INF1_K119 Práce s informacemi I.

CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc
zima 2020
Rozsah
5s/studijní období. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivo Mludek (přednášející)
Mgr. Jan Votava, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
OBOR(SOPRAKo) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Modul zahrnuje dva hlavní tematické okruhy –mediální gramotnost a kritické myšlení. V prvním okruhu se studující seznamují se základy mediální gramotnosti a s nebezpečím, které jim hrozí, pokud vnímají média jako přesné zobrazení reality. Cílem je naučit rozeznávat rozdíl mezi mediální a sociální realitou, seznámit účastníky s vývojovými etapami komunikace a způsobem, jímž nové technologie přenosů informací vždy jinak měnily jejich obsah. Dále objasnit nové situace v moderních médiích –seznámení s fenomény infotaimentu, komodifikace, fake-news, post-truth, trolling apod; v kontextu nových informací nastínit formy ekonomických a především politických manipulací a propagand, aposkytnout návody na jejich správné vnímání. Ve druhém tematickém okruhu se studující seznamují svybranými metodami kritického myšlení, analýzou problémů v souvislostech, prací založené na důkazech a ověřování věrohodnosti zdrojů. Cílem je zlepšit ochotu i schopnost rozpoznat avyhodnocovat argumenty v písemné i ústní komunikaci a zaznamenávat základní argumentační chyby. Dalším cílem je obeznámit studující s vybranými praktickými nástroji a návyky komplexní práce sinformacemi.
Osnova
  • Mediální, sociální a rozšířená realitaHlavní etapy vývoje médiíVznik politického marketingu a jeho dopady na veřejnou politikuNové technologie a jejich dopad a vliv na mediální krajinuPropaganda a manipulace v post-faktickém mediálním prostředíKritické myšlení v kultuřePsychologické pomůcky pro kritické myšleníRozpoznávání argumentůVyhodnocování argumentůVyhodnocování zprostředkovaných informací
Literatura
    povinná literatura
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol., 2007. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál
  • ROYAL, B., 2017. Principy kritického myšlení. 1. vyd. Praha: Ikar.
  • NUTIL, P., 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek. 1. vyd. Praha: Grada
    doporučená literatura
  • MEYROWITZ, J., 2006. Všude a nikde –vliv elektronických médií na sociální chování. 1. vyd. Praha: Karolinum.
  • McQUIAL, D., 2007. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
  • JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B., 2003. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
  • JIRÁK, J., WOLÁK, R., eds., 2007. Mediální gramotnost –nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha: Radioservis.
  • POSTMAN, N., 1999. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 1. vyd. Praha: Mladá fronta.
  • TRAMPOTA, T., 2006. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál.
  • McNAIR, B., 2004. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Portál
    neurčeno
  • KAHNEMAN, D., 2012.Myšlení, pomalé a rychlé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing.
  • McLUHAN, M., 2008. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: JOTA
  • RAMONET, I., 2003. Tyranie médií. 1. vyd. Praha: Mladá fronta
  • Studijní pomůcky:Denní tiskInternetové databáze: Manipulatori.cz, Hoax.cz, Philosophy and Film Database, ClearerThinking.org, Archetypal.cz, Critical Thinking Web, CommonSenseMedia.org, Český statistický úřad, Gapminder, Our World in DataInternetové kurz
  • SPITZER, M., 2014. Digitální demence. 1. vyd. Brno: Host
  • HUFF, D., 2013.Jak lhát se statistikou. 1. vyd. Praha: Brána.
  • BRADOVÁ, E.a kol., 2008. Negativní kampaněa politická reklama ve volbách. 1. vyd. Olomouc: Periplum, s. 13–44.
  • GOLDSMITH, J. a WU, T., 2008. Kdo řídí internet? 1. vyd.Praha: Dokořán
  • SIEGEL, R., 2016.Velká kniha meditačních technik. 1. vyd. Praha: Grada.
  • SEDLÁČEK, O., 2009. Reklama. Triky, které vás dostanou. 1. vyd. Praha: Vinland.
  • ŠARADÍN, P.a kol., 2007.Politické kampaně, volby a politický marketing. 1. vyd. Olomouc: Periplum. s. 31–52.
  • KREEFT, P. aDOUGHERTY, T., 2014.Socratic Logic. 1. vyd. South Bend, IN: St Augustine’s Press.
  • DISMAN, M., 2014.Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum.
  • PICHA, M., 2014.Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
zápočet50 % písemná práce a účast na seminářích, 50 % závěrečný tes
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/zima2020/INF1_K119