SPED5_C213 Speciální pedagogika 5

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2021
Rozsah
1/0/0. Ukončení: kz.
Vyučující
Dr. Ivo Šelner, MAS (přednášející)
Předpoklady
OBOR ( CHASOPKo ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní cíl SPED Postupné získávat a fixovat elementární výbavu kompetencí sociálního pracovníka potřebných v přístupu k lidem s jednotlivými druhy a typy postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých. Schopnost tyto kompetence aplikovat v praxi, v přímé práci s klienty. Umět propojit systém edukační a sociální podpory osob s postižením na poli sociální a charitativní práce. Komparovat českou realitu v oblasti SPr. a soc. služeb se zahraničními trendy. Aplikační cíl Navázat na učivo z předchozího semestru. Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny klientů). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy teoretických i aplikačně-praktických kompetencí potřebných v přístupu k jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
Osnova
  • Rámcový rozpis učiva 1. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 4. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 1. Speciální pedagogika osob s postižením zraku, přístupy a komunikace, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 2. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením, možnosti edukace, psychologické a sociální souvislosti. Kompenzační pomůcky. 3. Edukační a sociální aspekty specifických poruch učení, syndromu ADHD, poruch autistického spektra, psychických poruch aj. 1. Speciálně pedagogická podpora v procesu celoživotního učení a vzdělávání (dospělost, stáří). Vzdělávání jako cesta k rozvoji a uplatnění osobního potenciálu a seberealizaci. 2. Transformace a deinstitucionalizace péče o osoby s postižením, hranice a možnosti. 3. Sexualita, partnerský život a sexuální výchova osob s postižením, etická dilemata, zahraniční zkušenosti. 4. Příklady kazuistik a jejich reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010.
  • Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
  • Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020.
    doporučená literatura
  • Platná školská a sociální legislativa
  • Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
  • Venglářová M., Eisner P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Kotasová: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: H ANEX, 2000.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
  • Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
  • Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU v Brně, 2008.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet > test a kolokvium, prokázaná orientace v povinné literatuře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2021/SPED5_C213