CARITAS:TMSP1_H113 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
TMSP1_H113 Teorie a metody sociální práce 1
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející)
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TMSP1_H113/Prednaska: Út 9:40–10:25 žlutá, M. Šotolová
TMSP1_H113/Cviceni_1skupina: Út 10:35–11:20 žlutá, M. Šotolová
TMSP1_H113/Cviceni_2skupina: Út 11:25–12:10 žlutá, M. Šotolová - Předpoklady
- OBOR ( SOHUP ) && ROCNIK ( 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je dosažení toho, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce. Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Témata: - Vymezení sociální práce, její cíle, funkce. - Teorie, koncepty a paradigmata v sociální práci. - Metody sociální práce. - Historie sociální práce. - Vzdělávání a profesionalizace v sociální práci. - Kompetence a role sociálního pracovníka. - Posouzení situace klienta. - Hodnoty a etika sociální práce.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, P., Musil, L.. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia5,sborník prací FSS MU v Brně, 2000. NEČASOVÁ, M. Úvod do filozofie a etiky sociální práce.Brno: MU, 2001.
- ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí.Praha: Portál, 2000.
- NAVRÁTIL, P.Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001. NAVRÁTIL, P. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální prace/Sociálna práca, 2/2003.
- Etický kodex sociálního pracovníka ČR. Praha: MPSV. HAVRDOVÁ, Z.Kompetence v praxi sociální práce. ČKCH, 1999. HAVRDOVÁ, Z., Hajný, M. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008.
- doporučená literatura
- HAWKINS, P., SHOHET, R.Supervize v pomáhajících profesích. Portál, 2004. MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2002.
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení.
- Metody hodnocení
- 1) Účast na hodinách teorie i cvičení je z 80% povinná. 2) Aktivní účast a písemná příprava na textový seminář 3) Úspěšné absolvování zápočtového testu (3 pokusy)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2019/TMSP1_H113