CARITAS:PSK3_H113 Posouzení situace klienta 3 - Informace o předmětu
PSK3_H113 Posouzení situace klienta 3
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2020
- Rozsah
- 2/1/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslava Petřeková (přednášející)
Mgr. Hana Štěpánková (přednášející)
ThLic. Michal Umlauf, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející) - Rozvrh
- Út 8:00–11:30 žlutá, kromě Po 12. 10. až Pá 16. 10., kromě Po 2. 11. až Pá 13. 11.
- Předpoklady
- OBOR(SOHUP) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Posouzení situace klienta se zaměřuje na celkové vnímaní klienta v sociální práci, tedy z pohledu bio-psycho-sociálně-spirituálního. Jednotlivá témata pomohou studenům k uvědomění si situace člověka v komplexním pohledu. Dovednost správně posoudit životní situaci klienta je důležitá především v úvodní fázi intervence s klientem, kdy na základě posouzení aktuální situace student dokáže navrhnout další postup intervenčního procesu. Obsahem předmětu je teoretické vymezení situací a podmínek, ve kterých se klient nachází, ale i popis charakteristik jednotlivých cílových skupin optikou bio-psycho-sociální-spirituální, což povede k získání dovednosti posoudit životní situaci komplexně za využití různých disciplín a odlišných pohledů. V rámci teoretického vymezení se studenti seznámí se základy bio-psycho-sociálně-spirutální složky člověka, v rámci seminářů budou studentům předkládány kazusitiky, na kterých budou aplikovat své teoretické znalosti. Cílem předmětu je naučit studenta vnímat klienta z holistického pohledu a naučit ho využívat konceptu sociálního fungování v prvotní fázi intervenčního procesu.
- Osnova
- Cíle z oblasti biologické stránky: Poskytnout znalosti, které souvisí se zdravotním stavem klienta a ovlivní výkon sociální práce v souvislosti s jednotlivými obory medicíny. Způsobilosti Studenti se naučí posoudit situace, kdy jsou sociální podmínky jedním z faktorů, které napomáhají vzniku choroby a naopak, jaký vliv a dopad má zhoršený zdravotní stav. Student se orientuje v problematice zdraví a nemoci, rozumí základní lékařské terminologii, umí uplatňovat znalosti psychiatrie, gerontologie, thanatologie. Student potřebné osobě dokáže včas zajistit zdravotní péči. Témata v bio oblasti: Z Zdravotní péče o duševně postižené klienty (základní pojmy, příčiny, prevence duševních chorob, vybrané duševní poruchy, léčba duševních poruch (informativně), formy péče o jedince s duševním postižením); Nejčastější změny zdravotního stavu u lidí bez přístřeší. Aspekty stárnutí - zvláštnosti chorob ve stáří, geriatrické syndromy - význam aktivity u starých lidí - zdravotně-sociální péči o staré, dlouhodobě nemocné s návazností na thanatologii, paliativní a hospicová péči. Cíle z oblasti psychologické stránky: Cílem je seznámit studenty s jednotlivými oblastmi intervence ve vztahu k cílovým skupinám z pohledu psychologického. Student by měl být schopen uvědomit si základní psychologické charakteristiky prožívání typické pro konkrétní situaci klienta a různé formy přístupu k řešení konkrétních situací. Způsobilosti: Student bude schopen základní psychologické diagnostiky situace klienta a zároveň bude schopen uplatnit výchozí psychologické poznatky pro sociální intervenci. Témata v psycho oblasti: Pojetí normy, vymezení normality,úvod do předmětu psychopatologie, jeho vymezení, vztah k dalším disciplínám. Typy zátěžových situací (frustrace, konflikt, stres), fáze reakce na stres. Copingové strategie, deprivace. Historie psychopatologie, psychologické a psychiatrické vyšetření. Poruchy kognitivních procesů (poruchy vnímání a paměti). Poruchy motivace, pudů, vůle, pozornosti. Poruchy vědomí, poruchy spánku. Poruchy osobnosti. Neurotické poruchy. Syndrom CAN, syndrom týrané a zneužívané ženy. Intelekt a jeho poruchy, mentální retardace. Poruchy intelektu. Cíl z oblasti sociální stránky: Cílem předmětu je především posouzení životní situace klientů pohledem sociální patologie a představení sociálně patologických jevů z pohledu sociálního dopadu na klienta, jeho okolí a společnost. Způsobilosti Student zná vybrané sociální deviace a sociálněpatologické jevy, jejich strukturu, dynamiku, příčiny, důsledky a možnost prevence vč.organizací a institucí, které ji zajišťují. Požadavky Aktivní účast na hodinách při řešení kazuistik, vypracování seminární práce. Přehled probíraných témat V rámci předmětu PSK se studenti seznámí s charakteristikami následujících cílových skupin: – koncept posouzení situace klienta, – terminologie, základní pojmy, – rodiny s dětmi, – lidé s duševním onemocněním, – suicidální klienti - lidé bez domova - šikana, agresivita, násilí - lidé páchající trestnou činnost - nezaměstnaní - lidé závislí na návykových látkách -
- Literatura
- Literatura vložena v informacích učitele a v systému LMS Moodle
- Metody hodnocení
- Povinná účast v celém bloku předmětu v rozsahu 80% výuky. 100% účast při práci s kazuistikou (termín katuistiky uveden v kurzu PSK v LMS Moodle) Písemné prověření znalostí formou testu (nutno splnit nejméně 70%)
- Informace učitele
- Literatura: JANEBOVÁ, R., SMUTEK, M. Posuzování životní situace v sociální práci. Sborník z konference V. Hradecké dny sociální práceHradec Králové. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. NAVRÁTIL, P. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/Sociálna práca, 2007, č.1, s. 72-86 NAVRÁTIL, P., MUSIL, L. 2000. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia 5, sborník prací FSS MU. 2000, s. 127-163. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. BARTLETOVÁ, H.The common bsese of social workpractice. Washington D.C.:NASW 1970 BAŠTECKA, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. BAŠTECKA, B. a kol. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. FISCHER, S., Škoda, J. Sociální patologie. Grada, 2009. FRANKL, V. E.Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1995. GLENNER, JOY A. Péče o člověka s demencí. Praha: Portál, 2012. JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, K. Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada, 2009. Kraus, B., Hroncová, J. a kol. Sociální patologie. Gaudeamus, 2010. Krch, D. a kol. Poruchy příjmu potravy. 2.vyd. Praha: Grada, 2005. KRIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. KRIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2001MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním.Praha: Grada, 2008. MACHOVÁ, J., HAMANOVÁ, J. Reprodukční zdraví v dospívání. Praha: H&H, 2002. MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P.Psychiatrie. Praha: Portál, 2010. MATĚJČEK, Z.Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Jinončany: HaH, 2001. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2008. MULPACHR,P. Sociální patologie. Brno, 2001. RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. Praha: Triton, 2006. SLEZAKOVA, L. a kol. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada, 2011. SMOLÍK, P.Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf, 1996. SVOBODA, M. Psychopatologie a psychiatrie.Praha: Portál, 2006. STOŽICKÝ, F., PIZINGEROVÁ, K. Nemoci dětského věku. Praha: Karolinum, 2004. VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2011. WILLKE, B., WILLKE, J. Člověkem od početí. Český Těšín: Cor Jesu, 1993.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/PSK3_H113