CARITAS:KZSP2_H219 Křesťanské základy sociální pr - Informace o předmětu
KZSP2_H219 Křesťanské základy sociální práce II.
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2024
- Rozsah
- 11p+7c/studijní období. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- ThLic. Michal Umlauf, Ph.D. (přednášející)
- Rozvrh
- Po 12. 2. 12:35–14:05 zelená, Út 20. 2. 13:30–15:00 zelená, Út 27. 2. 8:00–9:30 zelená, Út 12. 3. 8:00–9:30 zelená, Út 19. 3. 11:40–13:10 zelená, Út 2. 4. 9:50–11:20 zelená, Út 16. 4. 11:40–13:10 zelená, Po 29. 4. 8:00–9:30 zelená, Po 6. 5. 12:35–14:05 zelená, Po 13. 5. 12:35–14:05 zelená, Út 21. 5. 8:55–10:25 zelená
- Předpoklady
- OBOR(SOHUP) && ROCNIK(1)
Povinná literatura: DOLEŽEL, J. Spirituální citlivost charitních služeb: Proč a jak pracovat se spirituální dimenzí životní situace klientů. Caritas et Veritas 2017(1), 32-49. DOLEŽEL, J. Biblické kořeny sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok, 2008, s. 26-39. DOLEŽEL, J. Nárys dějin charitativní služby chudým a trpícím – Historické inspirace sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. (vyd.), Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2. vyd. 2010, 176 stran, s. 40-61. DOLEŽEL, J. Sociální práce do počátku novověku. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 179-185. DOLEŽEL, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce od reformace do 19. století. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 185-189. Pompey, H. Ježíšovo pomáhání u rybníka Bethesda v Jeruzalémě. Sociální práce/Sociálna práca, 2008, č. 4. ŠTICA, P. Podobenství o milosrdném Samařanovi (Lk 10,25-37) jako inspirativní text pro étos sociální a charitativní práce – Biblické podněty pro praxi pomáhání. Theologos, 2010, č. 2, s. 54-74. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cíl tohoto kurzu je dvojí: Zaprvé, rozšířit koncept posouzení životní situace klienta v sociální práci o doménu (inkluzivní, nevázanou na jednotlivou náboženskou tradici) spirituality. Zadruhé, navázat pojem sociální práce na základy evropské sociální kultury pomocí rekonstrukce židovských a křesťanských představ o mezilidském soužití a životě společnosti.
- Výstupy z učení
- Student díky předmětu: - orientovat se v problematice duchovních (spirituálních) potřeb klientů sociální práce. - umí operacionalizovat konstrukt duchovních potřeb, - zná obrysy konceptu duchovně citlivé sociální práce. - pochopí evropský kulturní (ideový, hodnotový, historický) rámec, z nějž sociální práce vzešla, - získá příležitost prohloubit svou motivaci k sociální práci. - je schopen charakterizovat koncepce řešení sociálních problémů v evropských dějinách, - popsat hlavní trendy církevní charitní praxe v jednotlivých historických epochách, - rozlišit klíčové postavy a korporace, které výrazně ovlivnily způsob zacházení se sociálními problémy v evropských dějinách a - vysvětlit silné a slabé stránky historické zkušenosti.
- Osnova
- 1. Spiritálně citlivá sociální práce 2. Sociální kultura u starozákonních Židů a v jejich kulturním okolí 3. Sociální kultura u Ježíše z Nazareta: - příklon k chudýma trpícím a Ježíšova zvěst o "Božím království" - Ježíš v setkáních s chudými a trpícími 4. Sociální práce z perspektivy "milosrdenství" 5. Pavlovské parametry milosrdenství: Láska a její vlastnosti podle 1Kor 6. Historický rozvoj biblických sociálních hodnot: křesťanská antika, středověk, moderní éra
- Výukové metody
- výklad, diskuze
- Metody hodnocení
- Zkouška bude skládána ve dvou fázích: Kdykoliv během období výuky semestru je třeba odevzdat individuální práci v rozsahu 1 strany A4 (formátování dle Caritas-Voš), která je předpokladem absolvování zkoušky. Student si může zvolit ze dvou zadání této individuální práce: 1. Popis situace, v níž si studující vyzkoušel položit jakékoliv osobě ve svém sociálním prostředí zvolený soubor otázek spirituálního posouzení životní situace. V popisu charakterizujte osobu, jíž jste otázky pokládali, model otázek posouzení, Vaše subjektivní vnímání srozumitelnosti otázek ze strany komunikačního partnera, Vaši snahu o dosažení srozumitelnosti a eventuální celkovou reakci komunikačního partnera (co s ním otázky udělaly?). 2. Výběr libovolné pasáže z Nového zákona a subjektivní reflexi, v čem se z ní (pasáže) lze dát inspirovat pro svou budoucí profesní praxi. Písemná práce se odevzdává emailem (jako za ZS) do 31.5. (včetně). V Moodlu jsou umístěny příklady zpracování obou zadání. Ve druhé fázi se studující podrobí krátkému (cca 5 otázek)automaticky vyhodnocovanému testu v moodlu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2024/KZSP2_H219