INF1_K119 Práce s informacemi I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2024
Rozsah
5s/studijní období. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Mgr. Vlastimil Vohánka, Ph.D. (přednášející)
Rozvrh
Pá 11. 10. 8:00–12:00 aula, So 23. 11. 8:00–9:30 aula
Předpoklady
OBOR(SOPRAKo) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět zahrnuje dva hlavní tematické okruhy –mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích –seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, aposkytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují s vybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat a vyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce s informacemi.
Osnova
Mediální, sociální a rozšířená realita Hlavní etapy vývoje médií - Vznik politického marketingu a jeho dopady na veřejnou politiku - Nové technologie a jejich dopad a vliv na mediální krajinu - Propaganda a manipulace v post-faktickém mediálním prostředí - Kritické myšlení v kultuře - Psychologické pomůcky pro kritické myšlení - Rozpoznávání argumentů - Vyhodnocování argumentů - Vyhodnocování zprostředkovaných informací
Literatura
    povinná literatura
  • NUTIL, P., 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada.
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol., 2007. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • ROYAL, B., 2017. Principy kritického myšlení. 1. vyd. Praha: Ikar.
  • KAHNEMAN, D., 2012. Myšlení, pomalé a rychlé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing.
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Účast na seminářích, seminární práce, prezentace. Zápočet se skládá ze dvou částí - část dr. Mludka a část Dr. Vohánky. K získání zápočtu musí student splnit obě části. Úkol k zápočtu za první část předmětu - Mgr. Ivo Mludek 1) Seminární práce Student napíše reflexi jedné z knih povinné či doporučené literatury. Neočekává se převyprávění obsahu, ale osobní zhodnocení přínosu knihy pro lepší pochopení mediálního prostředí. Vítána jsou srovnání „před“ a „po“ v kontextu informací z přednášky. Studenti si mohou pro svou reflexi vybrat i jinou odbornou knihu, v tomto případě je ale zapotřebí nechat si ji odsouhlasit na mailu mludek@centrum.cz. Rozsah 3-4 normostrany, citace z publikace. 2) Cvičení: Skupina čtyř studentů si připraví prezentaci analýzy vybraného mediálního výstupu (článek v tištěných médiích, televizní zpravodajství, internetové zpravodajství, reklama a podobně). V debatě s ostatními studenty definuje médium, které informaci přináší, rozebere obsah a pojmenuje případnou přímou a nepřímou persvazi (ovlivňování, manipulaci). Argumenty budou vycházet z odborné literatury, Rozsah prezentace 10 minut, debata 10 minut. --- Úkol k zápočtu za první část předmětu - Dr. Vlastimil Vohánka Dejte své prezentaci pro Mgr. Mludka argumentační strukturu: hlavní překvapivé/netriviální/nebanální sdělení, definice víceznačných pojmů, nejpřesvědčivější důvody pro, nejpřesvědčivější námitky, nejpřesvědčivější odpovědi na námitky. Navíc: Aplikujte zásady pro posuzování věrohodnosti odborníků a zdrojů. Porovnejte s informacemi dodanými umělou inteligencí. Aplikujte vyhodnocovací heuristiky. Reflektujte vliv vlastního stylu myšlení.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2024/INF1_K119