KZSP2_H219 Křesťanské základy sociální práce II.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2021
Rozsah
11p+7c/studijní období. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
ThLic. Michal Umlauf, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
OBOR ( SOHUP ) && ROCNIK ( 1 )
Povinná literatura: DOLEŽEL, J. Spirituální citlivost charitních služeb: Proč a jak pracovat se spirituální dimenzí životní situace klientů. Caritas et Veritas 2017(1), 32-49. DOLEŽEL, J. Biblické kořeny sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok, 2008, s. 26-39. DOLEŽEL, J. Nárys dějin charitativní služby chudým a trpícím – Historické inspirace sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. (vyd.), Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2. vyd. 2010, 176 stran, s. 40-61. DOLEŽEL, J. Sociální práce do počátku novověku. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 179-185. DOLEŽEL, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce od reformace do 19. století. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 185-189. Pompey, H. Ježíšovo pomáhání u rybníka Bethesda v Jeruzalémě. Sociální práce/Sociálna práca, 2008, č. 4. ŠTICA, P. Podobenství o milosrdném Samařanovi (Lk 10,25-37) jako inspirativní text pro étos sociální a charitativní práce – Biblické podněty pro praxi pomáhání. Theologos, 2010, č. 2, s. 54-74.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl tohoto kurzu je dvojí: Zaprvé, rozšířit koncept posouzení životní situace klienta v sociální práci o doménu (inkluzivní, nevázanou na jednotlivou náboženskou tradici) spirituality. Zadruhé, navázat pojem sociální práce na základy evropské sociální kultury pomocí rekonstrukce židovských a křesťanských představ o mezilidském soužití a životě společnosti.
Výstupy z učení
Student díky předmětu: - orientovat se v problematice duchovních (spirituálních) potřeb klientů sociální práce. - umí operacionalizovat konstrukt duchovních potřeb, - zná obrysy konceptu duchovně citlivé sociální práce. - pochopí evropský kulturní (ideový, hodnotový, historický) rámec, z nějž sociální práce vzešla, - získá příležitost prohloubit svou motivaci k sociální práci. - je schopen charakterizovat koncepce řešení sociálních problémů v evropských dějinách, - popsat hlavní trendy církevní charitní praxe v jednotlivých historických epochách, - rozlišit klíčové postavy a korporace, které výrazně ovlivnily způsob zacházení se sociálními problémy v evropských dějinách a - vysvětlit silné a slabé stránky historické zkušenosti.
Osnova
  • 1. Spiritálně citlivá sociální práce 2. Sociální kultura u starozákonních Židů a v jejich kulturním okolí 3. Sociální kultura u Ježíše z Nazareta: - příklon k chudýma trpícím a Ježíšova zvěst o "Božím království" - Ježíš v setkáních s chudými a trpícími 4. Sociální práce z perspektivy "milosrdenství" 5. Pavlovské parametry milosrdenství: Láska a její vlastnosti podle 1Kor 6. Historický rozvoj biblických sociálních hodnot: křesťanská antika, středověk, moderní éra
Výukové metody
výklad, diskuze
Metody hodnocení
Zkouška bude skládána ve dvou fázích: Kdykoliv během období výuky semestru je třeba odevzdat individuální práci v rozsahu 1 strany A4 (formátování dle Caritas-Voš), která je předpokladem absolvování zkoušky. Student si může zvolit ze dvou zadání této individuální práce: 1. Popis situace, v níž si studující vyzkoušel položit jakékoliv osobě ve svém sociálním prostředí zvolený soubor otázek spirituálního posouzení životní situace. V popisu charakterizujte osobu, jíž jste otázky pokládali, model otázek posouzení, Vaše subjektivní vnímání srozumitelnosti otázek ze strany komunikačního partnera, Vaši snahu o dosažení srozumitelnosti a eventuální celkovou reakci komunikačního partnera (co s ním otázky udělaly?). 2. Výběr libovolné pasáže z Nového zákona a subjektivní reflexi, v čem se z ní (pasáže) lze dát inspirovat pro svou budoucí profesní praxi. Písemná práce se odevzdává emailem (jako za ZS) do 31.5. (včetně). V Moodlu jsou umístěny příklady zpracování obou zadání. Ve druhé fázi se studující podrobí krátkému (cca 5 otázek)automaticky vyhodnocovanému testu v moodlu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2021/KZSP2_H219