SPED4_C213 Speciální pedagogika 4

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2016
Rozsah
1/0. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Libor Novosád, PhD. (přednášející)
Předpoklady
OBOR(CHASOPKo) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl Předmět přiblíží studentům jak obecnou pedagogiku, tak především speciální pedagogiku, její předmět, členění, metody a oborové i mezioborové souvislosti. Poukáže na význam edukace v životě člověka v procesu socializace i emancipace v kontextu jeho osobního a sociálního fungování. Seznámí studující se základními pojmy jako je např. vrozené a získané postižení, zdravotní znevýhodnění, vztah zdraví-nemoc-postižení, sociální či sociokulturní znevýhodnění, handicap, předsudek, (re)habilitace, integrace, inkluze, abilitace, empowering aj. s tím, že bude akcentován jejich vztah k soc. práci, a rovněž s východisky přístupu k lidem s postižením. Způsobilosti Orientace v základních teoretických i praktických východiscích a pojmech speciální pedagogiky. Požadavky Vypracování zápočtové tematické práce na 3 – 5 str. textu, orientované na některé z probíraných témat, a její prezentace před spolužáky - včetně zodpovězení případných dotazů.
Osnova
  • Rámcový rozpis učiva 1. Vymezení edukace v rámci pomáhajících profesí se zřetelem k sociální práci. 2. Interakce a souvislosti mezi edukací a sociálním fungováním jedince. Vzdělání jako prostředek eliminující riziko sociálního vyloučení a chudoby. 3. Formální a neformální učení i vzdělávání, vztah mezi učením a vzděláváním. 4. Cíl a obsah edukace – složky žádoucí gramotnosti (trivium, morální, sociální, čtenářská, občanská, právní, počítačová atd.). 5. Vzdělávací systém ČR, vzdělávací politika. Typologie škol a vzdělávacích institucí. 6. Speciální pedagogika jako pomáhající obor i vědní disciplína – předmět, cíl a mezioborové vztahy. Její členění a teoretická východiska i praktické aplikace. 7. Společenské postavení a postoje vůči lidem s postižením – vývoj a současnost. Medicínský-sociální a kulturní model postižení. Vztah k sociální práci. 8. Likvidace, segregace, adaptace, integrace-inkluze. Fascinace „monstrem“, stigma, předsudky, nálepkování, paušalizace, haló efekt aj. 9. Základní pojmy: vada-orgánová nebo funkční porucha-vrozené nebo získané postižení-handicap; znevýhodnění a omezení v participaci i aktivitě atd. 10. Postižení a speciální vzdělávací potřeby. Kategorie/disciplíny speciální pedagogiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Grecmanová, H., Holoušová, D. Pedagogika. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
    doporučená literatura
  • Platná školská a sociální legislativa
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
  • Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011.
Výukové metody
Vypracování a prezentace seminární práce na zadané téma, vědomostní test.
Metody hodnocení
Vypracování zápočtové tematické práce na 3 – 5 str. textu, orientované na některé z probíraných témat, a její prezentace před spolužáky - včetně zodpovězení případných dotazů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2016/SPED4_C213