SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA Ivo Šelner Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 1 CÍL SEMINÁŘE Podat některé základní informace o lidech s postižením, o postoji společnosti, možná trochu z jiného úhlu. Seznámit se s některými problematickými situacemi lidí s postižením a hledat vysvětlení, proč dělají a jednají tak a ne jinak (jak bychom si třeba přáli...). Není účelem udělat z vás speciální pedagogy, ale trochu pochopit, poznat, kde jsou mé možnosti, aniž bych třeba musel hned kontaktovat jiné specialisty. Diskuse, osobní poznatky, přípomínky, otázky jsou vítány ... Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 2 TÉMATA  01 Speciální pedagogika v kontextu sociální práce  02 Život lidí s postižením v různých kulturách  03 Formy postižení, Diagnostika, Terapeutická podpora  04 Předpoklady pro práci s postiženými  05 Člověk s postižením v rodinném svazku  06 Člověk s postižením a stáří  07 Člověk s postižením a závislost  08 Člověk s postižením a sexualita  09 Projevy agrese a autoagrese Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 3 PODMÍNKY KE SPLNĚNÍ A ZADÁNÍ K SEMINÁRNÍ PRÁCI  Podmínky k absolvování semináře jsou dány směrnicemi VOS  Prezence na hodinách  Splnění konkrétního úkolu – na tuto dostanete osobní reflexi z mé strany Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 4 ZADÁNÍ K SEMINÁRNÍMU ÚKOLU SPED LS 2024 Každý z nás – i člověk s postižením – má určité skryté přání, touhu, cíle, které by chtěl někdy uskutečnit a které třeba si netroufl vyslovit. Pomozte člověku s postižením jeho osobní přání uskutečnit. Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 5 REALIZACE Kontaktujte a oslovte někoho s postižením z vašeho okolí a zjistěte při rozhovoru (využijte některou z poznaných metod), jaký cíl, přání, touhu dotyčná osoba - člověk s postižením - má a které přání, ať již z jakéhokoliv důvodu, zůstalo doposud neuskutečnitelné a nesplněno. Informujte jej o následujícím úkolu, o možnosti určité přání pomoci realizovat nebo připravit, ale u postiženého by ale neměl vzniknout dojem, že vám dělá určité dobro, abyste zkoušku splnili, že proto musí „kooperovat“ Škála přání se může pohybovat od tzv. krátkodobých až po dlouhodobé cíle, od osobních po pracovní nebo v oblasti volného času. Neovlivňujte, nepřesvědčujte, pokud se vám bude zdát přání neuskutečnitelné. Pokud se zdá, že cíl (přání) je neuskutečnitelný, je důležité pátrat po podstatě, proč toto přání člověk s postižením artikuluje a jaké se nabízejí alternativy (zjednodušení) při přípravě. Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 6 DOKUMENTACE 1. Popis (typ postižení), koho jste oslovili a proč, co vás vedlo k tomuto výběru. 2. Kdo byl nápomocen při realizaci – koho a jakým způsobem klient vybral, požádal, oslovil (např. rodinní příslušníci, přátelé, pracovníci zařízení, ale také dobrovolníci atd.). 3. Časový plán – příprava, schůzky, plánování ap. 4. Které zásadní kroky při přípravě jste uskutečnili, jaký byl konkrétní postup: Tzn. kdo, co, do kdy udělal (nebo bude muset v budoucnosti udělat, pokud splnění má dlouhodobější charakter), které kroky převezme klient, jaké ostatní účastníci, kdo bude na průběh dohlížet. 5. Jaký metodický, konkrétní postup jste zvolili – a proč. 6. Časový harmonogram rozhovorů, kolik jich bylo, kdo se jich zúčastnil, kdo byl z okolí (rodina, pracovníci, přátelé atd.) ochoten spolupracovat (příp. kdo přesto, že byl osloven nechtěl být zapojen do procesu ap.). Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 7 DOKUMENTACE 7. Jaký byl aktivní podíl na přípravě podíl klienta: podle čeho toto lze posuzovat 8. Záznamy z rozhovorů a dojednání, definice cílů 9. Další kroky, kdo odpovídá za jednotlivé kroky,termíny splnění, event. fotodokumentace aktérů ap. 10. Jaký byl nebo je výsledek, další plánované kroky do budoucnosti atd. 11. Jak jste byli vy sami s vaším postupem a výsledkem celkově spokojeni vlastní sebehodnocení: ++ + 0 - -- 12. Co byste v budoucnosti po zklušenostech třeba udělali jinak 13. Rozsah práce – záleží na osobním zpracování, na situaci, na realizaci apod. Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 8 HODNOCENÍ, POSOUZENÍ ÚKOLU  Každý studující obdrží písemnou osobní reflexi z mé strany, ochrana osobních údajů je z mé strany garantována, případně zaslané fotografie klientů (není podmínka) nebo jiných osob či jména nebudou zveřejněna, slouží pouze pro mne, abych si udělal lepší představu ap.  Jde o to, aby cíle/přání člověka s postižením, ať již jsou jakékoli, bralo jeho okolí vážně a s respektem.  Jde o to, aby člověk s postižením byl motivován a patřičně podpořen připlánování a realizaci svého cíle/přání, které sám definuje.  Jde o to, aby i na první pohled nereálné cíle nebyly a priori odmítnuty, ale aby se hledaly jiné alternativní varianty. Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 9  Účelem seminární prace není, abyste se vy sami na realizaci celého procesu museli osobně podílet (ale můžete). Nejde ani o to, zda cíl skutečně šlo v krátkém období realizovat (zejm. pokud se jedná o dlouhodobý cíl).  Účelem je navázat kontakt s člvěkem s postižením, s ním komunikovat a aktivovat jej, pomoci k realizaci.  Termín odevzdání práce je nejpozději do 20. srpna 2024  Ivo.selner@web.de Předběžné potvrzení o přijetí seminární práce obdržíte během dvou-tří dnů, hodnocení pak do konce srpna 2024. Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 10 SEZNAM LITERATURY Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 11 SEZNAM LITERATURY Ivo Šelner © VOS Olomouc SPED 2024 12