CARITAS:PSY1_S119 Psychologie I. - Informace o předmětu
PSY1_S119 Psychologie I.
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PSY1_S119/Cviceni_1A_1skup: každou lichou středu 9:50–11:20 seminární místnost, J. Vančura
PSY1_S119/Cviceni_1A_2skup: každou sudou středu 9:50–11:20 seminární místnost, J. Vančura
PSY1_S119/Cviceni_1B_1skup: každou lichou středu 8:00–9:30 seminární místnost, J. Vančura
PSY1_S119/Cviceni_1B_2skup: každou sudou středu 8:00–9:30 seminární místnost, J. Vančura
PSY1_S119/Prednaska_AB: St 13:30–14:15 aula, kromě St 2. 12. ; a St 2. 12. 13:30–14:15 velká, J. Vančura - Předpoklady
- OBOR(SOPRA) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Studenti si osvojí základní psychologickou terminologii a v perspektivě jednotlivých psychologických škol porozumí dynamice utváření osobnosti. Studenti získají vhled do souvislostí fungování lidské psychiky a do jednotlivých interpretací dynamiky zdraví anemoci v pojetí jednotlivých psychologických směrů. V průběhu cvičení budou mít studenti možnost prohlubovat teoretické poznatky v souvislostech vlastní zkušenosti a vyzkouší si vybrané psychologické techniky.
- Osnova
- Významné psychologické školy a terapeutické směry: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, interpersonální teorie, humanistická psychologie, logoterapie a existenciální analýza, systemický přístup, transakční analýza a narativní psychoterapie.Základní pojmy: self, sebepojetí, osobní integrita (kongruence) a dynamika intrapersonálního konfliktu, sebe-transcendence, zralost a duševní zdraví; trauma, deprivace, obrany proti úzkosti, neurotický vývoj, životní lži, kolektivní neuróza.
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení, samostudium.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast ve cvičeních, závěrečný test.
- Informace učitele
- Povinná literatura: DRAPELA, Victor, 2011. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál. HELUS, Zdeněk, 2011. Úvod do psychologie. Praha: Grada. MATĚJČEK, Zdeněk, 2004. Psychologické eseje. Praha: Karolinum. Doporučená literatura: ATKINSON, R. a kol., 2003. Psychologie. 2. vydání. Praha: Portál. BERNE, E., 2013. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál. BUBER, M., 2005. Já a ty. 3.vydání. Praha: Kalich. FRANKL, V., 2016. A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. FROMM, E., 2014. Mít nebo být? Praha: Aurora. HORNEY, Karen, 2000. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton. LANGMEIER, Josef, MATĚJČEK, Zdeněk, 2011. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum. MATĚJČEK, Zdeněk, 2015. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál. SEIKKULA, Jaakko, ARNKIL, Tom Erik, 2013. Otevřené dialogy: Setkávání sítí klienta v psychosociální práci. Brno: Narativ. SMÉKAL, V., 2002. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister α Principal. ROGERS, C., 2013. Způsob bytí. Praha: Portál. SATIROVÁ, V., 2006. Kniha o rodině. Praha: Práh. SACKS, Oliver, 2009. Na čem si stojím. Praha: Dybbuk. SACKS, Oliver, 2012.Migréna. Praha: Dybbuk. VANIER, J., 2016. Otázky, na kterých v životě záleží. Brno: Cesta.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/PSY1_S119