CARITAS:INF1_K119 Práce s informacemi I. - Informace o předmětu
INF1_K119 Práce s informacemi I.
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouczima 2020
- Rozsah
- 5s/studijní období. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Mgr. Jan Votava, Ph.D. (přednášející) - Předpoklady
- OBOR(SOPRAKo) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Modul zahrnuje dva hlavní tematické okruhy –mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích –seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, aposkytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují svybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat avyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce sinformacemi.
- Osnova
- Mediální, sociální a rozšířená realitaHlavní etapy vývoje médiíVznik politického marketingu a jeho dopady na veřejnou politikuNové technologie a jejich dopad a vliv na mediální krajinuPropaganda a manipulace v post-faktickém mediálním prostředíKritické myšlení v kultuřePsychologické pomůcky pro kritické myšleníRozpoznávání argumentůVyhodnocování argumentůVyhodnocování zprostředkovaných informací
- Literatura
- povinná literatura
- MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol., 2007. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál
- ROYAL, B., 2017. Principy kritického myšlení. 1. vyd. Praha: Ikar.
- NUTIL, P., 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada
- doporučená literatura
- MEYROWITZ, J., 2006. Všude a nikde –vliv elektronických médií na sociální chování. 1. vyd. Praha: Karolinum.
- McQUIAL, D., 2007. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
- JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., 2003. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
- JIRÁK, J., WOLÁK, R., eds., 2007. Mediální gramotnost –nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha: Radioservis.
- POSTMAN, N., 1999. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta.
- TRAMPOTA, T., 2006. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál.
- McNAIR, B., 2004. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Portál
- neurčeno
- KAHNEMAN, D., 2012.Myšlení, pomalé a rychlé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing.
- McLUHAN, M., 2008. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: JOTA
- RAMONET, I., 2003. Tyranie médií. 1. vyd. Praha: Mladá fronta
- Studijní pomůcky:Denní tiskInternetové databáze: Manipulatori.cz, Hoax.cz, Philosophy and Film Database, ClearerThinking.org, Archetypal.cz, Critical Thinking Web, CommonSenseMedia.org, Český statistický úřad, Gapminder, Our World in DataInternetové kurz
- SPITZER, M., 2014. Digitální demence. 1. vyd. Brno: Host
- HUFF, D., 2013.Jak lhát se statistikou. 1. vyd. Praha: Brána.
- BRADOVÁ, E.a kol., 2008. Negativní kampaněa politická reklama ve volbách. 1. vyd. Olomouc: Periplum, s. 13–44.
- GOLDSMITH, J. a WU, T., 2008. Kdo řídí internet? 1. vyd.Praha: Dokořán
- SIEGEL, R., 2016.Velká kniha meditačních technik. 1. vyd. Praha: Grada.
- SEDLÁČEK, O., 2009. Reklama. Triky, které vás dostanou. 1. vyd. Praha: Vinland.
- ŠARADÍN, P.a kol., 2007.Politické kampaně, volby a politický marketing. 1. vyd. Olomouc: Periplum. s. 31–52.
- KREEFT, P. aDOUGHERTY, T., 2014.Socratic Logic. 1. vyd. South Bend, IN: St Augustine’s Press.
- DISMAN, M., 2014.Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum.
- PICHA, M., 2014.Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- zápočet50 % písemná práce a účast na seminářích, 50 % závěrečný tes
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/INF1_K119