Novozákonní perspektivy sociální práce ThLic. Jakub Doležel, Th.D. Katedra křesťanské sociální práce CMTF UP Olomouc Novozákonní perspektivy sociální práce •Pro hledání východisek a inspirací sociální práce v Novém zákoně je referenčním bodem příklad veřejného působení a života Ježíše Nazaretského •Evangelia podávají desítky zpráv o jeho pomáhající praxi vůči nemocným, bezradným a jinak trpícím •Seznam evangelijních zpráv o Ježíšově tělesně uzdravující službě poskytuje následující tabulka na následujícím snímku (jen pro zajímavost…) •(převzato z FRESE, F. Ethik, Motivation, Qualität und die Hilfe für Menschen mit Behinderung. Freiburg: Lambertus, 2000, s. 273-274) Typ uzdravení Mk Mt Lk Jn posedlého v Kafarnaum 1,21-28 4,31-37 účinky začátku Ježíšova veřejného působení 4,24 setníkova sluhy 8,5-13 7,1-10 4,43-54 Petrovy tchýně 1,29-31 8,14-15 4,38-39 posedlých a nemocných 1,32-34 8,16-17 4,40-41 malomocného 1,40-42 8,1-4 5,12-16 ochrnutého 2,1-12 9,1-8 5,17-26 ochrnutého v sobotu 5,1-18 muže v sobotu 3,1-6 12,9-14 6,6-11 vzkříšení syna naimské vdovy 7,11-17 posedlého z Gerasy/Gadary 5,1-20 8,28-34 8,26-39 vzkříšení Jairivy dcery a uzdravení nemocné ženy 5,21-43 9,18-26 8,40-56 dvou slepých 9,27-31 němého 9,32-34 11,14 několikeré uzdravení 6,5 několikeré uzdravení 12,22 nemocných u Genezaretu 6,53-56 14,34-36 dcery pohanské ženy 7,24-30 15,21-28 hluchoněmého/ (u Mt: mnoha nemocných) 7,31-37 15,29-31 slepého v Betsaidě 8,22-26 9,1-12 posedlého chlapce/ náměsíčného 9,14-29 17,14-21 9,37-42 ženy v sobotu 13,10-17 člověka s vodnatelností v sobotu 14,1-6 slepého u Jericha 10,46-52 20,29-34 18,35-43 vzkříšení Lazara 11,1-44 Ty uzdravení Mk Mt Lk Jn Novozákonní perspektivy sociální práce •Evangelia však podávají zprávy také o Ježíšově pomáhající službě, která měla pro adresáty účinky také na jejich psychosociálního a duchovní fungování. Příkladem může být –setkání s bohatým mladíkem (Mk 10,17-27), –Setkání s usvědčenou cizoložnicí (J 8, 2-11), –doprovázení traumatizovaných učedníků do Emauz (Lk 24,14-35), –Proměňující setkání s kolaborantem a podvodníkem Zacheem (Lk 19,1-10), –poradenský noční rozhovor s Nikodémem (J 3,1-21), –odpuštění hříchů (Mk 2,5) nebo –poradenský rozhovor o partnerských vztazích samařské ženy (J 4,1-26) •V Ježíšově době působili i jiní úspěšní léčitelé těla i duše. V čem byl tedy Nazaretský jedinečný? •Odpověď je ve významu, který do svých pomáhajících a uzdravujících skutků vkládal. • Jaký význam dával Galilejský Mistr své uzdravující a pomáhající službě: stručně •Bibličtí vědci konsenzuálně tvrdí, že: • • • •Co tím měl Ježíš na mysli? •Ježíš to nikde nedefinuje přímo, ale dává do něj nahlédnout skrze svůj životní program: Součástí hlásání příchodu Božího království byla jeho solidarita s lidmi na okraji společnosti: s lidmi tělesně, psychicky, sociálně, kulturně a duchovně trpícími •Prostředí osob na okraji společnosti je u Ježíše prostor, v němž se příchod Božího království (ve smyslu Božího panování) odehrává přednostně (přečíst: Lukáš 7,18-23; 11,14-23). •Své učedníky proto posílá Ježíš konat totéž, co konal sám (tamtéž 10,9) a •A ochotu poskytnout pomoc chudým a trpícím vyhlásí za rozhodující měřítko kvality životního projektu každého člověka bez výjimky (Matouš 25,31-46). •Co z toho plyne pro chápání sociální práce? Jestliže je sociální práce je chápaná jako „angažmá ve prospěch chudých a potřebných“ (OSN & International Association of Social Workers, 1994), nápadně se protíná s perspektivou Evangelia a lze ji (sociální práci) chápat jako potenciální místo příchodu/přicházení Božího království do reality světa tady a teď. •Tím může získat v mysli sociálního pracovníka mystickou hloubku Ústředním tématem Ježíšova veřejného působení byla zvěst o přicházejícím Božím království • •Teologický rámec Ježíšovy solidarity s trpícími je zvýrazněn hned na začátku jeho veřejného působení: •Evangelista Marek: –„Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží…“ (Mk 1,15) –Jaké království má Ježíš na mysli? •Evangelista Lukáš: –„Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno: ‚Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy‘“ (Lk 4,18-19). Teologický rámec Ježíšovy uzdravující a pomáhající služby: podrobněji •1. Božího království se zpřítomňuje v pomoci slabým a trpícím •1.1 v pomáhající mikro-praxi •Mt 4,23: „Ježíš chodil po celé Galileji, učil v jejich synagógách, kázal evangelium království Božího a uzdravoval každou nemoc a každou chorobu v lidu“ (Mt 4,23) •Mt 12,22-30; Lk 11,14-23: „Jestliže však vyháním démony prstem Božím, pak už vás zastihlo Boží království“ •…vyháním démony…(co to znamená?): Tam, kde Ježíš osvobozuje od život zotročujících sil, tam se Boží království stává přítomnou skutečností. –Intervence sociálních pracovníků, nakolik vedou k větší samostatnosti (autonomie sebeurčení), osvobození a zmocnění klienta, biblicky řečeno k jeho „životu v plnosti“, stávají se v této optice nástrojem (uvědomovaným či neuvědomovaným) zpřítomnění Božího království už tady a teď. Teologický rámec Ježíšovy uzdravující a pomáhající služby: podrobněji •1.2. v pomáhající makro-praxi: Obhajoba důstojnosti osob na okraji společnosti (podrobněji na dalším snímku) •Veřejně známá praxe Ježíšova stolování s „celníky a hříšníky“: boří nespravedlivé společenské konvence •„Celníci a hříšníci“ reprezentují zástupně skupiny na okraji společnosti (povolání celníka: Mk 2,13-17; „žrout a pijan, přítel celníků a hříšníků“: Mt 11,18n; uzdravení dcery pohanské ženy: Mk 7,24-30; J 4,1-26; uzdravení malomocného: Mk 1,40-45) •Ježíšův přístup k „outsiderům“ společnosti bořil také teologické konvence: Mt 21,31: „… celníci a nevěstky předcházejí vás do Božího království…“ •Jeho příklon k pohrdaným, vyloučeným a trpícím je signálem příchodu Království •Co znamená příchod Ježíšem hlásaného Království?: Lhostejnost, chudoba, vylučování na okraj, nenávist, utrpení a smrt nemají budoucnost, tu má jen láska, spravedlnost a milosrdenství. •Pomáhající služba lásky, spravedlnosti a milosrdenství vykonávaná ve prospěch potřebným, trpícím, vyloučeným a utlačovaným znamená zpřítomňovat definitivní budoucnost (Království Ježíšova Otce) v přítomném světě. Na jaké podoby nespravedlnosti Ježíš kriticky poukazoval? •1. Ježíšova inkluze sociálně vyloučených •projevy soucítění se sociálně vyloučenými • malomocní: Matouš 8:1-3; Lukáš 17:11-19; Marek 1:40-44 •protestující proti nerovnosti • ženy: Lukáš 10:38-42; Matouš 9:19-26; Jan 20:11-18 •objímající vyloučené • děti: Lukáš 18:15-17; Matouš 18:1-7 •2. Ježíš zpochybňující kulturní zvyklosti •Odmítající rasismus, sexismus, vylučování „těch druhých“ • Samařanka: Jan 4:1-42 •Prokazuje důstojnost osobám „druhé“ kategorie • Milosrdný Samařan: Lukáš 10:25-37 •Riskuje vlastní pověst • Opilci a prostitutky: Matouš 9:9-13; Lukáš 7:36-50; Matouš 21:28-32 •3. Ježíš konfrontuje mocenské elity své doby •Odmítá nespravedlivé jednání • Vrchní celník: Lukáš 19:1-10 •Konfrontuje se s duchovně arogantními osobami • Farizeové: Lukáš 6:1-11; Matouš 23:1-3, 23-28 •4. Pravidla uplatňování moci: Marek 12:13-17; Matouš 20:20-28 Teologický rámec Ježíšovy uzdravující a pomáhající služby: podrobněji •2. „Nastolení“ (realizace) Království probíhá v napětí/polaritě mezi již uskutečňovaným příchodem a ještě nenaplněným cílem •Boží království (vládnutí), které Ježíš ohlašuje, –není čistě budoucí veličinou, ale začíná již v tomto světě (nemožno ho očekávat pasivně nebo fatalisticky) –dá se zde již předjímat, ale nikoliv naplnit (na rozdíl od fanatické ideologie společenských projektů komunismu a nacismu) •Boží vláda/království, které Ježíš ohlašuje, má výrazný praktický charakter, vyzývá k jednání. •Ježíš nejenom mluví o záchraně, jakou Boží království přináší, on dává tuto záchranu zakusit ve svých skutcích jako hmatatelnou realitu • Teologický rámec Ježíšovy uzdravující a pomáhající služby: podrobněji •3. Důsledek perspektivy Božího království pro pomáhající praxi sociální práce •Pokud by Království bylo jednoduše přítomné, plně realizované už v současnosti, neplynul by z něj žádný nárok na praktické konání člověka tady a teď. Přítomnost by byla totožná s Královstvím. Vytratil by se kritický potenciál Království vůči skandálním životním podmínkám mnoha lidí naší doby. Zmizel by důvod pro sociální práci. •Pokud by Království bylo jen a jen budoucí veličinou, bylo by jeho místo jen v budoucnosti a ne právě v naší přítomnosti, tady a teď. Praktická relevance by opět zmizela. Odpovídající strategií by bylo „zavřít oči“ a trpělivě čekat na definitivní budoucnost. Opět by důvod pro sociální práci zmizel. •4. Ježíšova logika Božího království tedy zní: jelikož Boží nabídka spásy pro člověka je nezvratná a vytváří budoucnost člověka, má smysl proměňovat v souladu s ní už přítomnost – zpřítomňovat budoucnost. Sociální práce je jedním z možných a účinných nástrojů této logiky. • Milosrdný Samaritán (L 10, 25-37) Text a výklad •Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: "Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě? „Ježíš mu odpověděl: "Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?„ On mu řekl: "'Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí‚ a 'miluj svého bližního jako sám sebe'.„ Ježíš mu řekl: "Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ." Zákoník se však chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: "A kdo je můj bližní?„ •Ježíš mu odpověděl: "Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. Stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. •Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: 'Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.‚ •Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?" Zákoník odpověděl: "Ten, který mu prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: "Jdi a jednej také tak." Podobenství o milosrdném Samařanovi představuje Ježíšův výklad přikázání lásky. •Text má 2 části: –teologickou (doktrinální ) –Sociální (narativní) •Obě části zarámované pragmaticky: –Na začátku otázka: Co mám konat? –Na konci vybídnutí: Jdi a jednej také tak •Tři prvky výkladu textu relevantní pro sociální práci: •1. sociálně-kritické poselství: Ježíš postaví do popředí nikoliv společensky etablované představitele vlastního národa (kněz, levita), nýbrž nábožensky podezřelého cizince, tedy „outsidera“, jenž pomůže jinému „outsiderovi“. •2. Ježíšovo převrácení úvodní otázky: „A kdo je můj bližní?“ (Lk 10,29) na otázku „Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?“ (10,36): Bližní zde už není adresátem lásky, ale aktérem lásky. –Bližní není nějaký předem daný a ohraničený okruh lidí, ale všichni, jimž se mohu „přiblížit“, tím že jim pomohu. –Pomoc a láska činí lidi navzájem bližními. •3. nábožensky-kritické poselství: biblické přikázání lásky k bližnímu je schopen pochopit a následovat i ten, kdo (ještě) neví o jeho zdroji v Bohu Poslední soud (Mt 25, 31-46) • • • •Až přijde Syn člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se na trůnu své slávy; a budou před něho shromážděny všechny národy. I oddělí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů, ovce postaví po pravici a kozly po levici. •Tehdy řekne král těm, po pravici: 'Pojďte, požehnaní mého Otce, ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa. Neboť jsem hladověl, a dali jste mi jíst, žíznil jsem, a dali jste mi pít, byl jsem na cestách, a ujali jste se mne, byl jsem nahý, a oblékli jste mě, byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste za mnou.' Tu mu ti spravedliví odpovědí: 'Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a nasytili jsme tě, nebo žíznivého, a dali jsme ti pít? Kdy jsme tě viděli jako pocestného, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsme tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme za tebou? Král odpoví a řekne jim: 'Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili.‚ •Potom řekne těm na levici: 'Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům! Hladověl jsem, a nedali jste mi jíst, žíznil jsem, a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách, a neujali jste se mne, byl jsem nahý a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mně.' Tehdy odpoví i oni: 'Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?' On jim odpoví: 'Amen, pravím vám, cokoli jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili.‘ •A půjdou do věčných muk, ale spravedliví do věčného života Sociální práce jako praxe milosrdenství? •Běžný význam: Mít pochopení pro nouzi druhých, ujímat se bídy druhých, být smířlivý, mírný, ohleduplný a chápající. •Lat. miseri-cordia, něm. b-arm-herzig: být srdcem u chudých •Hebr. ךחם (rehem): mateřské lůno, soucit, láska •Ve SZ pro milosrdenství také pojem spravedlnost: biblický koncept milosrdenství nezná konflikt s konceptem spravedlnosti •Řec. Ἔλεος (Eleos): skutek milosrdenství (eleemosyné/almužna) •Tomáš Akvinský v Summě teologické říká: „Milosrdný je ten, kdo má bědné srdce, kdo je jat smutkem z bídy druhého, jako by to byla jeho vlastní bída. A z toho následuje, že se přičiňuje k zahnání bídy druhého, jako bídy vlastní: a to jest účinek milosrdenství.“ •Karl Rahner říká: „Milosrdenství je ochota pomáhat v nouzi.“ •Historicky tendence zúžit skutky milosrdenství na peněžní almužnu • • pokračování •Řeč o posledním soudu: Skutky milosrdenství jsou místem setkání s Kristem •Křesťan se s Bohem nesetkává (kromě eucharistie) konkrétněji než v trpících •Sv. Jan Zlatoústý (349-407), 398-404 patriarcha konstatntionopolský –Organizátor systému sociální pomoci pro 5000 osob, zřizovatel xenodochií a nosokomií –Program: Každý věřící má malé xenodochium zřídit ve své domácnosti –Sponzor: Na program pomoci rozprodá drahokamy z církevní pokladnice –Motivátor: Upřednostňoval službu Kristu v trpících před liturgickou okázalostí: –Chceš uctít Kristovo tělo? Nedovoluj tedy, aby se jeho tělo stávalo předmětem pohrdání ve svých údech, tedy v chudých, kteří nemají, do čeho by se oděli. Neuctívej Krista zde v chrámu drahými látkami, zatímco venku ho opomíjíš, když trpí zimou a nahotou.“ – pokračování •Biblická nauka o milosrdenství operacionalizovaná do konceptu „skutků milosrdenství“ •Nejprve (3./4. století) skutky „tělesného“ milosrdenství (Lactantius, Epitome 65, CSEL XIX 746) 1.Sytit hladové 2.Šatit nahé 3.Osvobozovat utlačené 4.Poskytovat přístřeší lidem bez domova 5.Ohajovat sirotky 6.Chránit vdovy 7.Vykupovat zajatce od nepřátel 8.Navštěvovat nemocné a chudé 9.Pochovávat nemajetné a přistěhovalce •Později se počet ustáli na 7 (viz dále) •Později byly připojeny také skutky „duchovního“ milosrdenství ve stejném počtu Skutky tělesného milosrdenství •navštěvovat nemocné •podle staré církevní sociální tradice to zahrnuje i ošetřovatelskou péči •dávat napít žíznivým •sytit hladové, •v profesionálních i dobrovoných službách nemocným, starým, sociálně slabým atd. – potravinový servis, výdejny polévky •vykupovat uvězněné •pomoc a návšteva lidí v nápravných zařízeních a věznicích •šatit nahé •tento skutek je dnes uskutečňovaný zejména v rámci humanitárních projektů; poskytování ubytování Skutky tělesného milosrdenství •ujímat se cizinců •realizuje se v pomoci uprchlíkům, v přijetí politicky pronásledovaných, azylantů, anebo v už pouhými přátelskými kontakty s pracovníky nebo studenty z jiných zemí •pochovávat mrtvé •stále víc lidí umírá bez příbuzných a přátel; sem náleží doprovázení umírajících a účast na jejich pohřbu. Toto je právě úkolem hospicového hnutí. • Granada 2016 Pieter Bruegel starší (1525-1569) Skutky duchovního milosrdenství •dávat dobrou radu druhým •sem náleží celý moderní sektor poradenství; „Pokud s klientem nemůže sám pracovat, předá mu informace o dalších formách pomoci“ EK SSPČR •napomínat hříšníky •poukazovat na ta omezení života, která člověk vytěsňuje nebo přehlíží •poučovat neznalé •zprostředkovávat chybějící životní dovednosti nebo informace a předkládat alternativy chování •poskytovat trpícím útěchu a vřelost Skutky duchovního milosrdenství •odpouštět •bezpráví a křivdy •přijímat a snášet utrpení takové jako je (ale také snášet urážky, zranění atd. bez použití msty) •modlit se za živé i zemřelé (zahrnovat poznané problémy vztahů do modlitby k Bohu) • Granada 2016 Ježíšova uzdravující služba u léčivých pramenů Bethesda v Jeruzalémě (J 5) • •Cvičení: Samostatná četba úryvku •Otázka: jaké jednání a poselství, hodné pozornosti z hlediska sociální práce, zaujímá/dává Ježíš vůči postiženému •Rozhovor ve dvojici •Samostatná četba výkladu (text v Sociální práce 4/2008) •Otázka: čeho jsem si prvně v textu nevšimla? •Rozhovor ve dvojici •Zhodnocení poselství úryvku v plénu