CARITAS:SPED5_C113 Speciální pedagogika 5 - Informace o předmětu
SPED5_C113 Speciální pedagogika 5
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2020
- Rozsah
- 1/1/0. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Dr. Ivo Šelner, MAS (přednášející)
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPED5_C113/SPED_cv1: Čt 24. 9. 13:00–14:30 žlutá, Čt 10. 12. 12:15–14:30 žlutá, Pá 11. 12. 9:00–11:15 modrá, I. Šelner
SPED5_C113/SPED_cv2: Pá 25. 9. 13:00–14:30 žlutá, Čt 10. 12. 9:00–11:15 žlutá, Pá 11. 12. 12:15–14:30 modrá, I. Šelner
SPED5_C113/SPED_prednAB: Čt 24. 9. 9:00–12:00 žlutá, Pá 25. 9. 9:00–12:00 žlutá, I. Šelner - Předpoklady
- OBOR(CHASOP) && ROCNIK(3)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Základní cíl SPED Postupné získávat a fixovat elementární výbavu kompetencí sociálního pracovníka potřebných v přístupu k lidem s jednotlivými druhy a typy postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých. Schopnost tyto kompetence aplikovat v praxi, v přímé práci s klienty. Umět propojit systém edukační a sociální podpory osob s postižením na poli sociální a charitativní práce. Komparovat českou realitu v oblasti SPr. a soc. služeb se zahraničními trendy. Aplikační cíl Navázat na učivo z předchozího semestru. Postupné seznamování se specifiky jednotlivých druhů postižení, možnostmi edukace, komunikací, rozvojem a systémem podpory pro jednotlivé kategorie (skupiny klientů). Akcentování sociálních dopadů postižení. Způsobilosti Postupné získávání elementární výbavy teoretických i aplikačně-praktických kompetencí potřebných v přístupu k jednotlivým druhům a typům postižení se zřetelem k osobnímu i sociálnímu fungování jedinců s postižením a jejich blízkých.
- Osnova
- 14.9.(4 hodiny)Člověk s postižením v rodinném svazku, situace rodiny Sourozenci postiženého Specifické formy postižení, duální diagnózy Komunikace odborníků s rodinou Formy komunikace a podpůrné metody 6.10. (6 hodin) Orientace na individualitu Osobní plánování budoucnosti a nutná/možná pomoc ze strany sociálního pracovníka v rámci systému Zlepšení životní situace lidí s postižením – formy, možnosti v rámci rodiny, organizace, společnosti 8.12. (6hodin) Participace a rovnost šancí mezi postiženými a nepostiženými Autonomie sebeurčení, samostatné rozhodování a odpovědnost lidí s postižením za sebe sama Hranice vlastního rozhodování a respektování požadavků Vliv, možnosti a formy sociální práce a možné intervence za účelem zlepšení životní situace postižených
- Literatura
- povinná literatura
- Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
- Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020.
- Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010.
- Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
- Novosad, L. Poradenství. Praha: Portál, 2009.
- Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
- doporučená literatura
- Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
- Venglářová M., Eisner P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013.
- Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU v Brně, 2008.
- Pipeková, J., a kol. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001.
- Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
- Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
- Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2000.
- Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP Olomouc, 2006.
- Kotasová: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: H ANEX, 2000.
- Platná školská a sociální legislativa
- Metody hodnocení
- Zápočet, Požadavek: dvě písemné seminární práce na určené téma (praxe)
- Informace učitele
- Účast povinná: 80%, tj. 13h., (základ 16h.), při omluvené neúčasti (nemoc, privátní záležitosti aj..) bude zvolena náhradní forma – test Poznámky: Přednášky – Input k daným tématům bude doplněn cvičením, zpracováním praktických příkladů, diskuze, řešení situací v praxí aj. Fokus bude zaměřen na propojení sociální práce se speciální pedagogikou, hledání styčných bodů, ale i poukázání na rozdíly dané profesním zaměřením/postojem. Doplněno samostudiem. K dispozici jsou texty lektora a přehled povinné literatury. Výchozí bod jsou získané znalosti z letního semestru, zimní semestr bude orientován na praktickou implementaci teoretických poznatků s hledáním konkrétních řešení ve specifických životních situacích klienta s ohledem na přístup sociálního pracovníka – jak může sociální pracovník ve své funkcia v rámci svých kompetencí pomoci, ovlivnit nebo koordinovat situaci klienta – člověka s postižením – v systému, který postiženého obklopuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/SPED5_C113