PSY2_S219 Psychologie II.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSY2_S219/Prenaska_AB: St 12:35–13:20 aula, kromě St 24. 4., kromě St 22. 5. ; a St 22. 5. 12:35–13:20 velká, J. Vančura
PSY2_S219/Cviceni_1A_1skup: každou sudou středu 8:00–9:30 seminární místnost, kromě St 6. 3. ; a St 13. 3. 8:00–9:30 modrá, J. Vančura
PSY2_S219/Cviceni_1A_2skup: každou lichou středu 8:00–9:30 seminární místnost, kromě St 13. 3., kromě St 24. 4. ; a St 13. 3. 8:00–9:30 modrá, J. Vančura
PSY2_S219/Cviceni_1B_1skup: každou sudou středu 9:50–11:20 seminární místnost, J. Vančura
PSY2_S219/Cviceni_1B_2skup: každou lichou středu 9:50–11:20 seminární místnost, kromě St 24. 4., J. Vančura
Předpoklady
OBOR ( SOPRA ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí základním tématům a terminologii sociální a vývojové psychologie, a v jejich perspektivách se naučí rozumět dynamice utváření osobní identity, vztahového chování, začlenění do společnosti, a to jak v souvislostech zdraví, tak v souvislostech nemoci nebo selhání. Cvičení umožní studentům hlubší porozumění látce v podobě sebereflexe a sebezkušenosti, nácvik vybraných komunikačních dovedností a zkušenost s vybranými psychologickými technikami. Exkurze studentům zpřístupní hlubší porozumění konkrétní problematice a získání přehledu o konkrétních službách (např. rodinné centrum, hospice).
Výstupy z učení
Student bude umět - využít základní psychologické principy pro porozumnění problémům v kontextu životního příběhu klienta - bude rozumět významu a dynamice vztahového jednání - bude chápat základy práce s traumatem (resp. s psychickými zraněními)
Osnova
  • Dynamika utváření osobnosti a osobní integrita: mezigenerační vztahy, attachment a intuitivní rodičovství, dynamika vědomí a nevědomí, sebepojetí a integrita (kongruence), utváření osobní identity, interpersonální vztahy a vztahové chování, vznik, důsledky a možnosti překonávání traumatu. Periodizace lidského vývoje. Sociální interakce: psychosociální vývoj a socializace, komunikace, vztahové (dialogické) a destruktivní vzorce chování, sociální skupina a dynamika, sociální percepce, percepce odlišnosti a handicapu. Součástí výuky jsou krátká praktická cvičení, např. ukázky využití různých psychologických technik a dynamik.
Literatura
    povinná literatura
  • HAYESOVÁ, N. 2013. Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  • LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., 2008. Sociální psychologie. 2.vydání. Praha: Grada.ÍK, I., 2008. Sociální psychologie. 2.vydání. Praha: Grada.
    doporučená literatura
  • VANIER, J., 2005. Encountering the Other. Mahwah, New Jersey: Paulist Press
  • GLADWEL, M., 2007. Mžik. Praha: Dokořán.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2004. Psychologické eseje. Praha: Karolinum.
  • VANIER, J., 2005. Encountering the Other. Mahwah, New Jersey: Paulist Press.
  • SACKS, Oliver, 2015. Antropoložka na Marsu. Praha: Dybbuk
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2017. Rodiče a děti.Praha: Vyšehrad.
  • LOUCKÁ, P., TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2014. Žena a muž vrodině.Praha: Vyšehrad.
  • SEIKKULA, Jaakko, ARNKIL, Tom Erik, 2013. Otevřené dialogy: Setkávání sítí klienta vpsychosociální práci. Brno: Narativ.
  • CHVÁLA,V., TRAPKOVÁ, L., 2009. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, LANGMEIER, Josef, 1986. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama.
  • SACKS, Oliver, 2009. Na čem si stojím. Praha: Dybbuk.
  • PECK, Scott, 2012. Vjiném rytmu. Praha: Portál.
  • SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J., 2006. Hra ve vývoji dětí vprvním roce života. Praha: Grada Publishing.
  • VÁGNEROVÁ, M. 2012. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  • SATIROVÁ, V., 2006. Kniha o rodině. Praha: Práh.
  • ŘÍČAN, P., 2014. Cesta životem. 3. vydání. Praha: Panorama.
  • VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha:Portál.
  • SMIDBAUER, Wolfgang, 2000. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
    neurčeno
  • LANGMEIER, Josef, MATĚJČEK, Zdeněk, 2011. Psychická deprivace vdětství. Praha: Karolinum.
  • ROGERS, C., 2013. Způsob bytí. Praha: Portál.
  • HORNEY, Karen, 2000. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, LANGMEIER, Josef, 1986. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama.
Výukové metody
přednáška, cvičení, exkurze
Metody hodnocení
Zkouška(písemná forma) Účast na cvičeních
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2024/PSY2_S219