CARITAS:TMSP2_H113 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
TMSP2_H113 Teorie a metody sociální práce 2
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Miloslava Šotolová (přednášející)
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TMSP2_H113/TMSP_cv1: každé sudé pondělí 11:40–13:10 žlutá, M. Šotolová
TMSP2_H113/TMSP_cv2: každé sudé pondělí 11:40–13:10 žlutá, M. Šotolová
TMSP2_H113/TMSP_predn: každé liché pondělí 11:40–13:10 žlutá, M. Šotolová - Předpoklady
- OBOR(SOHUP) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali potřebné teoretické znalosti z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti. Student: - je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem - je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit - umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu - je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat - ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání - má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti. Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy.
- Osnova
- 1. Individuální práce s klientem - vymezení - historická východiska, případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace 2. Přístupy: - kognitivně-behaviorální terapie - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy.
- Literatura
- doporučená literatura
- Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon. info
- HAUKE, M.(2011). Pečovatelská služba a individuální plánování.GradaPublishing, a.s. info
- Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1994
- Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2002
- neurčeno
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: SLON, 2007. ISBN 80-86429-36-9. info
- Řezníček, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994.
- Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
- Janoušková, K., Nedělníková, D. (eds.) Profesní dovednosti terénních pracovníků. Sborník ZSF OU, Ostrava, 2008
- Křivohlavý, J. Povídej – naslouchám. Praha: Návrat, 1993.
- Možný, P., Praško, J. Kognitivně-behaviorální terapie – úvod do teorie a praxe. Praha: Triton, 1999.
- Navrátil, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001
- Glasser, W., Terapie realitou. Praha: Portál, 2001.
- Výukové metody
- Přednáška a cvičení
- Metody hodnocení
- 1) 80 % účast na hodinách teorie a cvičení 2) Seminární práce dle rozsahu a podmínek popsaných v moodle 3) Písemná příprava na textový seminář. Při nesplnění jakékoliv výše uvedené podmínky bude student psát test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2019/TMSP2_H113