DIAGNOSTIKA A TERAPEUTICKÉ MOŽNOSTI Z POHLEDU SOCIÁLNÍ PRÁCE Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 1  Pokud hovoříme dnes o diagnostice v souvislosti s lidmi s postižením, pak musíme rozlišovat mezi různými diagnostickými postupy, které se od sebe liší v důsledku odlišných odborností a specializace. Tyto však nestojí proti sobě, každá disciplína má své opodstatnění a proto by se měly navzájem doplňovat, abychom si mohli udělat komplexní obraz o člověku s postižením.  V souvislosti s lidmi s postižením je nutné vymezení a rozlišení mezi lékařskou, psychologickou a terapeuticko pedagogickou diagnostikou v rámci speciální pedagogiky. Přitom je samozřejmé, že všechny tři disciplíny podle potřeby a typu postižení musejí spolupracovat. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 2 LÉKAŘSKÁ DIAGNOSTIKA  Lékařský model považuje postižení jako deficit jednotlivce, který je způsoben nemocí, prenatálním vývojem, zraněním, traumatem ap. Z tohoto pohledu považuje medicína za prvotní diagnostiku původu postižení a návaznou léčbu a terapii s cílem dosáhnout změny deficitního stavu jedince ap.  Postižení je z pohledu medicíny (genetická) chyba a nedostatek. Výraz nedostatek vychází z diagnostiky a je ovlivněn jednostranným pohledem (bohužel): postiženému je poskytnuta určitá péče nebo přesněji řečeno je přijímatelem určité péče, kterou mu (nepostižená) společnost na základě určité „etické povinnosti“ umožňuje.  U lékařské diagnózy v stojí v popředí diagnóza, jež se zaměřuje na nemoc jako takovou, na původ, příčiny, symptomy.  původ – genetický, • zranění, před-/při-/po narození, v důsledku jiného onemocnění apod. • jak se postižení projevuje, typické příznaky, projevy ap.  Diagnóza zahrnuje postupy, jako je anamnéza, fyzikální vyšetření a sekundární technická vyšetření, jakož i analýzy tělesných tkání a vylučování Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 3 LÉKAŘSKÁ DIAGNOSTIKA  Psychiatrie - psychiatrického pohledu byl postižený vzhledem k patologickým defektním projevům jako například stereotypie, autoagrese, tik, křik, mentální opožďování atd. pouze objektem, který musel být opatrován v ústavu – že tento ústav se vyznačoval přísnou hierarchií, centrálním zabezpečením služeb, rituálním a pasívním denním režimem, striktním oddělením od vnějšího světa je všeobecně známo.  Život se koncentroval na zachování čistoty, dodržování pořádku a klidu, a to vše za pomocí léků na zklidnění a dávkovaného „strukturovaného násilí“ – ať již v jakékoli formě. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 4 PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA  Psychologická diagnostika je psychologická disciplína a zároveň důležitou součástí odborné práce klinických psychologů, kteří se zabývají problémy a poruchami osobnosti a chování.  Psychologická diagnóza je prvním krokem k vhodné terapii, k dalším krokům vedle lékařské léčby.  V klinicko-psychologické diagnostice se informace shromažďují prostřednictvím diskusí, testovacích postupů a pozorování chování. Po stanovení psychologické diagnózy je objasněno, jak může vypadat další psychologická a psychoterapeutická podpora. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 5 PSYCHOLOGICKÁ PODPORA Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 6  Psychologie se koncentruje poradenství, analýzy v souvislosti s chováním a jednáním člověka v různých životních situacích s ohledem na osobní zážitky, reakce na okolí a jednání jiných.  V rámci terapie bývají cíle definovány v udržení nebo nabytí psychické rovnováhy a zdraví  Psychopatologie (duševní poruchy, psychická zátěž, atypické chování mimo vžité normy)  Psychologie osobnosti (rozdíly v myšlení, emocí a chování člověka)  Sociální psychologie (psychické procesy v kontextu jednání různých sociální skupin a jedinců  aj. SOCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA  Sociální model vidí postižení jako důsledek omezování jedince (vzdělání, zaměstnání, nedostatečná podpora apod.) ze strany společnosti, tedy přídavný problém mnohdy způsobený společností, okolím, jednáním jiných. Sociální model nelpí bezpodmínečně na změně jedince jako takového, ale soustřeďuje se na hledání vhodných životních podmínek pro člověka s postižením.  V oblasti sociálního zabezpečení je takto v souladu s legislativou používán termín osoby se zdravotním postižením, v souvislostí s pracovním výkonem pak osoba se změněnou pracovní schopností (příp. s těžším zdravotním postižením).  S ohledem na pracovně-právní oblast a pracovní příležitosti používáme termín znevýhodněné osoby. Školská pedagogika používá pojmenování obtížně vychovatelný nebo obtížně vzdělavatelný žák atd. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 7 7 DIAGNOSTICKÝCH PRINCIPŮ PRO PEDAGOGICKOU A SOCIÁLNÍ PRÁCI  Nestačí jenom chtít – muset diagnostikovat. Důležité je JAK zdůrazním to pozitivní u klienta  Je třeba udělat v rámci diagnostiky komplexní obraz klienta  Musím jasně svoji pozici, svůj postoj definovat – proč diagnostikuji, jaký přínost procedura má na klienta  Musím zůstat v realitě, vyvarovat se hypotéz  Návrhy a intervence je třeba ověřit – zda mají smysl, zda jsou reálné, zda klientovi neuškodí  Diagnostický proces vyžaduje oboustrannou důvěru  Musím vědět, jak mohu klienta v rámci diagnózy podpořit  V popředí procedury, rozhovoru musí být znatelná lidskost a uznání Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 8 ZÁKLADNÍ ZÁSADY TERAPEUTICKÝCH PODPOR PRO LIDI S POSTIŽENÍM Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 9  Cílená podpora – pomoci tolik, kolik je nutné a kolik je zapotřebí  Pokud je nutné - zapojení okolí do terapeutického procesu  Neexistuje nějaká globální metoda – každá terapie musí být individuální  Individuální požadavky – jasné cíle, co musí být učiněno, aby se zlepšila kvalita života  zlepšení schopností a funkčnosti (např. logopedie, fyzioterapie)  součást léčby (např. psychoterapie)  zmírnění následků (rehabilitace)  apod.  Ne každá „terapie“ je uznána jako terapie – jsou rozdíly mezi terapii a různými metodami či aktivitami ap. DIAGNOSTIKY U KLIENTŮ S TĚŽKÝM POSTIŽENÍM, KTEŘÍ VYŽADUJÍ NEPŘETRŽITOU PÉČI  Není podstatné, zda umí mluvit, číst psát, ale je třeba zjistit, jak se klient orientuje, kde jsou jeho možnosti se dále vyvíjet, a to v následujících oblastech:  Prostor – Kde Je schopen definovat, ví, kde se nachází  Čas – Kdy Je schopen definovat, ví, jaký je den, kolik hodin  Kvalita – Co V jaké míře, za jakých okolností je schopen určit kvalitativní rozdíly –  např. v chování jiných  Kvantita – kolik V jaké míře, za jakých okolností rozpozná množství  Příčina – proč schopnost jednopduchého uvažování  Rozezná symboly např. písmo, číslice, komunikace  Paměť co je schopen si zapamatovat, rozpoznat Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 10 CÍLE DIAGNOSTIKY V PSYCHOSOCIÁLNÍ SFÉŘE Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 11 Diagnostické komponenty Výběr manuálu, prostředku podle účelu Postup, pracovní metoda (test, dotazník, rozhovor, pozorování aj.) Pomocné hodnotící prostředky (konzultace, hraní rolí, pozorování) ZÁKLADNÍ DIAGNOSTICKÉ KATEGORIE V PSYCHOSOCIÁLNÍ SFÉŘE Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 12 Oblast inteligence, myšlení, abstrakce Oblast vnímání a pocitů Oblast výkonuškola, znalosti, práce, zručnost Oblast osobnosti, chování, jednání, psychické znaky Deskriptivní diagnóza Klasifikační diagnostika Funkční diagnostika Kauzální diagnostika Diagnostika výběru Diagnostika typizace Podpůrná diagnostika Integrační diagnostika aj.  Deskriptivní diagnóza popisuje situace, ve kterých se postižený nachází. Cílem je představit situaci postiženého co nejkomplexněji a nejpřesněji, z více úhlů, aby bylo možné dospět k jednotnému závěru (popis chování, jednání).  Klasifikační diagnóza klade důraz na cíl, normy a rámcové podmínky organizace a prostředí, ve kterém se postižený nachází, žije, pracuje tedy zda je jeho stupeň postižení adekvátní stanoveným podmínkám.  Funkční diagnostika pomáhá odhalit vztahy mezi různými projevy jednání postiženého. Cílem je zjistit, zda a za jakých okolností se vyskytuje určité chování často.  Kauzální diagnostika se snaží zjistit příčiny nebo kompexy příčin, tzv. kauzální řetězce. Cílem kauzální diagnostiky je dostat zjištěné okolnosti „pod kontrolu“, poznat je a vysvětlit důsledky.  Diagnostika výběru s koncentruje na nalezení správné osoby pro danou oblast na základě jejich charakteristik. Cílem je přiřadit postiženého k určitému profilu, nalézt „správnou“ osobu pro danou oblast na základě určitých charakteristik.  Diagnostika typizace si klade za cíl vytvořit homogenní skupiny z hlediska vzdělávacích, výukových nebo organizačních aj. cílů. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 13 DIAGNOSTICKA A SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 14  Speciální pedagogika nevyvinula žádné vlastní diagnostické metody, nýbrž se orientuje především na využití metod z psychologie. Sleduje ale jiné cíle: hledá především možnosti podpory v životě lidí s postižením – podpůrná diagnostika.  Lidé s postižením mohou na základě diagnostických výsledků lépe rozvinout své motorické, emocionální, sociální a kognitivní schopnosti. A to z jednoho důvodu – v rámci diagnostiky jsou vývojové možnosti zohledněny a možnosti podpory naznačeny.  Diagnóza a podpora tvoří jednotu, jsou a nemohou být odděleny a jsou v interakci s okolním světem (společnost, rodina ap.).  Z těchto důvodů považujeme tuto diagnostickou formu za diagnostiku procesu, někdy se hovoří o tzv. multimodální (více rovinové) diagnostice, jež tvoří podpůrný proces. ZÁKLADNÍ DIAGNOSTICKÉ FORMY VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 15  Podpůrná diagnostika se koncentruje na lidi s postižením a jako taková usiluje o to, aby postižená osoba (dítě, mladistvý, dospělý) byla podporována v optimálním rozvoji svých možností v oblastech mentální, sociální, emoční nebo fyzické.  Na základě konkrétní situace se zdravotním postižením jsou vypracovány hmatatelné, krátkodobé a střednědobé vzdělávací cíle a plány podpory.  V tomto podpůrném procesu musí být zahrnuto nejen postižený jako osobnost, ale také je nutno brát v úvahu rozmanité podmínky životního prostředí, ve kterém člověk žije.  Integrační diagnostika neklade důraz na analýzu problému - s nímž je obvykle spojen termín „řešení“, ale koncentruje se na zapojení do takzvaných běžných životních podmínek, nechat lidé s postižením účastnit se života a pomáhat ho formovat společně. Důraz je tedy kladen na identitu, na osobnost. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 16 1.Pozorování 2.Anamnéza 3.Pracovní metoda 4.Podpůrný plán 5.Nutná opatření 6.Evaluace Pozorování je jedním z nejdůležitějších komponentů speciálních pedagogů DIAGNOSTICKÉ POSTUPY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 17  Interdisciplinární pohled  Výběr diagnostických postupů se odlišuje podle potřeby uplatnění – v popředí stojí člověk s postižením a jeho zdroje, ne deficity  Diagnostický proces začíná intenzivním pozorování chování a jednání, a to v prostředí každodenního života, tedy nejen v laboratoři či speciálně upravených prostorách a podmínkách  Spektrum diagnostiky klientů je velice široký – od kojenců po dospělé, od minimálních poruch až po těžké, komplikované formy postižení  Speciální pedagog tak musí mít jasný přehled nejen o nemoci, ale i o účinnosti jednotlivých psychologických procesech, poruchách a odchylkách, aby byl schopen přijmout vhodná pedagogicko-podpůrná a výchovná opatření. DIAGNOSTICKÉ ZÁSADY Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 18 • Platnost metody, vědecké ověření • Spolehlivost – Jak přesná metoda je v konkrétní situaci objektivní  Při diagnostice lidí s postižením nelze vždy vědecké zásady uplatnit, a to z různých důvodů: často klient nemůže komunikovat, nevidí, nemůže se pohybovat, není mentálně schopen reagovat (závislost na informaci okolí)  Při diagnostice se musíme vyvarovat  intuitivnímu, bezděčnému, náhlému hodnocení jednání,  chybnému posouzení situace DIAGNOSTICKÉ ZÁSADY Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 19  Psychologie se koncentruje na poradenství, analýzy v souvislosti s chováním a jednáním člověka v různých životních situacích s ohledem na osobní zážitky, reakce na okolí a jednání jiných.  V rámci terapie bývají cíle definovány v udržení nebo nabytí psychické rovnováhy a zdraví  Psychopatologie (duševní poruchy, psychická zátěž, atypické chování mimo vžité normy)  Psychologie osobnosti (rozdíly v myšlení, emocí a chování člověka)  Sociální psychologie (psychické procesy v kontextu jednání různých sociální skupin a jedinců  aj. PSYCHOTERAPIE Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 20  Psychoanalýza, hlubinná PT  Psychoanalýza hledá řešení v podvědomí, analýze ranných životních zážitků minulosti a vlivu sexuálního pudu na vývoj člověka  Kognitivně-behaviorální PT  Metoda spočívá převážně v analýze přítomnosti a chování v problémové situaci, podpoře schopností, které pacient má  Gestalt PT  Metoda klade důraz na osobní, expresivní prožívání, emoce a přítomnost (dramaterapie)  Systemická PT (rodinná PT)  Metoda se zaměřuje na vztahy a souvislosti jednání aktérů  Interaktivní PT  Fokus spočívá v kontextu jednání osobnosti, závislosti na psychice a vlivu okolí  PT orientovaná na klienta  V popředí stojí terapeutické intervence stojí pocity, přání, definování a sledování cílů, které klient sám definuje (Rogers) PSYCHOTERAPIE SE KONCENTRUJE NA LÉČBU PSYCHICKÝCH PORUCH, KRIZOVÝCH SITUACÍ A NA LÉČBU NEBO ZMÍRNĚNÍ NÁSLEDKŮ, NA KTERÉ PACIENT V RÁMCI PSYCHICKÝCH PORUCH NEBO POSTIŽENÍ TRPÍ.  Logopedie  Ergoterapie  Fyzioterapie  Rehabilitace, masáže  Hipoterapie  Arteterapie-psychoterapeutický kontext  Malování  Taneční terapie  Muzikoterapie  Dramaterapie  Výživa (Logo- a Ergoterapie)  Jistota vitálních funkcí  Motorika úst – nácvik svalů, polykání, pití, krmení Jiné rehabilitační terapeutické formy  Nespecifikované umělecké aktivity  Dramaterapie  Biblioterapie  Řečový projev, poezie, zpěv  Modelování s hlínou  Zahrada  biografie  Pohybové aktivity  Terapeutický tanec  Vandrování  Zooterapie  Canisterapie  Hiporehabilitace  Delfíni Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 21 Jiné terapeutické metody BAZÁLNÍ STIMULACE JAKO TERAPEUTICKÁ NABÍDKA PRO TĚŽCE POSTIŽENÉ Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 22 Sociální zážitky Pocity Tělesné zkušenosti Řeč Kognitivní zážitky Vnímání Pohyb Vychází z tzv. holistického přístupu zprostředkování zkušeností a vjemů. Prostřednictvím pohybu, tělesných, taktilních zkušeností, a vnímání všemi smysly se vytvářejí sociální zkušenosti, aktivuje myšlení a takto komunikuje s okolím: reakce na podněty . Vztah Jistota Důvěra Aktivita SNOEZELEN Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 23 Auditivní, vizuální, orální, taktilní vibrační a somatická stimulace Zaměřuje se na podporu vnímání a uvolnění pomocí vody, světla, barev, uklidňující hudby, aroma, houpačky. K tomuto účelu jsou vybaveny speciální místnosti s možností si lehnout, sedět, mít kontakt s pomůckami ap. Vhodné pro klienty s těžkým mentálním a tělesným postižením, v krizových situacích jako stress, hyperaktivita, agresivita- autoagresivita. Ivo Šelner © VOS Olomouc 2024 24