SPED5_C213 Speciální pedagogika 5

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2017
Rozsah
1/0/0. Ukončení: kz.
Vyučující
Dr. Ivo Šelner, MAS (přednášející)
Předpoklady
OBOR(CHASOPKo) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní cíl SPED Postupné získávat a fixovat elementární výbavu kompetencí sociálního pracovníka potřebných v~přístupu k~lidem s~jednotlivými druhy a typy postižení se zřetelem k~osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s~postižením a jejich blízkých. Schopnost tyto kompetence aplikovat v~praxi, v~přímé práci s~klienty. Umět propojit systém edukační a sociální podpory osob s~postižením na poli sociální a charitativní práce. Komparovat českou realitu v~oblasti SPr. a soc. služeb se zahraničními trendy. Aplikační cíl Navázat na učivo z~předchozího semestru. Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny klientů). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy teoretických i aplikačně-praktických kompetencí potřebných v~přístupu k~jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k~osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s~postižením a jejich blízkých.
Osnova
Rámcový rozpis učiva 1. Speciální pedagogika osob s~tělesným postižením a zdravotním oslabením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s~mentálním postižením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Speciální pedagogika osob s~narušenou komunikační schopností, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 4. Speciální pedagogika osob s~postižením sluchu, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 1. Speciální pedagogika osob s~postižením zraku, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s~kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 1. Speciálně pedagogická podpora v~procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k~rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 2. Transformace a deinstitucionalizace péče o~osoby s~postižením, hranice a možnosti. 3. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s~postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 4. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
  • Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020.
    doporučená literatura
  • Platná školská a sociální legislativa
  • Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
  • Venglářová M., Eisner P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Kotasová: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: H ANEX, 2000.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
  • Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
  • Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU v Brně, 2008.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet > test a kolokvium, prokázaná orientace v~povinné literatuře.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2017/SPED5_C213