CARITAS:KZSP6_H113 Křesťanské základy sociální pr - Informace o předmětu
KZSP6_H113 Křesťanské základy sociální práce 6
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2021
- Rozsah
- 2/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- ThLic. Jakub Doležel, Th.D. (přednášející)
- Rozvrh
- Po 11:40–13:10 žlutá
- Předpoklady
- OBOR(SOHUP) && ROCNIK(3)
Povinná literatura: DOLEŽEL, J. Spirituální citlivost charitních služeb: Proč a jak pracovat se spirituální dimenzí životní situace klientů. Caritas et Veritas 2017(1), 32-49. DOLEŽEL, J. Biblické kořeny sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok, 2008, s. 26-39. DOLEŽEL, J. Nárys dějin charitativní služby chudým a trpícím – Historické inspirace sociální práce. In MARTINEK, M. a kol. (vyd.), Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha : Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická. 2. vyd. 2010, 176 stran, s. 40-61. DOLEŽEL, J. Sociální práce do počátku novověku. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 179-185. DOLEŽEL, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce od reformace do 19. století. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 185-189. Pompey, H. Ježíšovo pomáhání u~rybníka Bethesda v~Jeruzalémě. Sociální práce/Sociálna práca, 2008, č. 4. ŠTICA, P. Podobenství o~milosrdném Samařanovi (Lk 10,25-37) jako inspirativní text pro étos sociální a charitativní práce – Biblické podněty pro praxi pomáhání. Theologos, 2010, č. 2, s. 54-74. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cíl tohoto kurzu je dvojí: Zaprvé, rozšířit koncept posouzení životní situace klienta v~sociální práci o~doménu (inkluzivní, nevázanou na jednotlivou náboženskou tradici) spirituality. Zadruhé, navázat pojem sociální práce na základy evropské sociální kultury pomocí rekonstrukce židovských a křesťanských představ o~mezilidském soužití a životě společnosti.
- Výstupy z učení
- Student díky předmětu: - orientovat se v~problematice duchovních (spirituálních) potřeb klientů sociální práce. - umí operacionalizovat konstrukt duchovních potřeb, - zná obrysy konceptu duchovně citlivé sociální práce. - pochopí evropský kulturní (ideový, hodnotový, historický) rámec, z~nějž sociální práce vzešla, - získá příležitost prohloubit svou motivaci k~sociální práci. - je schopen charakterizovat koncepce řešení sociálních problémů v~evropských dějinách, - popsat hlavní trendy církevní charitní praxe v~jednotlivých historických epochách, - rozlišit klíčové postavy a korporace, které výrazně ovlivnily způsob zacházení se sociálními problémy v~evropských dějinách a - vysvětlit silné a slabé stránky historické zkušenosti.
- Osnova
- 1. Spiritálně citlivá sociální práce 2. Sociální kultura u~starozákonních Židů a v~jejich kulturním okolí 3. Sociální kultura u~Ježíše z~Nazareta: - příklon k~chudýma trpícím a~Ježíšova zvěst o~"Božím království" - Ježíš v~setkáních s~chudými a trpícími 4. Sociální práce z~perspektivy "milosrdenství" 5. Pavlovské parametry milosrdenství: Láska a její vlastnosti podle 1Kor 6. Historický rozvoj biblických sociálních hodnot: křesťanská antika, středověk, moderní éra
- Výukové metody
- výklad, diskuze
- Metody hodnocení
- Zkouška bude skládána ve dvou fázích: Kdykoliv během období výuky semestru je třeba odevzdat individuální práci v~rozsahu 1 strany A4 (formátování dle Caritas-Voš), která je předpokladem absolvování zkoušky. Student si může zvolit ze dvou zadání této individuální práce: 1. Popis situace, v~níž si studující vyzkoušel položit jakékoliv osobě ve svém sociálním prostředí zvolený soubor otázek spirituálního posouzení životní situace. V~popisu charakterizujte osobu, jíž jste otázky pokládali, model otázek posouzení, Vaše subjektivní vnímání srozumitelnosti otázek ze strany komunikačního partnera, Vaši snahu o~dosažení srozumitelnosti a eventuální celkovou reakci komunikačního partnera (co s~ním otázky udělaly?). 2. Výběr libovolné pasáže z~Nového zákona a subjektivní reflexi, v~čem se z~ní (pasáže) lze dát inspirovat pro svou budoucí profesní praxi. Písemná práce se odevzdává emailem (jako za ZS) do 31.5. (včetně). V~Moodlu jsou umístěny příklady zpracování obou zadání. Ve druhé fázi se studující podrobí krátkému (cca 5 otázek)automaticky vyhodnocovanému testu v~moodlu.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2021/KZSP6_H113