CARITAS:SPED5_C210 Speciální pedagogika 5 - Informace o předmětu
SPED5_C210 Speciální pedagogika 5
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2013
- Rozsah
- 1/0. 0 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD.
- Předpoklady
- OBOR ( CHASOPK ) && ROCNIK ( 3 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy kompetencí potřebných v přístupu k jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, přístupy, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností, přístupy, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu, přístupy, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 4. Speciální pedagogika osob s postižením zraku, přístupy, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 5. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, přístupy, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 6. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 7. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD,psychických poruch aj. 8. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 9. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti, zahraniční zkušenosti. 10. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. info
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Portál, 2010. info
- KRAUS, J., a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. info
- MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001., 2001. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003. info
- neurčeno
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2007. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilace. Praha: Triton, 2006. MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. info
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, orientace v povinné literatuře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2013/SPED5_C210