PSY1_H219 Psychologie

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2022
Rozsah
10p+6c/studijní období. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
OBOR ( SOHUP ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si osvojí základní psychologickou terminologii a v perspektivě jednotlivých psychologických škol porozumí dynamice utváření osobnosti a fungování lidské psychiky v sociálním kontextu a v průběhu ontogeneze.
Výstupy z učení
Student bude umět - využít základní psychologické principy pro porozumnění problémům v kontextu životního příběhu klienta - bude rozumět významu a dynamice vztahového jednání - bude chápat základy práce s traumatem (resp. s psychickými zraněními)
Osnova
  • Sociální interakce: psychosociální vývoj a socializace, komunikace, vztahové (dialogické) adestruktivní vzorce chování, sociální skupina a dynamika, sociální percepce, percepce odlišnosti ahandicapu.Dynamika utváření osobnosti a osobní integrita: mezigenerační vztahy, attachment a intuitivní rodičovství, dynamika vědomí a nevědomí, sebepojetí a integrita (kongruence), utváření osobní identity, interpersonální vztahy a vztahové chování, vznik, důsledky a možnosti překonávání traumatu. Periodizace lidského vývoje.Základní pojmy: Self, sebepojetí, osobní integrita (kongruence) a dynamika intrapersonálního konfliktu, sebe-transcendence, zralost a duševní zdraví; trauma, deprivace, obrany proti úzkosti, neurotický vývoj, životní lži, kolektivní neuróza.
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor, 2011. Přehled teorií osobnosti. Praha:Portál.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2004. Psychologické eseje. Praha: Karolinum.
    doporučená literatura
  • HELUS, Zdeněk, 2011. Úvod do psychologie. Praha: Grada.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., 2008. Sociální psychologie. 2.vydání. Praha: Grada.
  • BERNE, E., 2013. Co řeknete, až pozdravíte. Praha:Portál.
    neurčeno
  • FRANKL, V., 2016. A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • HORNEY, Karen, 2000. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, LANGMEIER, Josef, 1986. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama.
  • CHVÁLA,V., TRAPKOVÁ, L., 2009. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. 2012. Vývojová psychologie: Dětství adospívání. Praha: Karolinum.
  • SATIROVÁ, V., 2006. Kniha o rodině. Praha: Práh.
  • LOUCKÁ, P., TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2014. Žena a muž vrodině.Praha: Vyšehrad.
  • ATĚJČEK, Zdeněk, 2017. Rodiče a děti.Praha: Vyšehrad.
  • ŘÍČAN, P., 2014. Cesta životem. 3. vydání. Praha: Panorama
  • SEIKKULA, Jaakko, ARNKIL, Tom Erik, 2013. Otevřené dialogy: Setkávání sítí klienta vpsychosociální práci. Brno: Narativ.
  • MATĚJČEK, Zdeněk, 2015. Co děti nejvíc potřebují.Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha:Portál.
  • HAYESOVÁ, N. 2013. Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  • ROGERS, C., 2013. Způsob bytí. Praha: Portál.
  • SMIDBAUER, Wolfgang, 2000. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
  • LANGMEIER, Josef, MATĚJČEK, Zdeněk, 2011. Psychická deprivace vdětství. Praha: Karolinum.
  • SACKS, Oliver, 2009. Na čem si stojím. Praha: Dybbuk.
Výukové metody
Přednášky, diskuse, kasuistiky
Metody hodnocení
Písemné ověření znalosti
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2022/PSY1_H219