MMSP3_H113 Teorie a metody mezinárodní sociální práce 3

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2017
Rozsah
0/4. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Linhartová (přednášející)
Mgr. Tereza Stacho (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Jan Říkovský, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MMSP3_H113/TMMSP_ETNM: každý lichý čtvrtek 13:30–16:30 jazyková, I. Linhartová
MMSP3_H113/TMMSP_MIG: každý sudý čtvrtek 13:30–16:30 jazyková, T. Stacho
Předpoklady
OBOR ( SOHUP ) && ROCNIK ( 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou menšin, zejména etnických, a relevantními koncepty vztahujícími se k tématu. Pozornost je věnována například soužití majorit s minoritami, práci s pojmy předsudek, diskriminace, rasismus, etnocentrismus apod. Kurz dále poskytuje základní přehled o národnostních menšinách a etnických skupinách žijících v České republice a představuje některé přístupy a metody sociální práce s příslušníky menšin. Formou interaktivních přednášek by studenti měli získat nejen teoretické znalosti, ale také by měli mít možnost prožít si v modelových situacích pocity, které mohou příslušníci menšin zažívat. Témata: - Úvodní terminologie: rasa, rasismus, teorie o vzniku lidských ras, etnocentrismus, stereotypy, enkulturace, kulturní relativismus, xenofobie,... - Práva národnostních a etnických menšin, etnické a národnostní menšiny na území ČR, demografický profil - Migrace, její příčiny a dopady - Imigrační a integrační politika - Cizinecká legislativa ČR - Uprchlictví, mezinárodní ochrana ČR a azylová politika EU - Metody práce s imigranty a s uprchlíky Studenti rozumí pojmům sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, jsou schopni vysvětlit, proč problematika sociálně vyloučených lokalit nemůže být chápána a řešena jako „romská problematika“. Studenti znají terénní sociální práci s jejími výhodami i limity, znají navazující služby a dokáží navrhnout optimální síť služeb podle potřeb konkrétní lokality. Student umí definovat komunitní práci, její východiska a metody a rozumí dopadům komunitní práce. Reflektuje význam interkulturních souvislostí mezinárodní sociální práce a zná základní kompetenční modely v oblasti interkulturních kompetencí. Základní pojmy – sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, „etnicita“ nebo „romství“ sociálně vyloučených osob, kultura chudoby. •Historie Romů na území ČR (se zaměřením na 20. st. a dění po roce 1989), hodnoty a zvyky. •Sociálně vyloučené lokality (jaké problémy se s nimi pojí, jak se konstituují, kde vznikají a jejich rozdílnost dle velikosti obce a dalších faktorů, jaké problémy mají běžně obyvatelé sociálně vyloučených lokalit). •Terénní sociální práce jako základní metoda individuální sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách, její výhody, nevýhody a limity, nejčastěji řešené problémy, morální dilemata spojená s výkonem terénní sociální práce. •Vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit (podpora rodin x systémové změny ve školství). •Zaměstnávání osob ze sociálně vyloučených lokalit a dluhová problematika, sociální podnikání – limity a výzvy. •Bezpečnost a prvky „comunitypolicing“. •Komunitní práce v sociálně vyloučených lokalitách. •Legislativní ukotvení, strategické dokumenty (na národní, krajské a obecní úrovni), nadresortní přístup (Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách), tvorba Lokálních partnerství. •Financování služeb. •Komunitní práce, modely a role komunitní práce. •Historie komunitní práce. •Komunitní práce v mezinárodním kontextu jako strategie MMSP. •Interkulturní učení.
Literatura
    povinná literatura
  • Navrátil, P.; Musil, L. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. In Sociální studia. Sborník FSS MU. Brno: MU, 2000, s.127-163. Nečas, C. Romové v České Republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. info
  • Musil, L., Navrátil, P. Přístupy k práci s menšinami - dilemata a možnosti jejich řešení (část1- Typologie). Sociální práce/Sociálna práca, 1999, č. 5, s. 36-51. Musil, L., Navrátil, P. Přístupy k práci s menšinami - dilemata a možnosti jejich řešení (část 2 - Antiopresivní přístupy). Sociální práce/Sociálna práca, 1999, č. 6, s. 34-52. Navrátil, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. info
  • Šišková,T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1999. info
  • Šišková,T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. info
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. info
  • Dvořáková, J., Horská, J. a kol. Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha:Triton, 2008. info
  • Gojová, A. Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2006.
  • MORAVEC, Štěpán. Samý známý věci (Nástin problému sociálního vyloučení romských populací) Dostupné z: www.epolis.cz/download/pdf/materials_85_1.pdf [online].
    doporučená literatura
  • Dominelli, L., Lorenz, W., Soydan, H. (eds.) Beyond Racial Divides: Ethnicities in Social Work Practice. Aldershot: Ashgate, 2001. info
  • Gabal, I. a kol. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. info
  • Hübschmannová, M. Můžeme se domluvit. Olomouc: UP, 1993. info
  • Machalová, T. a kol. Lidska práva proti rasismu. Brno: Doplněk, 2001. info
  • Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. info
  • HUBÁLEK, M., ŠTĚPÁNKOVÁ, M., ZAMBOJ, L. Trh práce & diskriminace. Praha: poradna pro občanství/občanská a lidská práva, 2008.
  • SCHURINGA, L. Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Radovan Goj, 2007.
  • Kolektiv. SOCIOKLUB. Romové v České republice. Dostupné z WWW: http://www.socioklub.cz/docs/romove_v_cr.pdf [online]
  • Agentura pro sociální začleňování. Příručka pro obce. Praha: 2012.
  • KOŠÁK, P. (ed.). Program podpory vzdělávání v rodinách, průvodce praxí a metodikou. Člověk v tísni, o.p.s., 2008.
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Pavel Navrátil a kolektiv. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. 223 s. ISBN 8071787418.
  • NEDĚLNÍKOVÁ, Dana (ed.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: MPSV, 2007. Dostupné z WWW: projekty.osu.cz/metakor/dok/met_prirucka_tsp.pdf [online]
  • Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni Dostupné z WWW: www.varianty.cz [online] – multikulturalita, inkluzivní vzdělávání.
  • SIROVÁTKA, T. (ed.). Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2004.
  • Marek Jakoubek, Lenka Budilová (eds.): Romové a Cikáni – neznámí i známí. Interdisciplinární pohled. Voznice, Leda 2008, 344 s
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na přednáškách a cvičeních (70%), zpracování kazuistiky.
Informace učitele
Mgr. Tereza Stacho email:tereza.stacho@caritas-vos.cz Mgr. Iva Linhartová email: iva.linhartova@caritas-vos.cz, iva.linhartova2@gmail.com
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2017/MMSP3_H113