CARITAS:TMSP2_H110 Teorie a metody sociální práce - Informace o předmětu
	TMSP2_H110 Teorie a metody sociální práce 2
CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomoucléto 2013
- Rozsah
 - 1/0. 0 kr. Ukončení: kz.
 - Vyučující
 - Mgr. Daniela Ochmannová (přednášející)
Mgr. Zlata Čajanová (pomocník) - Rozvrh
 - Út 8:55–9:40 hnědá
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
 
TMSP2_H110/1C2: každé sudé úterý 9:50–11:20 hnědá, D. Ochmannová - Předpoklady
 - OBOR(SOHUP) && ROCNIK(1)
 - Omezení zápisu do předmětu
 - Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
 - Mateřské obory/plány
 - Sociální a humanitární práce (program CARITAS, SPSP)
 
- Cíle předmětu
 - Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce a osvojili si základní etické principy sociální práce, její terminologii, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, znali teoretické modely relevantní pro sociální práci a osvojili si základní metody a techniky pro výkon sociální práce, přičemž v tomto předmětu se jedná především o sociální práci s jednotlivcem.
Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce je, aby studující oboru sociální práce získali potřebné teoretické znalosti z případové sociální práce. Kurz seznamuje se základními východisky případové práce, představuje existující teorie a přístupy, včetně technik, které lze využít při individuální práci s klientem (přístup zaměřený na úkoly, realitní terapie, kognitivně-behaviorální teorie, humanistické a existenciální perspektivy). V souvislosti s těmito přístupy je věnována pozornost praktickým aspektům procesu práce s klientem v rámci poradenského procesu (vedení rozhovoru, dokumentace, plánování intervence, atd.). Cílem je schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založený a akceptaci, empatii a otevřenosti.
Student:
- je vybaven znalostmi potřebnými k pochopení podstaty poradenského procesu a případové práce s klientem
- je schopen adekvátní volby přístupu vzhledem k situaci klienta, tuto volbu je schopen odůvodnit
- umí aplikovat techniky příslušné určitému přístupu
- je schopen navázat interakci s různými typy klientů, dovede vést rozhovor s klientem, účinně komunikovat
- ovládá způsoby verbální i neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání
- má schopnost vytvořit profesionální vztah sociálního pracovníka a klienta založeného na akceptaci, empatii a otevřenosti.
Stěžejní poslání předmětu spočívá ve výcviku základních dovedností potřebných pro vykonávání sociální práce. Důraz je kladen na podněcování aktivity klientů, jejich vedení k samostatnosti a orientaci na zdravé perspektivy. - Osnova
 - 1. Individuální práce s klientem - historická východiska, případová sociální práce - etapy práce s klientem a hlavní zásady - techniky práce s klientem (poradenský rozhovor) - individuální plánování - typy poradenství - dokumentace
 - 2. Přístupy - psychosociální přístup - kognitivně-behaviorální terapie - úkolově orientovaný přístup - realitní terapie - humanistické a existenciální perspektivy
 
- Literatura
 - povinná literatura
 - Úlehla, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996.
 - Hauke, M. , Pečovatelská služba a individuální plánování. Praktický průvodce. Praha: Grada, 2011
 - Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1994
 - Glasser, W., Terapie realitou. Praha: Portál, 2001.
 - Křivohlavý, J. Povídej – naslouchám. Praha: Návrat, 1993.
 - Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
 - Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2002
 - Řezníček, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994.
 - Janoušková, K., Nedělníková, D. (eds.) Profesní dovednosti terénních pracovníků. Sborník ZSF OU, Ostrava, 2008
 - Možný, P., Praško, J. Kognitivně-behaviorální terapie – úvod do teorie a praxe. Praha: Triton, 1999.
 - Navrátil, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001.
 - Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, 1995.
 
- Výukové metody
 - Přednáška a cvičení
 - Metody hodnocení
 - 80% účast na cvičeních Vypracování seminární práce a její obhajoba při kolokviu
 - Další komentáře
 - Studijní materiály
 
- Statistika zápisu (nejnovější)
 - Permalink: https://is.caritas-vos.cz/predmet/caritas/leto2013/TMSP2_H110