PEMS6_C110 Problémy etnických a menšinových skupin 6

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
léto 2015
Rozsah
1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Iva Linhartová (přednášející)
Garance
Mgr. Miloslava Šotolová
Rozvrh
Út 12:35–13:20 velká
Předpoklady
OBOR ( CHASOP ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem předmětu je pomocí etnologických, historických, sociologických, psychologických, kulturně srovnávacích a dalších poznatků posílit schopnost studentů rozumět problematice migrace, integrace minorit a genezi a aktuálnímu kontextu postavení Romů v ĆR a v Evropě. Seznámit studenty s problematikou sociálního vyloučení osob žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Seznámit studenty se základními teoriemi a modely interkulturních kompetencí sociálního pracovníka Student:  rozumí problematice migrace, uprchlictví, integrace migrantů a etnických menšin s důrazem na Romskou národnostní menšinu  zná mezinárodně platné dokumenty vztahující se k minoritám a migrantům  ve svém uvažování o minoritách je tolerantní, chápající, má respekt k jejich zvykům, hodnotám a odlišnostem, spolupracuje s nimi a neztratí vlastní identitu
Osnova
  • Základní pojmy – sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, „etnicita“ nebo „romství“ sociálně vyloučených osob, kultura chudoby Současná migrace ve světě a v Evropě. Její příčiny a ekonomické, demografické a politické následky. • Historie Romů na území ČR (se zaměřením na 20. století a dění po roce 1989), hodnoty a zvyky • Sociálně vyloučené lokality (jaké problémy se s nimi pojí, jak se konstituují, kde vznikají a jejich rozdílnost dle velikosti obce a dalších faktorů, jaké problémy mají běžně obyvatelé sociálně vyloučených lokalit) • Terénní sociální práce jako základní metoda individuální sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách, její výhody, nevýhody a limity, nejčastěji řešené problémy, morální dilemata spojená s výkonem terénní sociální práce • Vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit (podpora rodin x systémové změny ve školství) • Zaměstnávání osob ze sociálně vyloučených lokalit a dluhová problematika, sociální podnikání – limity avýzvy • Bezpečnost a prvky „comunitypolicing“ • Legislativní ukotvení, strategické dokumenty (na národní, krajské a obecní úrovni), nadresortní přístup (Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách), tvorba Lokálních partnerství • (Financování služeb)
Literatura
    doporučená literatura
  • Nečas, C. 1995. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc
  • Schuringa, L. 2007.Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Radovan Goj.
  • Hubálek, M., Štěpánková, M., Zamboj, L. 2008. Trh práce & diskriminace. Praha: poradna pro občanství/občanská a lidská práva.
  • Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. 2007. Ostravská univerzita, (http://www.mpsv.cz – online). ((http://www.mpsv.cz/search.php))
  • http://www.clovekvtisni.cz/cs/socialni-prace/socialni-integrace/publikace-ke-stazeni-1
  • Šimáček, M. Co jsou česká ghetta?http://www.epolis.cz (online)
  • Kolektiv. 2000. Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub.
  • Profesní dovednosti terénních pracovníků, sborník studijních textů. 2008. Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta – katedra sociální práce.
  • Kolektiv. 2007. Kdo drží Černého Petra? Sociální vyloučení vLiberci, plzni a Ústí nad Labem. Člověk v tísni, o.p.s., (http://www.epolis.cz – online). ((http://www.epolis.cz/page.php?location=&menu=first&id=26&publication=14))
  • Morgensternová, M., Šulová,L a kol. 2007. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum.
  • Doporučení pro obce a města pro předcházení tvorby a rozšiřování sociálně vyloučených lokalit se zdůrazněním zajištění potřeby bydlení (edice dobré správní praxe). 2009. Kancelář veřejného ochránce práv.
  • http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/o-agenture
  • http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/oblasti-podpory
  • Sirovátka, T. (ed.). 2004. Sociální exkluze asociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.
  • Gabal, I., Čada, K., Snopek.J. 2008. Klíč k posílení integračnípolitiky obcí; sociální vyloučení Romů a česká společnost. Otevřená společnost, o.p.s.
  • Gojová, A. (ed.). 2009. Sborník studijních textů pro sociální kurátory. Ostravská univerzita, Fakulta sociálních studií – centrum pro podporu projektů.
  • Košák, P. (ed.). 2008. Program podpory vzdělávání v rodinách, průvodce praxí a metodikou. Člověk v tísni, o.p.s.
Metody hodnocení
aktivní účast, práce ve skupinách nad kazuistikami, písemný test zvládnutý minimálně na 70 % - možné jsou maximálně 3 pokusy,četba 1 knihy - beletrie týkající se života menšin - zpracování eseje na základě této knihy v rozsahu min. 2 normostran textu.
Informace učitele
Iva Linhartová email: iva.linhartova@caritas-vos.cz tel.: 585 209 027 Konzultační hodiny: úterý 13:45 - 14:45, jindy dle předchozí domluvy konzultační hodiny v období červenec - srpen 2015: 14.7. 8:00 - 12:00, nebo dle emailové domluvy
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2015/PEMS6_C110