TMSP2_C113 Teorie a metody sociální práce 2

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2017
Rozsah
1/1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Waloszek (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TMSP2_C113/1A_teorie: Út 12:35–13:20 zelená, T. Waloszek
TMSP2_C113/1A1: každé sudé úterý 13:30–15:00 zelená, T. Waloszek
TMSP2_C113/1A2: každé liché úterý 13:30–15:00 zelená, T. Waloszek
TMSP2_C113/1B_teorie: Út 8:55–9:40 modrá, T. Waloszek
TMSP2_C113/1B1: každé sudé úterý 9:50–11:20 modrá, T. Waloszek
TMSP2_C113/1B2: každé liché úterý 9:50–11:20 modrá, T. Waloszek
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce II. je, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce, přičemž v tomto předmětu se jedná především o sociální práci s jednotlivcem. Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali potřebné teoretické znalosti z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti. Student: - je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem - je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit - umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu - je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat - ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání - má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy.
Osnova
  • 1. Individuální práce s klientem - vymezení - historická východiska; případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace 2. Přístupy - psychosociální přístup - systemický přístup - kognitivně-behaviorální terapie - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy.
Literatura
    povinná literatura
  • SCHIMMERLINGOVÁ, V., NOVOTNÁ, V. 1992. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: UK, strany 49-67.
  • Sociální práce/Sociálna práca
  • MATOUŠEK, O. a kol. 2002. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, vybrané části.
  • ŘEZNÍČEK, I. 1994. Metody sociální práce. Praha: Slon, vybrané části.
  • NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, vybrané části.
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Z. 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, vybrané části
  • DEVITO, J. A. 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, vybrané části.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. 1993. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Slon, vybrané části
  • KRATOCHVÍL, S. 2006. Základy psychoterapie. Praha: Portál, vybrané části.
    neurčeno
  • Náhradní obsah: Další doporučení literatura uvedena v systému MOODL v kurzu: 2014/LS/ TMSP 1AB
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky Aplikace přednášené teorie - cvičení
Metody hodnocení
1) 80 % účast na cvičeních. 2) Splnění úkolu - prezentace obsahu odborné publikace na cvičení 3) Úspěšné absolvování závěrečného rozhovoru s vyučujícím o probrané látce (ústní zkouška, která spočívá v aplikaci probrané teorie).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2017/TMSP2_C113