PSY2_K219 Psychologie II.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2022
Rozsah
5p/studijní období. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
OBOR ( SOPRAKo ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí základním tématům a terminologii sociální a vývojové psychologie, a v jejich perspektivách se naučí rozumět dynamice utváření osobní identity, vztahového chování, začlenění do společnosti, a to jak v souvislostech zdraví, tak v souvislostech nemoci nebo selhání. Cvičení umožní studentům hlubší porozumění látce vpodobě sebereflexe a sebezkušenosti, nácvik vybraných komunikačních dovedností a zkušenost s vybranými psychologickými technikami.
Výstupy z učení
Student bude umět - využít základní psychologické principy pro porozumnění problémům v kontextu životního příběhu klienta - bude rozumět významu a dynamice vztahového jednání - bude chápat základy práce s traumatem (resp. s psychickými zraněními)
Osnova
  • Dynamika utváření osobnosti a osobní integrita: mezigenerační vztahy, attachment a intuitivní rodičovství, dynamika vědomí a nevědomí, sebepojetí a integrita (kongruence), utváření osobní identity, interpersonální vztahy a vztahové chování, vznik, důsledky a možnosti překonávání traumatu. Periodizace lidského vývoje. Sociální interakce: psychosociální vývoj a socializace, komunikace, vztahové (dialogické) a destruktivní vzorce chování, sociální skupina a dynamika, sociální percepce, percepce odlišnosti a handicapu. Součástí výuky jsou krátká praktická cvičení, např. ukázky využití různých psychologických technik a dynamik.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada.
  • HAYESOVÁ, N. 2013. Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • ROGERS, C., 2013. Způsob bytí. Praha: Portál.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2017. Rodiče a děti.Praha: Vyšehrad.
  • LOUCKÁ, P., TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2014. Žena a muž vrodině.Praha: Vyšehrad.
  • SACKS, Oliver, 2009. Na čem si stojím. Praha: Dybbuk.
  • GLADWEL, M., 2007. Mžik. Praha: Dokořán.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, LANGMAEIER, Jiří, 1986. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., 2008. Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: Grada.
  • PECK, Scott, 2012. Vjiném rytmu. Praha: Portál.
  • HORNEY, Karen, 2000. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2015. Co děti nejvíc potřebují.Praha: Portál.
  • SATIROVÁ, V., 2006. Kniha o rodině. Praha: Práh.
  • SACKS, Oliver, 2016. Muž, který si pletl manželku skloboukem. Praha: Dybbuk.
  • CHVÁLA, V., TRAPKOVÁ, L., 2009. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál.
  • SEIKKULA, Jaakko, ARNKIL, Tom Erik, 2013. Otevřené dialogy: Setkávání sítí klienta vpsychosociální práci. Brno: Narativ.
  • LACINOVÁ, L., ŠKRDLÍKOVÁ, P., 2008. Dost dobří rodiče, aneb drobné chyby ve výchově povoleny. Praha: Portál.
    neurčeno
  • ŘÍČAN, P., 2014. Cesta životem. 3. vydání. Praha: Panorama.
  • SACKS, Oliver, 2015. Antropoložka na Marsu. Praha: Dybbuk.
  • POLTAWSKÁ, W., 2012. A bojím se snů. Praha: Paulínky.
Výukové metody
Přednášky, cvičení
Metody hodnocení
Zkouška (písemná forma)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2022/PSY2_K219