Práce s informacemi – úkol k zápočtu za část předmětu: základní metody, argumentační analýza, kritické myšlení (vyučující Jan Votava) Rekapitulace látky Na přednášce či ve cvičení jsme se věnovali mimo jiné následujícím užitečným postupům: Výběr tématu a hledání zdrojů • Vybrat si nějaké téma, které vás zajímá a které vám připadá důležité, na kterém si následně můžete schopnost práce s informacemi trénovat. Jasně formulovat otázku, která vás zajímá. • Mít zmapované dobré zdroje informací k danému tématu, postupně se skrze ně dostávat k co nejlepší odpovědi. Argumentační analýza, zejména tyto její části: • Umět jednou větou jasně a výstižně vyjádřit nějaké tvrzení (názor, tezi, přesvědčení, myšlenku), které vám připadá zvlášť důležité a které považujete za pravdivé. • Umět jednou větou jasně a výstižně formulovat hlavní důvod, proč si myslet, že je dané tvrzení pravdivé. (Případně formulovat i další důvody, důvody ve prospěch těchto důvodů atp.) Diskuse • Umět v rámci kultivované, kooperativní, konstruktivní diskuse s nějakým člověkem identifikovat nějaký důležitý názorový rozdíl mezi vámi. • Snažit se v této diskusi hledat příčiny nalezeného rozdílu a udržet se přitom v emočním nastavení zvědavosti a spolupráce (tj. neupadnout do bojové nálady). Zadání Pošlete mi prosím na e-mail jan.votava@efektivni-altruismus.cz během tohoto semestru jednostránkový text (ale pokud přesáhnete, nevadí), ve kterém zachytíte, jak jste si výše popsané postupy zkoušeli sami trénovat a aplikovat. Můžete si sami zvolit, kterému postupu či postupům věnujete více prostoru a kterým jen málo, ale ke každému z výše uvedených bodů napište alespoň něco velmi stručného. Můžete použít následující strukturu, která zároveň obsahuje příklady formulací, které vás mohou inspirovat. (Nejde o to, že byste je museli všechny použít či používat je doslovně.) Struktura pro váš text Vybraná otázka: X (stručně, jednou větou) Moje zkoumání informačních zdrojů vedoucích k odpovědi na vybranou otázku (příklady formulací, které se můžou hodit): Když jsem hledala zdroje na internetu, postupovala jsem náslovně: ... Zvlášť vhodné a kvalitní si mi zdály být zdroje X, Y, protože... Udělat si přehled o tématu s pomocí zdroje Z pro mě bylo relativně snadné/obtížné, protože... S pomocí zdroje X jsem si ujasnila, že důležité pro získání odpovědi bude... Odkazy ze zdroje X mě zavedly k Y, kde jsem zjistila Z. Ze zdroje X se mi zdál nejdůležitější poznatek Y. Popisovat lze hledání na internetu, ale rovněž i v tištěných zdrojích, doplnit lze příp. i nalezení/komunikaci s nějakým člověkem, který má k danému tématu co říci. Důležitý tip: zkusit hledat i v angličtině. Zachycení argumentu (již se nemusí se týkat vybraného tématu) Závěr (hlavní teze): konkrétní věta Důvod: ... konkrétní věta možno napsat více důvodů příp. doplňující komentář (proč zrovna tento závěr a tento důvod, vysvětlení, jak chápete nějaká použitá slova atp.) Konkrétněji například: Z: Nejefektivnějším řešením problému X se zdá být metoda Y. P1: Metodu Y vyhodnotil jako nejlepší výzkum prof. Z. P2: Výzkum prof. Z je aktuálně nejvýznamnějším výzkumem v dané oblasti. P3: Metoda Y dokáže pomoci více lidem než alternativní metody. Diskuse V diskusi s X jsme objevili následující názorový rozdíl: Já si myslím, že A, zatímco X ... Při hledání klíčových důvodů tohoto rozdílu jsme zjistili, že … (např.: že já argumentuji skrze B, zatímco X B neuznává apod. …) Udržet diskusi v kooperativním modu bylo lehké/těžké, protože... Diskutovat o názorovém rozdílu bylo psychicky náročné/zábavné/obtížné/jednoduché, protože... Doplnit můžete jakékoliv další věci, které se vám zdály pro vaši práci s informacemi užitečné prozkoumat, vyzkoušet a zmínit. V případě nejasností mi můžete napsat na mail.