CARITAS:MIT_10 Motivační a intervenční techni - Informace o předmětu
MIT_10 Motivační a intervenční techniky při práci s klientem
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2015
- Rozsah
- 0/1. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Jan Zahradník (přednášející)
- Rozvrh
- Pá 10. 4. 8:00–16:30 relax, So 11. 4. 8:00–16:30 relax
- Předpoklady
- ROCNIK(3)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Charitativní a sociální práce (program CARITAS, SPSP)
- Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu Předmět se zaměřuje na oblast komunikace s klientem a společnou práci na změně. Prostřednictvím prožitkových a nácvikových situací a metod předkládá studentovi škálu možných způsobů práce s motivací klienta a možnosti intervence při práci se specifickými klienty či cílovými skupinami. Zaměřuje se na práci s nemotivovanými klienty, práci s klienty v časové tísni či při jednorázovém kontaktu. 1. Cíle předmětu - popsat specifické cílové skupiny v sociální práci a možnosti a úskalí práce s nimi - nabídnout studentům různé pohledy na motivaci klienta - seznámit je se zásadami práce s motivací klienta - popsat způsoby práce s klienty v různých fázích kola změny - vyzkoušet si zážitkovou a nácvikovou formou některé z intervenčních technik - seznámit s možnými úskalími používání těchto technik - formou kazuistik hledat optimální možnosti intervence při práci se specifickými klienty - získat náhled na situace, kdy se klient neposouvá nebo nespolupracuje - seznámit se se základy duševní hygieny při práci s nemotivovanými, nespolupracujícími klienty
- Osnova
- Rámcový rozpis studia 1. Typologie klientů sociálního pracovníka, jejich specifika. 2. Motivace v sociální práci. Motivace klienta a pracovníka. 3. Kolo změny a její využití v sociální práci. Fáze, projevy, možnosti intervence. 4. Intervenční techniky při práci s klienty v různých fázích uvažování o změně. 5. Úskalí práce s klienty v různých úrovních motivace. 6. Náročné situace při kontaktu s klientem z pohledu pracovníka a klienta. 7. Psychohygiena pracovníka. 8. Kasuistiky a modelové situace. Absolvent kurzu: - bude znát typologii a specifika klientů sociálního pracovníka - seznámí se se základní terminologií a problematikou motivace - dokáže využít metodu „kolo změny“ při diagnostice a práci s klientem - prožije si a nacvičí používání některých technik intervence při práci s klientem - dokáže uvažovat nad specifickými situacemi z pohledu pracovníka i klienta - bude znát některé postupy duševní hygieny při práci s náročnými klienty
- Literatura
- povinná literatura
- Scharlau, Ch. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2234-4
- www.mpsv.cz
- Kontaktní práce 2007. Antologie textů České asociace streetwork. Praha: 2007. 359 s.
- www.nzdm.cz
- doporučená literatura
- Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1499-3
- Navrátil, P. Teorie a metody sociální práce. 1. vydání. Brno: Marek Zeman, 2001. 168 s. ISBN 80-903070-0-0.
- www.nicm.cz
- Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1. 1.vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 318 s. ISBN 80-86734-05-6.
- Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: Paido. 2001. 101 s. ISBN 80-210-2511-5.
- neurčeno
- Soukup, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0607-1
- www.streetwork.cz
- Fischer, S. a J. Škoda. Sociální patologie. 1. vydání. Praha: Grada, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
- Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 2. 1.vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 318 s. ISBN 80-86734-05-6.
- Miller, W. R. a S. Rollnick. Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: SCAN, 2003.
- www.motivacnirozhovory.cz
- www.socialniprace.wz.cz
- Metody hodnocení
- 80% účast
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2015/MIT_10