SPED5_C210 Speciální pedagogika 5

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2014
Rozsah
1/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD.
Předpoklady
OBOR ( CHASOPK ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl Navázat na poznatky z předchozího semestru a objasnit metody spec. pedagogiky. Studenti se také seznámí se systémem školního poradenství a edukačními možnostmi osob se zdravotním postižením v ČR. Podrobněji bude pozornost věnována edukaci osob s tělesným, mentálním, komunikačním/řečovým a sluchovým postižením. Relevantní poznatky budou komparovány se zkušenostmi ze zahraničí. Způsobilosti Orientace v základních pojmech i trendech speciální pedagogiky. Znalost systému poradenské podpory v oblasti edukace osob s tělesným, mentálním, komunikačním a sluchovým postižením v ČR.
Osnova
  • Rámcový rozpis učiva 1. Speciálně pedagogické metody – reedukace, kompenzace, ucelená/koordinovaná rehabilitace, holistický přístup, komplexní pojetí socializace. 2. Edukační možnosti osob s postižením v ČR – školská soustava i mimoškolní aktivity. Individuální vzdělávací plán – ŠVP-RVP-IVP. 3. Systém pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství v ČR 4. Současné trendy v péči o osoby s postižením - mainstreaming, integrace, inkluze, people in first. 5. Východiska komunikace s osobami s postižením. Nepředpojatost vs. diskriminace. 6. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 7. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 8. Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 9. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky.
Literatura
    povinná literatura
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
    doporučená literatura
  • Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
  • Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
  • Lištiak – Mandzáková, S.: Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013.
  • Platná školská a sociální legislativa
  • Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
  • Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2010-2014.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
    neurčeno
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003.
Výukové metody
Přednášky, interaktivní diskuze, reflexe oborové praxe, skupinová práce.
Metody hodnocení
Vypracování zápočtové tematické práce na 3 – 5 str. textu, orientované na některé z probíraných témat, a její prezentace před spolužáky - včetně zodpovězení případných dotazů. Písemná nebo ústní zkouška.
Informace učitele
V případě potřeby lze učitele kontaktovat na libor.novosad@seznam.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2014/SPED5_C210