Ceskoslovenskápsychologie 20071 rocník LI 1 císlo 3 STRUKTURÁLNÍ ANALÝZA MODELU ŽIVOTNÍ SPOKOJENOSTI ADOLESCENTUl JIRÍ KOŽENÝ, LADISLAV CSÉMY, LÝDIE TIŠANSKÁ Psychiatrické centrum Praha Univerzita Karlova, 3. lékGl'skáfakulta. Praha ABSTRACT Structural equation modeling 01' adolescents' lite satistaction .T.Kožen,'Ý.L. Csémy, L. Tišanská Objectives: The aim 01'the study was to test the ettect 01'emotional support and tamily cohesion on the relationship among lite satistaction, somatic/psychic problems and adaptation to school en- vironment. Subjects and setting: The subjects consisted 01' 921 15-year-old Czech pupils (50S girls and 413 boys). The data, extracted trom the Health Behaviour in School-aged Children International data archive, were collected using structured questionnaire in school environment. Statistica! analysis: Relations among variables based on an estimate 01'the asymptotic sampling covariance matrix 01'the polychoric sample correlations, were analyzed by structural equation modeling using Generally Weighted Least Square iterative procedure. Results: Analysis 01'data usingSEMbrought acceptable support tor the proposed model assuming ettect 01'emotional support and tamily cohesion on the relationships among lite satistaction, somatic/psychic problems and adaptation to school environment. Model accounted tor 31% and 35% 01'variance 01'boys and girls lite satistaction, respectively. The magnitude 01'congruence between the model and the data was noteworthy. Indices retlect that the model tits well and was also, apart trom intertactor correlations and ÚVOD notably trom error variances, gender invariant. Standardized ettects 01' emotional support and tamHy cohesion on the lite satistaction, and tamily cohesion on adaptation to school environment were very simHar and statistically signiticant tor both groups. Nevertheless, it seems that lite satistaction 01'girls is noticeably more strongly associated with the degree 01'perceived emotiona! support, and also their adaptation to school environment could be more potent source ot somaticl psychic problem in comparison to boys. Study limitation: Structural equation models are essentially correlational in nature. Consequently, even with adequate tit indices and the explanation 01'a large proportion ot variance in the criterion construct, other model s could be equally viable. The present study is subject to several limitations. First, the tindings require replication with an independent sample. Second, because the data relied on selt-report measures, replication studies that include third-pmiy observations of the participants' behavior would be desirable. key words: well-being, adolescents, SEM klítová slova: životní spokojenost, adolescenti, SEM Životní spokojenost je konstrukt, sledovaný v mnoha pracích, které se zabývají zdravím nebo chováním vztahujícím se ke zdraví (Alperstein, Raman, 2003; Irwin et al., 2002; Hassmen et al., 2000). Podle poznatku z výzkumu jde o významnou kompoDošlo: 26. 6. 2006; J. K., L. c., L. T.; Laborator psychometrických studií, Psychiatrické centrum Praha, Ústavní 91, lSI 03 Praha S;e-mail: kozeny@pcp.lf3.cuni.cz I Studie byla tinancována z grantu GA CR, reg. c. 406/05/2607. 224 / Výzkumnéstudie nentu, do níž se promítá percepce vlastního zdravotního stavu a celková úroven kvality života. Pojmovému vymezení životní spokojenosti byla venována rada prací (napr. Cantril, 1965; Diener, 1984. Diener et a!., 1999). Diener, který vytvoril jednu z nejrozšírenejších škál na merení životní spokojenosti (Satisfaction With Life Scale, Diener et. a!., 1985), považuje životní spokojenost za koncept, který je jednou ze trí soucástí subjektivne pocitované pohody (subjective well-being [SWB]). Vedle životní spokojenosti, kterou považuje za kognitivní složku SWB, pocítá Diener ješte s príjemnými afekty a nepríjemnými afekty, jako jeho dvemi dalšími komponentami. V odborné literature však není odlišování pojmu životní spokojenosti a SWB dusledné ani jednotné. Pro ceskou psychologii predstavuje urcitý problém i skutecnost, že se dosud v odborném jazyce nevžil jednotný ceský ekvivalent pro SWB, i když patrne nejvýstižnejší je preklad osobní pohoda (Kebza, Šolcová, 2003). Literatura venovaná problematice životní spokojenosti a SWB je velmi rozsáhlá a v rámci úvodu empirického príspevku mužeme podat jen dílcí a nutne selektivní infOlmaci o výzkumu v dané oblasti. Prevažující cást výzkumných prací venovaných faktorum, které se podílejí na utvárení životní spokojenosti, byla orientována na individuálne psychologické cinitele. Diener et al. (1995) zjistili souvislost mezi extraverzí a životní spokojeností. K podobným výsledkum dospel i Blatný (200 I), který sledoval osobnostní determinanty životní spokojenosti adolescentu. Sebehodnocení je dalším z casto udávaných psychologických charakteristik, které významne korelují se životní spokojeností (Kwan et al., 1997; Lašek, 2004). Významný vliv na utvárení životní spokojenosti mají také faktory blízkého sociálního prostredí, tj. z oblasti rodiny a rodinných vztahu, z okruhu blízkých prátel (napr. McCubbin, McCubbin; 1996; Sobotková, 2004). Nekteré výzkumné práce prinesly podporu hypotéze o efektu socioekonomické úrovne na životní spokojenost (Kennedy et al., 1998). Diener (1999) vyjádril v prehledové práci potrebu orientovat další výzkum v oblasti SWB na lepší pochopení kauzálních vztahu, které, cestou vzájemné interakce mezi promennými, vedou k vytvárení pocitu štestí a spokojenosti. Poznání souvislostí mezi tím, jak životní spokojenost, resp. míra osobní pohody v interakci s životními událostmi modulují adaptacní fungování individua, by bylo podle neho prínosné z hlediska dalšího rozvíjení teoretického rámce SWB. Tato potreba postižení životní spokojenosti v širších kontextech je výzvou pro další výzkum, který by analyzoval soucasné pusobení promenných z více oblastí. Práce, kterou predkládáme, vychází z mezinárodního projektu Svetové zdravotnické organi~ace "Mládež a zdraví" (The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Zivotní spokojenost dotázaných detí školního veku byla v tomto projektu merena vybranými položkami ze Students' Life Satisfaction Scale (Huebner, (991). Huebnerovo pojetí životní spokojenosti, které se promítá i do zpusobu, jak životní ~okojenost merí, zahrnuje posouzení životní situace jedince na kognitivní rovine. Zivotní spokojenost je tedy v naší práci chápána v užším smyslu, tj. bez emocních složek. Teoretickým východiskem pro hypotézu, jejíž testování bylo hlavním cílem práce, je predpoklad vlivu faktoru emocionální opory a rodinné koheze na vztah mezi životní spokojeností, somatickými/psychickými potížemi a adaptací na školní prostredí. Výše naznacené teoretické vymezení se opírá o poznatky výzkumu životní spokojenosti, naznacené výše, dále o poznatky a závery, které byly publikovány v souvislosti s rešením projektu HBSC (Currie et al., 2004; Torsheim, Viiilmaa, Danielson, 2004; Haugland, 2001; Hetland et a!., 2002). Práce se zabývá životní spokojeností adolescentu školního veku. Jde o vývojové období, ve kterém nelze životní spokojenost oddelovat od vývoje osobnosti, telesného zrání a potreby dosahování životních cílu (Bauer, McAdams, 2004). I pres omezení daná již existující strukturou dat, jsme pri Výzkumnéstudie / 225 zvažování testovaného teoretického modelu prihlíželi k vývojovým aspektum. Sociální kontext životní spokojenosti a analýza vztahu mezi relevantními doménami metodou strukturálních rovnic predstavují méne obvyklé prístupy v dané oblasti výzkumu. V tomto smeru chce naše práce být príspevkem ke stávajícím poznatkum. PROCEDURA A SOUBOR Zdrojem dat byly údaje z mezinárodní datové báze the Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC) Survey obsahující data 162305 respondentu (78936 chlapcu a 83369 dívek) ve vekových kategoriích 11, 13 a 15 let, shromáždená v 32 zemích na podklade strukturovaného dotazníku administrovaného ve školním prostredí (Currie et a!., 2004). Pro testování modelu byly zvoleny výpovedi patnáctiletých ceských detí. Data byla testována z hlediska poctu a distribuce chybejících údaju o zvolených indikátorech kompozitních promenných. Vzhledem k velkému poctu chybejících dat, který dosahoval až 13 % a skutecnosti, že u frekvencí výskytu chybejících dat nebyla nalezna pravidelná struktura a lze tedy predpokládat, že mela náhodný charakter, byly chybející hodnoty imputované substitucí hodnotami získanými od prípadu s podobnou strukturou dat ze socioekonomické oblasti. Pro definici struktury byly zvoleny charakteristiky dítete: pohlaví, škola, trída; charakteristiky otce a matky: vzdelání, zamestnání, vlastní/nevlastní otec/matka. Konecný pocet respondentu bez chybejících dat byl 508 dívek a 413 chlapcu. Prumerné vzdelání (tab. 1)matek je u souboru chlapcu hranicne statisticky významne vyšší ve srovnání se souborem dívek (M- W presný test, Z =-1,93; P = 0,052). S obema rodici bydlí 96,6 % dívek a 97,2 % chlapcu. S nevlastní matkou bydlí 1,7 % dívek a 1,3 % chlapcu, s nevlastním otcem 9,7 % dívek a 7,1 % chlapcu, kolem 15 % dívek a 13 % chlapcu nemá sourozence, bez zamestnání bylo 3,1 % otcu a 11,1 % matek. Tab. 1 Vzdelání rodicu v procentech PROMENNÉ Data byla podrobena testování z hlediska jejich distribuce, statistických vlastností a upravena transformací v kladném smeru, tj. na stupnice, kde vyšší hodnota indikuje pozitivní hodnocení. EMOP - EMOCIONÁLNÍ OPORA/OTEVRENOST/BLÍZKOST; rozsah 3 - 12 Indikátory: EOl - sverit se otci (velmi obtížné 1- velmi snadné 4) E02 - sverit se matce (velmi obtížné 1- velmi snadné 4) E03 - sverit se nejlepšímu príteli/prítelkyni (velmi obtížné 1 - velmi snadné 4) 226 / Výzkumnéstudie otec matka vzdelání dívky chlapci celkem dívky chlapci celkem základní 2,4 2,2 2,3 4,9 2,2 3,7 vyucen 47,6 49,6 48,5 38,0 36,3 37,2 maturita 34,4 30,8 32,8 43,1 43,8 43,4 vysoká škola 19,0 13,8 32,8 14,0 17,7 15,6 ROAK - RODINNÉ AKTIVITY-CAS STRÁVENÝ S RODICi/RODINNÁ KOHEZE; rozsah 0-16 Indikátory: RAl - procházky (nikdy O- každý den 4) RA2 - návšteva nejakých míst (nikdy O- každý den 4) RA3 - návšteva prátel/príbuzných (nikdy O- každý den 4) RA4 - sport (nikdy O- každý den 4) OBT - OBTíŽE(PSYCHICKÉASOMATICKÉ);rozsah 0-44 Indikátory: OB 1- bolesti hlavy (zhruba každý den O- zrídka/nikdy 4) OB2 - bolest žaludku (O- 4) OB3 - bolest v zádech (O- 4) OB4 - pocit skleslosti (O- 4) OB5 - podráždenost, špatná nálada (O- 4) OB6 - nervozita, napetí (O- 4) OB7 - potíže pri usínání (O- 4) OB8 - malátnost/závrate (O- 4) OB9 - bolest ramenou, krcní pátere (O- 4) OB 10 - obavy, strach (O- 4) OB11 - únava, vycerpání (O- 4) ADSK - ADAPTACENAŠKOLU/SPOKOJENOSTVEŠKOLE;rozsah 0-16 Indikátory: AS 1- ucitelé povzbuzují k vyjadrování vlastních názoru (zcela nesouhlasí O- zcela souhlasí 4) AS2 - ucitelé s námi jednají spravedlive (O- 4) AS3 - ucitelé mi poskytnou pomoc, když ji potrebuji (O- 4) AS4 - ucitelé se o mne zajímají jako o cloveka (O- 4) ZISP - ŽiVOTNÍSPOKOJENOST;rozsah 0- 12 Indikátory: ZS 1 - pocit-vše jde dobre (nikdy O- témer vždy 3) ZS2 - pocit-zmenit mnoho vecí (témer vždy O- nikdy 3) ZS3 - pocit-mít jiný život (témer vždy O- nikdy 3) ZS4 - pocit-dobrý pocit z vecí (nikdy O- témer vždy 3) STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ NÁLEZU Vztahy mezi promennými, založené na odhadu asymptotické kovariancní matice polychorických korelací, byly analyzované metodu strukturálních rovnic iterativní Generally Weighted Least Square procedurou, která je ekvivalentní Brownove asymptotically distribution-free (ADF) metode odhadu shody modelu a dat. Analýza dat byla realizovaná programy SPSS ver. 14.02 (SPSS, 2005) Prelis ver. 2, Lisrel ver. 8.72 (Joreskog a Sorbom, 1999, 2005ab), a Amos ver. 6.0 (Arbuckle, 2005). VÝSLEDKY A DISKUSE Psychometrické vlastnosti kompozitních promenných Vnitrní konzistence kompozitních promenných se pohybuje v rozsahu 0,571 - 0,820 (chlapci) a 0,421- 0,817 (dívky), což jsou jednak hodnoty velmi podobné, jednak prijatelné, když vezmeme v úvahu, že s výjimkou OBT, kterou tvorí 11 položek, jsou ostatní latentní promenné definované pouze 4 položkami a promenná EMOP dokonce jen tremi indikátory. Promenná EMOP má nejnižší vnitrní konzistenci, což je zpuVýzkumnéstudie / 227 sobeno nejen malým poctem položek, ale i nižším príspevkem k celkové variabilite škálové hodnoty od položky E03 (sverit se nejlepšímu príteli/prítelkyni), což je nález platný pro oba soubory (tab. 2). Tah. 2 Škálové prumery a rozptyly, položkové prumery (P-P), mezipoložková korelace(M-K), položková minima a maxima, Cronbachuv standardizovaný koeficient a Diference mezi chlapci a dívkami z hlediska kompozitních promenných. Multivariacní test (MANOV A) naznacil statisticky významný celkový rozdíl mezi chlapci a dívkami v odpovedích na otázky, jež indikují jednotlivé kompozitní promenné; Wilksova A = 0,918,exact Fdf=5915 = 16,33,P < 0,001. Párovým srovnáním založeným na odhadnutých marginálních'prumerech s Bonferroniho korekcí byly identifikovány trí kompozitní promenné, které se na diferenci mezi chlapci a dívkami podílejí. Z prumerných diferencí (tab. 3) vyplývá, že dívky statisticky významne casteji Tab. 3 Prumerné diference mezi dívkami a chlapci *statisticky významný rozdíl (Bonferroniho korekce) 228 / Výzkumnéstudie chlapci (n =413) dívky (n =508) stupnice pocet položek M SO Min Max a M SO Min Max a EMOP 3 9,01 1,870 3 12 ,571 9,02 1,636 3 12 ,421 P-P 2.924 0,611 2,089 3,600 3,005 0,.692 2,337 3,600 M-K .307 0,122 ,209 ,504 ,195 0,130 ,090 ,377 ROAK 4 4,89 2,347 ° 16 ,612 4,84 2,349 ° 12 ,705 p-p 2,647 0,311 1,816 3,259 1,211 0,.298 ,870 1,571 M-K ,283 0,089 ,144 ,504 ,374 0,089 ,243 ,516 ZISP 4 7,38 1,990 I 12 ,592 6,79 2,231 1 12 ,711 P-P 1,844 0,.378 1,489 2,366 1,698 0,012 1,386 2,120 M-K ,266 0,105 ,133 ,430 ,380 0,070 ,278 ,494 OBT 11 12,90 2,684 ° 16 ,820 11,50 3,106 ° 16 ,817 P-P 3,021 0,482 2,167 3,685 2,737 0,456 2,028 3,514 M-K ,293 0,.083 ,141 ,524 ,289 0,077 ,180 ,533 AOSK 4 8,79 3,502 ° 16 ,769 8,53 3,093 ° 16 ,727 P-P 1,844 0,245 1,489 2,366 2,132 0,244 1,925 2,407 M-K ,266 0,105 ,133 ,430 ,399 0,477 ,267 .573 stupnice M SE sig. 95 % CI dolní horní EMOP 0,514* 0,163 0,002 0,194 0,834 ROAK -0,047 0,156 0,765 -0,352 0,259 ZISP -0,586* 0,141 0,000 -0,863 -0,310 AOSK -0,259 0,218 0,233 -0,686 0,167 OBT -1,403* 0,194 0,000 -1,783 -1,023 pocitují prítomnost emociální opory ve srovnání s chlapci. ChlapcI mají statlsllcKy významne vyšší skóry v konstruktech ZISP a OBT i v konstruktech ROAK, ADSK, kde ale diference statisticky významné nejsou. Kongenerická faktorová analýza kompozitních promenných Výsledky konfiImacní faktorové analýzy (tab. 4) podporují nálezy pocházející z testování vnitrní konzistence pro oba soubory. Nicméne šírka 90% intervalu spolehlivosti indexu RMSEA naznacuje možnost výskytu vyšších reziduálních hodnot. Tab. 4 Indexy shody modelu a dat Analýza míry shody struktury kompozitních promenných z hlediska pohlaví lnvariance struktury kompozitních promenných z hlediska pohlaví byla testována na podklade "multiple-groups" modelu (tab. 5). Hypotéza Hl predpokládá invariantnost modelu pro obe skupiny, chlapce a dívky, z hlediska faktorových náloží, strukturální kovariance, strukturálních reziduí (Model N); hypotéza H2z hlediska faktorových náloží (Model F); hypotéza H) z hlediska strukturální kovariance (Model S); hypotéza H4z hlediska strukturálních reziduí (Model R). S výjimkou kompozitní promenné OBT lze u všech ostatních možno prijmout H? o invariantnosti faktorových záteží pro obe skupiny. Z hlediska strukturální kovariance tomu tak je pouze u promenných ADSK a ROAK, z hlediska strukturálních reziduí u promenných ADSK a ZISP. Obecne, a urcitým zjednodušením, lze ríci, že na diferencích mezi chlapci se podílejí predevším chybový rozptyl a míra kovariance latentních promenných. Z hlediska indexu shody modelu a dat se jeví modely s restringovanými faktorovými zátežemi jako nejprijatelnejší, tj., mezi dívkami a chlapci je diference z hlediska faktorových záteží minimální. Nález je ve shode s výsledky získanými kongenerickou faktorovou analýzou, tj., lze predpokládat prítomnost vyšší chybové variance. Výzkumné studie / 229 chlapci index shody EM OP ROAK ZISP OBT ADSK SoB S X2 perfektní 1,06; df=1 0,54; df=1 84,28; df=41 2,27; dt=1 shoda (p=0,30 (p=0,46) (p=O,OI) (p=0,13) X2/df 1,06 0,54 2,05 2,27 RMSEA 0,01 0,00 0,05 0,05 RMSEA 90% CI 0,00-0,13 0,00-0,12 0,03-0,06 0,0-0,16 CFI 0,99 1,0 0,99 1,0 AGFI 0,98 0,98 0,98 1,00 dívky index shody EMOP ROAK ZISP OBT ADSK SoB S X2 perfektní 0,66; df= I 0,53; df=1 76,55; df=41 1,50; df= I shoda (p=0,42) (p=0,47) (p=0,0006) (p=O,22) X2/df 1,06 0,53 1,86 1,50 RMSEA 0,07 0,0 0,04 0,03 RMSEA 90% CI 0,02-0,13 0,0-0,12 0,03-0,06 0,0-0,13 CFI 0,99 1,0 0,99 1,0 AGFI 0,98 0,98 0,98 1,0 Tah. 5 Kompozitní promenné: X2test diferencí mezi chlapci a dívkami z hlediska invariance faktorových náloží, strukturální kovariance, strukturálních reziduí a indexy shody modelu Model: N - nerestringovaný F - faktorových záteží S - strukturální kovariance R - strukturálních reziduí nezávislé latentní promenné KSI závislá latentní promenná ETA závislé latentní promenné ETA EMOCIONÁlNÍ opoRA! BLÍZKOST (EMOP) SOMATICKÉ/PSYCHICKÉ OBTÍŽE (OBn ŽIvoTNÍ SPOKOJENOST (ZISP) RODINNÉ AKTIVITYIKOHEZE (ROAK) Ohl'. 1 Schéma smerové hypotézy 230 / Výzkumnéstudie MODEL X2 df P AGF! CFI RMSEA 90% CI ADSK N 13,2 4 0.01 0,96 0,97 0,05 0,02 0,08 F 0.67 3 0,87 0,98 0,98 0,03 0,00 0,05 S 6.18 4 0,18 0,98 0,96 0,04 0,02 0.06 R 8,91 8 0,35 0,98 0,96 0,03 0,00 0,05 EMOP N 0,00 ° 1,00 F 3,82 2 0.15 0,98 0,99 0,03 0,00 0,08 S 7,58 3 0,06 0,98 0,97 0,04 0,00 0,08 R 43,46 6 0,00 0,94 0,75 0,08 0,08 0,11 ROAK N 17,90 4 0,001 0,95 0,94 0,06 0,00 0,03 F 3.56 3 0,31 0,97 0,94 0,04 0,00 0,03 S 3,88 4 0,42 0,97 0,94 0,04 0,00 0,04 R 14,80 8 0,06 0,97 0,91 0,04 0.00 0,04 OBT N 219,97 86 0,00 0,93 0,74 0,04 0,03 0,05 F 20,46 10 0,03 0,93 0,73 0,04 0,03 0,05 S 24,46 II 0,01 0,93 0,72 0,04 0,03 0,05 R 135,49 23 0,00 0,91 0,54 0,05 0,04 0,06 ZISP N 45,65 4 0,00 0,87 0,83 0,10 0,08 0,13 F 1,41 3 0,70 0,93 0,84 0,07 0,06 0,10 S 7,91 4 0,09 0,93 0,81 0,07 0,06 0,10 R 12,45 8 0,13 0,95 0,81 0,06 0,05 0,08 Model životní spokojenosti Model (obr. I) je formalizací hypotézy predpokládající vliv emocionální opory/blízkosti a rodinné koheze na vztah mezi životní spokojeností, somatickými a psychickými potížemi a adaptací na školní prostredí. Zahrnuje latentní nezávislé promenné KSI (EMOP, ROAK) indikované manifestními x-promennými a latentními závisle promennými ETA (ZIP, ADSK, OBT) indikovanými manifestními y-promennými. Z korelací mezi kompozitními promennými (tab. 6), které byly transformované na z-hodnoty (Fisherova transformace Pearsonova korelacního koeficientu), vyplývá, že diference mezi chlapci a dívkami se odchylují od nulové míry (p::; 0,05) pouze u asociace mezi ZISP a EMOP, kde je u dívek sdílená variance 22,1 % a u chlapcu 15,2 %, mezi OBT a ADSK u dívek 5,3 % a u chlapcu 1,4 %, mezi EMOP a ROAK u dívek 28,1 % a u chlapcu 16 %. Lze tedy ríci, že emocionální opora je pravdepodobne u dívek zretelneji zastoupena jak v pocitu životní spokojenosti, tak ve vnímané rodinné kohezi než u chlapcu. Rovnež je u nich výraznejší asociace mezi školní adaptací a somatickými/psychickými problémy. Tab. 6 Korelacní matice latentních promenných ETA a KSI (chlapci nad, dívky pod diagonálou) Výsledné modely jsou prezentované na obr. 2 a 3. Model byl upraven na podklade modifikacních ukazatelu uvolnením chybové kovariance mezi indikátory, které lze považovat za obsahove oduvodnitelné: OB3 (bolest v zádech) vs OB9 (bolest v ramenou); OB5 (podráždenost, špatná nálada) vs OB6 (nervozita, napetí); OB6 (nervozita, napetí) vs OB 10 (obavy, strach); RA2 (návšteva nejakých míst) vs RA3 (návšteva prátel/príbuzných). Tab. 7 Indexy shody modelu a dat Výzkumné studie / 231 ETA KSI ZISP OBT ADSK EMOP ROAK ETA ZISP 0,41 0,15 0,39 0,33 OBT 0,45 0,12 0,16 0,09 ADSK 0,20 0,23 0,12 0,30 KSI EMOP 0,47 0,23 0,15 0,40 ROAK 0,32 0,16 0,28 0,53 INDEX SHODY chlapci dívky S-B S X2 362.39; df =286 (p =0,02) 651.40; df = 286 (p = 0,02) X2/df 1,26 2,27 RMSEA 0,02 0,02 RMSEA 90% CI 0,016-0,030 0,015-0,030 ECVI (saturovaný model) 1,70 1,38 ECEVI (nulový model) 14,3 14,78 CFI 0,99 0,99 AGFI 0.95 0,96 RMR (standardizovaný) 0,05 0,05 Sattora-Bentleruv škálovaný X2(S-B-S), který je indikátorem simultánního testu predpokladu postulujícího validitu specifikace faktorových náloží, faktorových variancí/ kovariancí a chybové va1.iancenaznacuje, že hypotetický model není zcela adekvátní ani u jednoho souboru (tab. 7). Nicméne analýza kovariancních struktur je založena na teorii velkých souboru a jejich velikost je kritická jednak pro získání presného odhadu parametru, jednak pro udržitelnost aproximace asymptotické distribuce. Ocekávání, že hypotetický model bude mít hodnotu X2aproximující stupne volnosti je obecne považované za nereálné OBI 1-0.74 ~~::: ::.-:1 \O . .f ~ V§ _0.540:5 OB4 \ O;54~ ~-0.5~ 0.68~ 0.14 Ó_69~ ~-o" \~-0.67 o.. 0.10 0".'\9 ~~-,~l \ \ OB10""0 . 6 0.35 \ 0.15 0.45~, /0.74 0.46--G""0.7~ --G 0.34 \J:03 "JI> 0.89 0.26 O.45--G~" r-:::r 0.74 0_18 1'.52~~.r"'0.6 f ' /0.11 ROAK -.. r-:=l... o. s \o.n~ 0.53 r-:::I/ 0.30 0.72~ ~ ~""0.6 ~0.56 0_66~""0.56 0.69 ---8 0.26 " 233 ""0 . 5 j 0_28 "B O.9 ~--0.72 O-53J"":::1 ?0.69~""0.52 AD5K)~~ ~ ~.83 ~""031 0.78 ~ . ~""O. 39 Obr. 2 Úsekový diagram modelu - chlapci (standardizované manifestní i latentní promenné) 232 / Výzkumnéstudie ~ OB2 -o.78 OB3 -O~S ~ 0.81 0.4 ~ B~ ~ " -0.47 0.44 . rj.7~--0.6 B 0.63 ~ ~ 0.14 / ~~_S7 8-0.6 ~~.SO 0.40 .63~-0 0.30--8\ ~ OB9 - 1r-::I"'~ ~~~~EMOP o. 1 3 S O.8 t' J O."~ \ ~.~0.6 0.34 OBIl -0.62 ZUP /~ --G, 0.07 1 0.46 0.73 / "~O."'B 0.05 ~_." JL ~ _0.4Y "" ~ O.~ RA3 2 O 28 O 47 ~-0.S6O.80 O., . '- / t...::"J,,-- '- ../"-0 66 -B -, ~:'~~O."O." O" . ~-0.39 d lu - dívky . .d' ramma e. enné)Obr. 3 Usek.ovy .1;:Stníi latentm prom. vane mam(standardlzo ~-0.6, 0_62~-0.S7 ) '0.66 0.14 ~'81~-0'3 ')O.S4~ r:-:-:I ~--O. 7 ve vetšine SEM v empirickém výzkumu a je nutné akceptovat skutecnost, že model, jakkoli dobrý, muže empirická data pouze aproximovat. Dusledkem je pragmatický prístup k hodnocení modelu, který spocívá v užití pomeru X2/df. Model bývá považován za prijatelný, pokud se velikost pomeru pohybuje kolem arbitrárne (konsensuálne) stanovené hodnoty, vetšinou 2, což model splnuje pro oba soubory. I ostatní ukazatele naznacují prijatelnou shodu modelu a empirických dat. Krome indexu AGFI (bere v úvahu stupne volnosti a pocet parametru), který naznacuje dobrou shodu, i když se jedná pouze o tzv. absolutní index, tj. o srovnání hypotetického a Výzkumné studie / 233 nulového modelu, je ve výzkumu pravdepodobne nejužívanejší komparativní index CFI, který indikuje míru celkové kovariance dat srovnáním hypotetického a nezávislého modelu; obe hodnoty jsou pro oba soubory akceptovatelné. K nim se, z hlediska výpovední hodnoty, radí index RMSEA, který je odpovedí na otázku, jak by model s neznámými, ale optimálne zvolenými parametry aproximoval populacní kovariancní matici, kdyby byla k dispozici. Index bere v úvahu stupne volnosti, a je tedy citlivý na pocet odhadovaných parametru, tj. na komplexnost modelu. Nález je v našem prípade velmipríznivýi s ohledemna šírku90%CI,kde horní hranicenedosahujehodnoty 0,05. Ve prospech modelu svedcí i velký rozdíl mezi ECVI pro saturovaný a nezávislýmodel. Rozsah standardizovanýchreziduíje - 2,59 -T 2,74 (dívky) a -2,93 -T2,39 (chlapci). Residua bez velkých odchylek aproximuji diagonálu Q-grafu a vzhledem k neprítomnosti vychýlených hodnot lze predpokládat, že model pravdepodobne neobsahuje chybnou specifikaci, prípadne není výrazne ovlivnen možnými odchylkami promenných od normality, eventuálne nelineárními vztahy. Z hlediska indexu shody lze uzavrít, že model na podklade dat z obou souboru je prijatelnou aproximací populacních dat. Tab. 8 Strukturální rovnice chlapci ZISP:= 0.39*OBT + 0.020* ADSK + 0.15*EMOP + O.lO*ROAK, ev :=0.22, R2:= 0.3 I SE: (0.092) (0.076) (0.066) (0.063) (0.06 I) t-test: 4.18 0.27 2.24 1.65 3.60 OBT:= 0.098* ADSK + O.077*EMOP, EV :=0.25, R2:= 0.036 SE: (0.083) (0.041) (0.057) t-test: 1.18 1.85 4.49 ADSK:= 0.16*ROAK, EV:= 0.25, R2:= 0.090 SE: (0.043) (0.055) t-test: 3.65 4.62 dívky ZISP:= 0.41*OBT + 0.066*ADSK + 0.21*EMOP +0.046*ROAK, ev:= 0.25, R2:=0.35 SE: (0.080) (0.089 (0.054) (0.058) (0.04 I) t-test: 5.08 0.7 3.92 0.79 6.08 OBT:= 0.23*ADSK + 0.11*EMOP, EV :=0.26, R2:=0.090 SE: (0.074) (0.036) (0.040) t-test: 3.06 2.93 6.49 ADSK:= 0.13*ROAK, ev:= 0.20, R2:=0.077 SE: (0.034) (0,050) t-test: 3.76 4.12 SE - standardní chyba ev - chybová variance t-test (kurziva - statisticky nevýznamná hodnota) Model životní spokojenosti testovaný na datech souboru chlapcu "vysvetluje" celkem 31 % variability (tah. 8). Na tomto výsledku se podílejí míry psychických/somatických obtíží a emocionální opory od významných ostatních. Podíl míry adaptace na školní prostredí a rodinné koheze není statisticky významný, což ovšem nutne neznamená, že neexistuje - pouze soubor nemusí být, zvlášte pro promennou ADSK, pro statistickou prukaznost dostatecne velký. Statisticky významná je ale regrese ROAK na ADSK, ackoli celková "vysvetlená" variance je pouze 9 %. Pouhá 4 % "vysvetluje" regrese emocionální opory (s hranicní statistickou významností) a ADSK (nevýznamný regresní koeficient) na psychické/somatické obtíže. Z úsekových diagramu je zrejmá znacná míra chybové variance indikátoru u obou souboru, což naznacuje urcitou míru nekonzistentnosti ve výpovedi respondentu. 234 / Výzkumnéstudie Výsledky testu modelu na datech dívek jsou velmi podobné - "vysvetluje" 35 % variability. Liší se predevším v rovnici OBT, kde ADSK a EMOP mají statisticky významné regresní koeficienty a "vysvetlují" 9 % variability obtíží. Tah. 9 Standardizované efekty *statisticky významný efekt Hodnoty standardizovaných efektu (tab. 9) se z hlediska pohlaví rovnež výrazne neliší. U obou souboru jsou statisticky významné celkové efekty EMOP a ROAK na ZISP a ROAK na ADSK. Zdá se však, že míra vnímané emocionální opory má výraznejší vliv na pocit životní spokojenosti u dívek. Test invariance modelu z hlediska pohlaví Simultánním testováním dat získaných od dívek a od chlapcu bylo zjištováno, zda pohlaví respondentu má vliv na model strukturálních rovnic. Shoda stability modelu na datech dívek a chlapcu byla testována z hlediska invariance: (1) faktorové struktury, faktorové korelace a chybové variance-Model A; (2) faktorové korelace a chybové variance-Model B; (3) faktorové korelace-Model C; (4) chybové variance-Model D. Hodnoty X2:Model A 1745,32, df =637; Model B 1693,31, df = 630; Model C 1422,81, df = 602; Model D 1497,02, df =600. Diference mezi Modelem A a B 52,02 df=7, mezi modelem Ba C 270 df=28, mezi Modelem CaD 74,21 df=2 jsou sice statisticky významné, ale hodnoty rozdílu X2 naznacují, že nejvetší roli v rozdílu mezi modelem chlapu a dívek má faktorová korelace a chybová variance, což je v souladu s predchozími nálezy. Globální indexy shody: Satorra-Bentleruv škálovaný X2 = 1540,14, df = 628 (p < 0,01); X2/df= 2,45, RMSEA =0,056; 90% CI (0,053-0,060), ECVI - saturovaný model = 0,76; nezávislýmodel= 14,26,CFI= 0,93jsou v prijatelnýchmezích. ZÁVER Analýza dat metodou SEM prinesla podporu pro postulovaný model predpokládající vliv emocionální opory/blízkosti a rodinné koheze na vztah mezi životní spokojeností, somatickými/psychickými potížemi a adaptací na školní prostredí v míre, kterou lze považovat za akceptovatelnou. Z hlediska pohlaví model není zcela invariantní, liší se z hlediska korelace mezi faktory, a predevším chybové variance. Obecne, a s urcitým zjednodušením, lze ríci, že jak emocionální opora, tak míra rodinné koheze modifikuje vztah mezi subjektivním prožíváním existence, obtížemi a adaptací na škoVýzkumnéstudie / 235 CELKOVÝ EFEKT NEPRÍMÝ EFEKT KSI NA ETA ETA NA ETA KSI NA ETA ETA NA ETA CHLAPCI EMOP ROAK OBT ADSK EMOP ROAK ZlSP ZlSP 0,31* 0,20* 0,35 0,07 0,05 0,02 OBT 0,]5 0,03 0,20 0,03 ADSK 0,30* 0.06 DÍVKY EMOP ROAK OBT ADSK EMOP ROAK ZlSP ZISP 0,4]* 0,11* 0,35 0,12 0,07 0,03 OBT 0,20 0,05 0,20 0,05 ADSK 0,28* 0,04 lu. U dívek je však výraznejší propojení mezi emocionální oporou a rodinnou kohezí, adaptací na školu a psychickými/somatickými obtížemi, i mezi životní spokojeností a emocionální oporou. Prímý vliv adaptace na školní prostredí na životní spokojenost nebyl zaznamenán ani u jedné skupiny. U skupiny dívek je ale naznacen její efekt zprostredkovaný psychickými/somatickými obtížemi. SEM modely mají korelacní povahu a i když mají adekvátní indexy shody a "vysvetlují" velkou cást variance kriteria stále mohou existovat jiné, které jsou stejne akceptovatelné. Studie je krome toho limitovaná neprítomností replikace na datech od nezávislého souboru a rovnež závislostí na výpovedi respondentu bez možnosti je korigovat údaji o chování z nezávislého zdroje. LITERATURA Alperstein, G., Raman, S.: PromotingmentaJ health and emotional well-being among children and youth: a role for community child heaIth'? Child Care and Health Development, 2003,29,4,269-74. Ar b uc k Ie, J. L.: Amos 6.0 Programming Reference Guide, Amos Development Corporation, August, 2005. Bauer, 1. J., McAdams, D. P.: Growth goals, maturity, and well-being. DevelopmentaJ psychology, 2004,40, 1, 114-127. B Ia tn ý, M.: Osobnostní detenllinanty sebehodnocení a životní spokojenosti. Ceskoslovenská psychologie, 2001,45,5,385-392. Cantril, H.: The pattern of human concern. Rutgers University Press, 1965. Currie, C., Morgan, A., Rasmussen, V. B., Roberts, C., Samdal O., Settertobulte, W., Smith, R. (Eds.):Youngpeople's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: lnternational report trom the 2001/2002 survey. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, 2004.. Diener, E., Diener, M., Diener, C.: Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal otPersonality and Social Psychology, 1995,69, 851-864. Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. 1. and Grittin, S. (1985): The Satisfaction with Lite Scale. Journal ot Personality Asse- ssment49,71-75. Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., S m ith, H. L.: Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 1999, 125,276-302. Diener, E.: Subjective well-being. Psychological Bulletin, 1984,95,542-575. Hassmen, P., Koivula, N., Uutela, A.: Physical exercise and psychological well-being: a population study in Finland. Preventive Medicine, 2000, 30,1,17-25. Haugland, S.: Subjective health complaints in adolescence - A cross-national comparison ot 236 / Výzkumnéstudie prevalence and dimensionality. European Journal of Public Health, 2001, 11, 1,4-[ O. Hetland, 1., Torstein, T., Aaro, L. E.: Subjective health complaints in adolescence: dimensional structure and variation across gender and age. Scandinavian Journal of Public Health, 2002; 30, 3, 223-230. Huebner, E. S. (1991): lnitial development of the students life satistaction scale. School Psychology lnternational, 12, 231-240. lrwin, C. E. Jr., Burg, S. J., Uhler, Cart, C.: America's adolescents: where have we been, where are we going'? Journal ot Adolescent Health, 2002 31(6 Suppl.), 91-121. Joreskog, K., Sorbom, D.:Prelis2. User's Reference Guide, Scientitic Software lnt., Inc., 3rd ed., 1999. Joreskog, K., Sorbom, D.: Lisrel8. User's Reterence Guide, Scientific Software Int., Inc., 2nd ed., 2005a. Joreskog, K. et al.: Lisrel 8. New Statistical Features, Scientitic Software Int., Inc., 2nd ed., 2005b. Kebza, V., ŠoIcová, 1.: WelI-being jako psychologický a zároven mezioborove založený pojem. Ceskoslovenská psychologie, 2003,47, 333-345. Kennedy, B. P., Kawachi, 1., Glass, R., Prothrow, S.: lncome distribution, socioeconomic status, and selt-rated health in the United States: Multilevel analysis. British Medical Journal, 1998, 317, 917 -921. Kwan, W. S., Bond, M. H., Singelis, T. M.: Panculural explanations for Iife satistaction: Adding reletionship harmony to selt esteem. Journal of Personality and Social Psychology,1997, 73,1038-1051. Lašek, J.: Subjektivní životní spovkojenost u trí vekových skupin respondentu. Ceskoslovenská psychologie, 2004, 48, 3, 215-233. McCubbin, M. A., McCubbin, H. 1.: Resiliency in tamilies: A conceptual model of tamily adjustment and adaptation in response to stress and crises. In: McCubbin et al. (Eds.): Family assessment: Resliency, cop ing and adaptation - inventories for researchand prac- tice. University of Wisconsin Publishers, Madison, 1996, 1-64. S o bot k o v á, I.: Rodinná resilience. Ceskoslovensk<í psychologie, 2004, 48, 3, 233-246. SPSS 14, Briet Guide, SPSS Inc., 2005. Torsheim, T., Viilimaa, R., Oanielson, M.: Health and well-being. In: Currie, C., Morgan, A., Rasmussen, V. B., Roberts, c., Samdal O., Settertobulte, W., Smith, R. (Eds.): Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: lnternational report from the 2001/2002 survey. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, 2004. SOUHRN Zámer: Primárním cílem studie byl test hypotézy predpokládající vliv emocionální opory/blízkosti a rodinné koheze na vztah mezi životní spokojeností, somatickými/psychickými potížemi a adaptací na školní prostredí. Soubor a procedura: Soubor tvorilo 921 15-ti letých ceských detí (508 dívek a 413 chlapcu). Zdrojem dat byly údaje z mezinárodní datové báze Health Behaviour in School-aged Children shromáždené na podklade strukturovaného dotazníku administrovaného ve školním prostredí. Statistická analýza: Vztahy mezi promennými, založené na odhadu asymptotické kovariancní matici polychorických korelací, byly analyzované metodu strukturálních rovnic iterativní procedurou "Generally Weighted Least Square". Výsledky: Analýza dat metodou SEM prinesla podporu pro postulovaný model predpokládající vliv emocioná]ní opory/blízkosti a rodinné koheze na vztah mezi životní spokojeností, somatickými/psychickými potížemi a adaptací na školní prostredí v míre, kterou lze považovat za akceptovatelnou. Model "vysvetluje" celkem 31 % (chlapci) a 35 % (dívky) variability a liší se z hlediska korelace mezi faktory, a predevším chybové variance. Hodnoty standardizovaných efektu byly z hlediska pohlaví velmi podobné. U obou souboru jsou statisticky významné celkové efekty emocionální opory a rodinné koheze na životní spokojenost, a rodinné koheze na adaptaci na školní prostredí. Zdá se však, že míra vnímané emocionální opory má výraznejší vliv na pocit životní spokojenosti u dívek a rovnež adaptace ~školu by mohla být u nich výraznejším/iarojem somatických/psychických problému ve srovnání s chlapci. Omezení studie: SEM modely mají korelacní povahu, a i když mají adekvátní indexy shody a "vysvetlují" velkou cást variance kriteria, stále mohou existovat jiné, stejne akceptovatelné. Studie je krome toho limitovaná neprítomností replikace na datech od nezávislého souboru a rovnež závislostí na výpovedi respondentel bez možnosti je korigovat údaji o chování z nezávislého zdroje. Výzkumné stuclie / 237