platná školská a sociální legislativa
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet > test a kolokvium, prokázaná orientace v povinné literatuře.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2015/SPED5_C113