Pokyny k samostudiu KZSP II. ročník PS Vzhledem k momentální nefunkčnosti systému Moodle vás instruuji tímto způsobem. Doporučuji výpadky naší kontaktní výuky nahrazovat průběžně, v době naší řádné výuky (čt 9:50-11:20), suplovat samostudiem podle následujícího plánu, pro úplnost částečně zpětného: 12.3. Sociální práce v perspektivě evangelií: Postava Ježíše Nazaretského, charakteristika jeho pomáhající praxe vůči potřebným tehdejší doby a charakteristika významu („teologie“), který své praxi přikládal. Tento ježíšovský význam přikládaný jeho pomáhající praxi je v rámci křesťanství odpovědí také na otázku, jaký specifický (odlišitelný) význam, smysl a účel lze v křesťanské optice spatřovat v sociální práci. Prostudujte si prvních 11 snímků ze studijní prezentace Novozákonní perspektivy sociální práce. Pokud uznáte za vhodné, prostudujte si strany 10-15 z pdf souboru Biblické kořeny sociální práce. 19.3. Proměna pojmu bližní v podání Ježíše Nazaretského V duchovní a praktické tradici starozákonního Izraele byl pojmem „bližní“ eticky oznámkován příslušník vlastního etnika. V rozšířené dnešní verzi tímto pojmem označujeme i osoby, k nimž nemáme „blízko“ ani prostorově, ani pokrevně, ani kulturně… To ale pořád není význam, který tomuto pojmu přikládal Ježíš Nazaretský. Je třeba promyslet jeho podobenství o Milosrdném Samařanovi. Prostuduj snímky 12-13 ze studijní prezentace Novozákonní perspektivy sociální práce. 26.3. Praxe 2.4. Praxe 9.4. Sociální práce jako praxe milosrdenství Milosrdenství jeden z ústředních pojmů, biblické i křesťanské tradice, který „operacionalizuje“ etický imperativ lásky k bližním. Jaká je etymologie tohoto pojmu a jak se z něj postupně stal rozsáhlá koncept pomáhající praxe reagující na široké spektrum lidských potřeb? Do jaké míry lze sociální práci nahlížet jako praxi milosrdenství? Prostuduj snímky 14-24 ze studijní prezentace Novozákonní perspektivy sociální práce. 16.4. Často se v sociální práci s konkrétním klientem objevuje kromě technických a odborných komponent jeho „zakázky“ také existenciální volání po dodání síly k znovunabytí životní důvěry, naděje a přijetí sebe sama. Někdy při práci s klientem ani nic technického či odborného již nelze poskytnout (termíny propadly, nesplňuje požadavky nároku atd…), ale vždy je možné klientovi dodat vzpruhu, povzbudit, utěšit, zkrátka podpořit existenciálně. Jak to dělal Galilejský Mistr, ukazuje jeden úryvek z Janova evangelia a jeho výklad. Prostudujte si soubor Ježíšovo pomáhání u léčivého pramene Bethesda. 23.4. Měníme perspektivu látky. Opouštíme inspirace a údaje, které pro výkon a chápání sociální práce poskytuje Nový zákon (resp. pouze evangelia), a během posledních třech samostudijních jednotkách se budeme věnovat historickému vývoji a rozvoji těchto evangelijních, ježíšovských vzorců jednání a smýšlení během následujících staletí dějin sociální pomoci. Tento historický přehled vývoje modelů sociální chce doplnit standardní dějiny profese sociální práce, které začínají až na konci 19. století, a chce tuto látku doplnit o přehled událostí, osob a koncepcí, které sociální práci jako profesi připravovaly půdu po celá dvě tisíciletí. Prostudujte si strany 1-12 z pdf souboru Historické inspirace sociální práce. 30.4. Prostudujte si strany 13-19 z pdf souboru Historické inspirace sociální práce. 7.5. Prostudujte si strany 20-27 z pdf souboru Historické inspirace sociální práce. Zkompletujte své historické poznatky pomocí třech hesel v Encyklopedii sociální práce: DOLEŽEL, J. Sociální práce do počátku novověku. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 179-185. DOLEŽEL, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce od reformace do 19. století. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 185-189. MATOUŠEK, O., DOLEŽEL, J. Domácí historie sociální práce. In MATOUŠEK, O. a kol. (ed.), Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 195-199.