Práce s informacemi Caritas, podzim 2022 Základní rámec 1.Připravujete se pravděpodobně na nějakou činnost v oblasti sociální či humanitární práce. 2.Budete chtít tuto činnosti dělat pokud možno co nejlépe. 3.K tomu je v první řadě třeba při této činnosti vědět, co a jak dělat – získat relevantní informace • = účel této školy a studia •Dva způsoby jak se k těm informacím dostávat •budou naservírovány v rámci studia •dojdete k nim sami •Který je významnější? •à důležitost schopnosti co nejlépe pracovat s informacemi Proč možnost číslo 2 •Učení je celoživotní •Individuální potřeby vs. plošná výuka •Schopnost školy přenést ty nejlepší informace - zpoždění v přenosu Fáze práce s informacemi 1.výběr problému/oblasti zájmu, formulace otázky 2.průzkum relevantních informací (studium zdrojů, brainstorming relevantních nápadů) 3.vyhodnocení (zformování si názoru) 4.kontinuální vylepšování vlastního názoru souběžné s dalším růstem poznání 1. Výběr tématu, položení otázky •1. krok práce s informacemi: vybrat si, na co se zaměřit - rozpoznávání důležitosti –svět je neskutečně složitý, o naši pozornost bojují myriády podnětů, potenciálních věcí k řešení –často je výběr určen tak, že se objeví něco urgentního, co musíme řešit –nenechme se jen vláčet nejnovějšími podněty, sami si určujme, co je hodno naší pozornosti 1. Výběr tématu, položení otázky •výhoda dlouhodobějších témat - stát se na něco expertem, tím se člověk učí pracovat s informacemi na špičkové úrovni •jaké máte/mohli byste mít důležité dlouhodobější téma? –oblast, zacílit i skrze konkrétní otázku, co vás zajímá –formulovat si, proč zrovna toto 1. Výběr tématu, položení otázky •Úkol: formulujte svou otázku v rámci sociální práce •Proč je dobré otázku a ne jen téma: –Příklad s nemocí X, chci pomáhat lidem co trpí touto nemocí - jak dopadne zadaná rešerše? –Co chceme především vědět: •jak se dá těm lidem nejlépe pomoct, •jaká jsou nejlepší řešení toho problému 1. Výběr tématu, položení otázky •Úkol: formulujte svou otázku v rámci sociální práce •Proč je dobré otázku a ne jen téma: –Příklad s nemocí X, chci pomáhat lidem co trpí touto nemocí - jak dopadne zadaná rešerše? –Co chceme především vědět: •jak se dá těm lidem nejlépe pomoct, •jaká jsou nejlepší řešení toho problému 1. Výběr tématu, položení otázky •možnosti: –člověk má vybraný problém, oblast –člověk přemýšlí o tom, na co by se mohl zaměřit a k tomu rozhodování se mu může hodit něco konkrétního zjistit –atd. •Skupinky (inspirace), odevzdání otázky 2. Průzkum •skrze vlastní mysl –paměť, intuice, např. metoda brainstormingu •ve vnějším světě –další lidé (nebát se kontaktovat) –informační materiály: knihy, články, webové stránky atd. –co nejpřímější zkušenost – •Nezůstat u první odpovědi, shromáždit jich více –styl myšlení: divergentní 2. Průzkum •Práce s anglickými vs. českými zdroji –rozvoji anglického informačního světa je věnováno cca 100x víc péče než rozvoji toho českého àvelký rozdíl v kvalitě informací a zdrojů, které lze nalézt -Otázka na rozcvičení -Proč to teď nakonec není tak těžké? -Metody - • 2. Průzkum •Otázky do skupinek –Už jste do nějaké míry zkoušeli tu otázku cílevědomě zkoumat? –Co byste pokládali za nejlepší zdroje pro svou otázku? •Do budoucna •Které jste už využili. • - • 3. Vyhodnocení •podle vlastní mysli –intuice –racionalita, rozum •podle vnějších vodítek: –převzít převládající názor mezi experty – •Užitečná metoda: argumentační analýza •Styl myšlení: konvergentní 4. Kontinuální vylepšování •metody •všechny užitečné i v předešlých fázích •kooperativní, kultivovaná, konstruktivní diskuse Metody práce s informacemi •V čem se liší •zda se soustředí na zisk informací z vnějšího světa/zpracování informací ve vlastní hlavě/(prezentaci informací zpět do světa) •zda jde spíš o metodu generování nových možností (jako brainstorming), o metodu výběru mezi danými možnostmi, či o metodu ověřování správnosti odpovědi (srv. Popper: metody objevu vs. metody důkazu) •zda jsou postavené více na intuici či více na racionalitě • Příklady metod •brainstorming (intuitivní, pro generování možností) •vytváření úplných výčtů (racionální, pro generování možností) •argumentační analýza (racionální, metoda důkazu) •představení si rozhovoru s oponentem, moudrým kolegou apod. (intuitivní, ověření – generování námitek) •ďáblův advokát (ověření – generování námitek) •strukturovaná diskuse (ověření + prezentace, racionální) Metody jako kufřík s nástroji •Pozor na přílišné stavění metod proti sobě (např. intuice x racionalita) •V různých situacích se hodí různé •U opravdu důležitých problémů se hodí umět jich použít co nejvíc •V případě že vedou k rozdílných důsledkům: zkoumat důvody tohoto rozporu, pak může dojít k opravě u chybující metody